info

Vill du söka artiklar i papperstidningen?

Använd sökfunktionen i e-tidningen. Öppna e-tidningen

Annons
Bluebeam 980×240 V49-50 PC

"Inte ens en på 20 kan köra maskin"

Debatten om bristen på maskinförare fortsätter.

– De utbildar så vansinnigt många grävmaskinister, men inte ens en på 20 kan köra maskin, säger Per Björklund, åkerichef på Bellmans Åkeri & Entreprenad.

Foto: Mostphotos

Enligt Arbetsförmedlingen är maskinförarjobbet ett framtidsyrke. Efterfrågan kommer att vara hög de närmaste fem åren. Men redan i dag är bristen akut.

Byggnadsarbetaren skrev nyligen en artikel om bristen på yrkeskunniga i branschen. Där var åsikten hos många att stressen och det höga tempot på byggen idag gör att få nya släpps in. Kraven hos arbetsgivarna ansågs också som höga.

Läs också Max har färskt förarbevis: "Vill bara ha erfarna maskinförare”

Per Björklund, åkerichef på Bellmans Åkeri & Entreprenad AB, reagerade starkt på artikeln. Han ser många nyutbildade grävmaskinister i sin vardag och anser att många av dem inte har i branschen att göra.

– Bara för att man går en kass utbildning hos någon som vill tjäna pengar så innebär det inte att man är grävmaskinist för det, säger han och fortsätter:

– De utbildar så vansinnigt många grävmaskinister bara för att det är ett bristyrke. Det är inte ens en på 20 som kan köra maskin.

Enligt Per Björklund måste man ha rätt känsla för att köra grävmaskin, eftersom man ständigt har sex, sju funktioner igång, samtidigt som man ska ha kontroll på ritningar och säkerhet.

Tycker du att man borde ha hårdare intagningskrav?

Läs också Högsta och lägsta bygglönerna 2018 – kolla ditt yrke

– Ja, varför utbildar man folk och ger dem falska förhoppningar att de ska bli grävmaskinister när de aldrig kommer att bli det?

Per Björklund anser även att branschen kan få problem av de nyutbildade, som lyckas få anställningar som lärlingar.

– De kan ställa till en massa oreda. Maskiner och kablar kostar, det är vansinnigt dyrt, säger han.

Ser du några säkerhetsrisker?

– Det kan bli farligt om du inte har kontroll på vad du kan göra. Då kan du ju tappa en skopa eller vad som helst. Jag har sett otaliga tillfällen där det har varit väldigt nära att hända olyckor.

Läs också Lönelyft för maskinförare - så mycket ska du minst ha

Hampe Mobärg, VD för Maskinentreprenörerna, anser att Per Björklund till viss del har rätt i sin kritik av utbildningarna. Han tycker att man generellt sett har satsat för lite på blivande maskinförare.

– När det gäller alla yrkesförberedande utbildningar har de tappats bort i alla reformer. På något sätt har det betraktats som en återvändsgränd att bli en väldigt bra maskinförare eller elektriker eller glasmästare, säger Hampe Mobärg.

I Maskinentreprenörernas egna utbildningar utför man den yrkesförberedande delen med kommunerna som huvudmän.

– Vi ser till att alla får använda senaste typen av maskiner i skolorna. Vi har moderna gps-system och satsar hårt på att vidareutbilda lärare i de här systemen, säger Hampe Mobärg, som anser att många andra maskinförarutbildningar ligger efter när det gäller teknik och kunskap.

Han förklarar att alla yrkesförberedande utbildningar tappat många elever den senaste tioårsperioden.

– Jag tycker att det till viss del även beror på dem som har drivit skolorna. De har inte varit tillräckligt attraktiva. Man har inte sett till att ha senaste utbildningsunderlagen, välutbildade lärare som är tränade inom den senaste tekniken. Det finns bra exempel, men det finns också jävligt dåliga exempel, säger han.

arrow_forward Senaste nytt
Annons
Byggnadsarbetaren 250×600 V49-50