info

Vill du söka artiklar i papperstidningen?

Använd sökfunktionen i e-tidningen. Öppna e-tidningen

Annons
Annons

Lärlingar kör maskin utan handledning

- Företagen hoppar över handledning till lärlingarna. Maskinföraren Dan Sundström, på Hercules Grundläggning, varnar för riskerna när maskinföretagen bryter mot reglerna om lärlingsutbildning.

– Det fungerar inte alls med handledning åt lärlingar på maskinjobb. Det anser Dan Sundström som ger exempel på bland annat en lärling som hade sin handledare på 60 mils distans från arbetsplatsen.
Utbildningsavtalet på maskinsidan anger att handledaren vid lärlingsutbildning ska ha maskinen under uppsikt och ha nära kontakt med lärlingen. Så är det nästan aldrig, anser Dan Sundström, som nu tagit upp frågan i den regionala yrkeskommittén i Göteborg.

Åke Carlsson på Sveriges Byggindustrier (BI) i Göteborg håller med om att man hittills inte riktigt klarat att leva upp till handledarkravet.
– Det är besvärligt på maskinsidan, särskilt på de mindre företagen, säger han.
– Men vi har sagt att det ska finnas en lärlingsansvarig på varje företag och dessutom utbildade handledare. Det kommer en utbildning av handledare i mars 2007.

Handledaren ska alltså arbeta i nära kontakt med och ha lärlingen under uppsikt. Det gäller under de 1200 till 2000 timmar som lärlingen ska ha som körtid under utbildningen. I praktiken, menar Dan Sundström, sätts lärlingen direkt i maskin och i bästa fall finns en handledare på arbetsplatsen. De 30 handledare som hittills har utbildats räcker inte till. Och många företag tycker att det blir för höga kostnader med både lärling och handledare på en maskin.
– Det där är farligt. En pålkran, till exempel, är en farlig maskin. I oktober inträffade en olycka vid spåntning som ledde till att en person omkom. Det är normalt två man vid en pålkran. Lärlingen ska komma in som tredje man. En förare med yrkesbevis ska handleda på plats.

Åke Carlsson på BI är inte lika bestämd på att det ska finnas en handledare vid varje lärlingskörd maskin. Han anger praktiska problem och ger tumregeln fem utbildade per lärling på en arbetsplats, samma som till exempel på byggavtalets området. Men han håller med om att det behövs fler utbildade handledare på maskinsidan.
– Ja, och nu har vi en gemensam överenskommelse om att utbilda fler, säger han.

Annons
Annons
Annons
Annons

Du läser: Lärlingar kör maskin utan handledning

Senaste byggnyheterna!

Få vårt nyhetsbrev

Anmäl dig