info

Vill du söka artiklar i papperstidningen?

Använd sökfunktionen i e-tidningen. Öppna e-tidningen

Annons
Byggnadsarbetaren 980×240 v43

Snart snurrar jätteborren igen: "Ska ske den här veckan"

Läckande vatten har stoppat den gigantiska tunnelborrmaskinen Elektras framfart under Stockholm. Men i veckan drar arbetet igång igen.
– Vi småfilar på det sista nu, säger Ulrika Hamberg på Svenska kraftnät.

Den 240 meter långa borren Elektra banar väg i berget: "Borrhuvudet snurrar och då snurrar de här diskarna, som kallas för kuttrar, över berget längst fram och skapar ett mycket stort tryck mot berget som gör att det spricker", säger Ulrika Hamberg på Svenska kraftnät. Foto: Tomas Ärlemo/Ingegerd Bills

50–100 meter under mark har den långsamt dragit fram, tunnelborrmaskinen som fått namnet Elektra. Den 240 meter långa borren ska bana väg för en ny elförbindelse i Stockholm – från Danderyd i norr, under de centrala delarna av stan, till Hammarby sjöstad i söder.

Det speciella med projektet är just borren. I Sverige brukar man i vanliga fall ta sig fram i berget genom att borra flera mindre hål, stoppa dem fulla med sprängämnen och spränga ut tunnelformen.

Tunnelborrmaskinen Elektra

Modell: Herrenknecht Main Beam S-1224

Storlek: Diameter 5,03 m

Vikt: Cirka 1 000 ton

Längd: Cirka 240 meter.

Maximal tryckkraft: 14 250 kN (1425 ton).

Borrhuvudets rotation: 0–12 varv/minut.

Med Elektra fungerar det på ett annat sätt. På det fem meter i diameter stora borrhuvudet sitter runda diskar i hård metall som skapar tunnelns runda form.

– Borrhuvudet snurrar och då snurrar de här diskarna, som kallas för kuttrar, över berget längst fram och skapar ett mycket stort tryck mot berget som gör att det spricker, alltså sprätter loss chip av berget. Sedan lastas chipen genom borrhuvudet och transporteras på transportband genom borren, genom tunneln och till slut ut på markytan, säger Ulrika Hamberg, projektledare på Svenska kraftnät.

Tunneldrivningen inleddes i början av förra året och ska vara klar om runt tre år. Men man har stött på problem under inledningen av projektet.

– Vi har inte riktigt fått tillräckligt stopp på vattnet som rinner i sprickorna i berget, säger Ulrika Hamberg.

Hon förklarar att man före och efter borrningen täpper igen berget med cement (så kallad injektering) för att stoppa vattenflödet in i tunneln. Men att hitta den perfekta cementblandningen som fungerar för de lokala förutsättningarna har varit svårt. Sedan i julas har därför Elekta fått stå stilla, medan man har tätat och försökt hitta en bättre lösning. Och nu börjar det äntligen ljusna.

Den 240 meter långa borrkonstruktionen består bland annat av transportband, servicevagnar, en verkstad och ett lunchrum. Foto: Tomas Ärlemo

– Nu använder vi ett nytt recept för injekteringsbruket som bättre fyller ut sprickorna framför oss, säger Ulrika Hamberg och berättar att man hoppas kunna komma igång med borrningarna igen de närmaste dagarna.

– Vår inställning är att det ska ske den här veckan. Det är vi övertygade om. Vi småfilar på det sista nu, säger hon.

Vilken hastighet har borren?

– Det är många faktorer som påverkar det, till exempel bergets hårdhet och hur mycket som måste injekteras. Men vi har en förhoppning om att hålla minst 50 meter i veckan och helst mer än det.

Hittills har Elektra tagit sig en och en halv kilometer och närmar sig Mörby Centrum i Danderyds kommun. På Svenska kraftnät hoppas man kunna ta igen den tid man förlorat på stoppet.

De boende som befinner sig ovanför borrningarna slipper skrämmas av plötsliga sprängljud. Många har istället vittnat om att det så kallade stomljudet från Elektra ger en känsla av att färdas i en Finlandsfärja.

Annons
EHRAB 250×600 v43c
EHRAB 250×600 v43b
EHRAB 250×600 v43a

Du läser: Snart snurrar jätteborren igen: "Ska ske den här veckan"