info

Vill du söka artiklar i papperstidningen?

Använd sökfunktionen i e-tidningen. Öppna e-tidningen

Annons
Festool 980×240 V46

Förbifart Stockholm fyra år försenat – 3,3 miljarder dyrare

Jätteprojektet Förbifart Stockholm blir fyra år försenat och 3,3 miljarder kronor dyrare än tidigare beräknat. Det visar en ny genomgång av Trafikverket. Händelserna på Lovön som ledde till ett brutet kontrakt är en av orsakerna, samt problem med berget.

En av arbetsplatserna vid Lovön. Foto: Anna Simonsson

Förbifart Stockholm ska bli en av världens längsta sexfiliga motorvägstunnlar och skulle stå klar 2026. Men byggtiden hittills har kantats av problem. Mest uppmärksammat var det brutna kontraktet med entreprenören på Lovön.

Nu, efter fyra års byggtid, bedömer Trafikverket att jobbet kommer att ta längre tid, så att hela sträckan av E4an Förbifart Stockholm öppnas för trafik först 2030.

Läs också Trafikverket kastar ut företag i jättebygge

–De främsta orsakerna till att projektet får en förlängd byggtid och en ökad kostnad är de geologiska förutsättningarna i vissa avgränsade avsnitt i berget vi spränger i, samt hävningen av kontraktet och arbetet med tunnlarna på Lovö, säger projektchef Johan Brantmark i ett pressmeddelande.

Enligt Trafikverkets uppgifter till Ekot ligger händelserna på Lovön bakom två av de fyra extra år Förbifarten kommer ta att göra klar. Andra stora  problemen är att arbetet med att driva tunnlar gått långsammare än beräknat. Det har, enligt Trafikverket, försvårats av att berget hållit sämre kvalité än de tidigare undersökningarna visat. Mer tätning har krävts vid Mälarpassagen och i de norra delarna. Också tekniska svårigheter med installation och testning av anläggningen tar längre tid än beräknat och kostar mer.

I mars i år bröt Trafikverket med Lovön Samverkan AB, som bildats av två italienska entreprenörer. Verket angav att det berodde på arbetsmiljöproblem, vilket bolagen motsatt sig. Men det har också framkommit att det ska ha varit allvarliga fel på entreprenörens arbete.

Till exempel ska förstärkningen av berget inte varit gjord på rätt sätt. En tillfällig ny entreprenör har, enligt uppgifter till Ekot, behövt sätta i drygt 4 000 nya bergbultar i berget i syfte att förstärka tunnlarna. Trafikverkets Johan Brantmark bekräftar att företaget har använt fel bergbult, men vill inte kommentera siffrorna.

Trafikverket har informerat regeringen om de nya förutsättningarna och att man behöver mer pengar. Arbetet fortsätter längs hela sträckningen men på Lovön ska en ny entreprenör handlas upp.

Läs också Stor konkurs – 100 jobb i fara

Lovön utnämndes till Årets sämsta Bygge 2018 

arrow_forward Senaste nytt
Annons
Bluebeam 250×600 V46-48 PC