info

Vill du söka artiklar i papperstidningen?

Använd sökfunktionen i e-tidningen. Öppna e-tidningen

Annons
3D hyrliftar 980 x 260 V25

Nu är det dags igen - att hålla vad du nyårslovar

Nytt år och nya löften. Men hur gör du för att lyckas? Professor Per Carlbring på Stockholms universitet har startat en studie om just detta. Här tipsar han dig om sina bästa knep för att gå i land med nyårslöftena.
Det finns bra knep för att hålla nyårslöftena.

Vad exakt är det du ska göra? Beskriv det så tydligt som möjligt. Om det till exempel är att spara pengar så bestäm hur det ska gå till. Till exempel genom att sätta undan 500 kronor på ett sparkonto varje månad när lönen har kommit. Eller om det innebär att storhandla en gång i månaden. Eller både och.

Hur vet jag att jag är på väg att nå mitt mål och när har jag nått det? Om det innebär att leva hälsosammare bör det finnas med delar där det tydligt går att se att du nu äter bättre eller rör dig mer. Till exempel genom att räkna hur många gånger du tar trapporna istället för hissen eller hur många gånger i veckan som det är tillåtet med godis och chips hemma.

Ditt löfte måste vara attraktivt för dig mer än för andra. Det innebär att du har något att vinna på att sluta dricka alkohol och inte gör det bara för att andra tycker att du bör. Du ska alltså vinna något på att sluta. Det i sin tur kan ju bestå av att slippa höra tjatet. Eller få åka på en resa du längtat efter när du nu får pengar över.Om du berättar om ditt löfte ökar chansen att hålla det med femtio procent. Foto: Colourbox

Ha ett mål som går att uppfylla. Ska du orka ändra vanor måste det finnas en rimlig chans att klara av det. Då är det kanske ingen idé att börja träna varje dag och satsa på maraton om du aldrig sprungit förut. Eller bestämma att gå ned 15 kilo i vikt redan före sommaren.

Ett löfte bör ha ett startdatum och ett slutdatum så att du vet vad du har att förhålla dig till. Sedan är det inget som hindrar att du i och med detta passar på att göra en större livsstilsförändring och börjar leva mer hälsosamt alltid. Du bör också se till att det finns tid att göra den förändring du bestämt. Om det är att träna, så bestäm när det ska ske och hur många timmar det får ta i din vardag.

Per Carlbring, professor i psykologi.

Så här görs Nyårslöftes-studien

Via mittnyarslofte.se får vem som helst anmäla sig till studien under en viss tidsperiod. Därefter blir du lottad till en av tre grupper och får fylla i en enkät om ditt nyårslöfte samt ett formulär om välmående och livskvalitet. Du får under projektets gång en enkät mejlad till dig en gång per månad med frågor och uppföljning. Forskarna analyserar svar, tillvägagångssätt och i hur stor utsträckning som deltagarna lyckades med sina löften.

Ska kolla på löftena

– Nästan hälften av befolkningen brukar avlägga något slags nyårslöfte. Det vet vi från tidigare forskning från USA, säger Per Carlbring, professor i psykologi och den som leder den svenska studien vid Stockholms universitet.
– Själva vet vi inte så mycket ännu. Vi kommer att analysera det när slutdatum för det här årets löften är nått, i januari 2018.
Studien kring våra nyårslöften är ett samarbete mellan Linköpings och Stockholms universitet och tusen personer har frivilligt anmält sig via hemsidan mittnyarslofte.se.
Och snart är det dags för del två. Fram till den 3 januari 2018 kan den som vill vara med i nästa års grupp, klicka sig dit.

Visste du att…
… om du involverar någon annan i ditt löfte ökar chansen att hålla det med femtio procent.
… om du vinner ekonomiskt på löftet tredubblas chansen.

Annons
Instruktörerna 640×240 V23-26
arrow_forward Senaste nytt
Annons
JM 250×600 V24-26
info

Byggnadsarbetaren.se använder cookies för att optimera upplevelsen för dig som besökare. Läs mer