info

Vill du söka artiklar i papperstidningen?

Använd sökfunktionen i e-tidningen. Öppna e-tidningen

Annons
Annons

Lätta lastbilar som går på el – här är de 8 mest sålda

Under årets första nio månader såldes det drygt 3 000 eldrivna lätta lastbilar i Sverige. Det motsvarar en ökning med 80 procent mot samma period år 2021. På topplistan har en kinesisk tillverkare rullat in.

Försäljningen av eldrivna lätta lastbilar i Sverige har ökat med 80 procent. Foto: Anders Myrdal, pressbilder
Sofia Linder.

Sofia Linder, chefekonom hos Mobility Sweden, anser att försäljningsrekordet av eldrivna lätta lastbilar ska betraktas som en brytpunkt: Övergången från fossildrivet till eldrivet håller på att ske. Av samtliga nya lätta lastbilar som såldes under årets nio första månader i år är 12,5 procent eldrivna.

– Det är väldigt positivt och visar att elektrifieringen verkligen har tagit fart i år, konstaterar Sofia Linder.

En orsak bakom ökningen är de många nya elbilsmodeller som kommit de senaste åren.

– Det ökar kundernas valmöjligheter. Att de nya elbilarna har en allt längre räckvidd har också stor betydelse.

Både dieselpriserna och elpriserna har ökat kraftigt under det senaste året.

– Trots att ökningen procentuellt sett har varit ännu större för elen är det fortsatt lägre milkostnader för elbilar än för dieseldrivna bilar, säger Sofia Linder.

Den låga fordonsskatten på 360 kronor de tre första åren lockar också hantverkare att köpa eldrivet.

– Men för att hålla tempot uppe är det viktigt att laddinfrastrukturen byggs ut i snabbare takt över hela landet.

Josef Lahti.

Av de eldrivna lätta lastbilarna som ligger i försäljningstopp återfinns den kinesiska uppstickaren Maxus e-Deliver 3. Josef Lahtis driver Badrumseliten Sverige AB i Uppsala. Av totalt tio lätta lastbilar i flottan är fem stycken nyinköpta Maxus e-Deliver 3.

– Det är bra tajmning att ställa om till elbilar nu. Dels fick jag bra betalt för mina äldre dieselbilar, dels var jag sugen på att göra omställningen nu när jag får 70 000 kronor i bonus för att investera i en elbil, säger Josef Lahti.

En av mina anställda har kört Maxus i 4,5 månader och laddat el för 3 000 kronor. Normalt skulle vi tankat diesel för 18 000 kronor …

Den 7 november fattade regeringen ett beslut om att stoppa bidraget för dem som köper klimatbonusbilar, där eldrivna bilar ingår. Stoppet gäller från och med 9 november. Beslutet kan innebära att försäljningen av elbilar bromsas.

– Jag är supernöjd med bilarna och räckvidden på 30 mil är bra. Maxus E-Deliver 3 är en simpel bil. Andra bilar har bättre komfort, men jag tycker inte att det är värt att lägga 100 000 kronor till. Och vi tjänar på att köra elbil. Det räknade vi ut före sommaren efter att en av mina anställda kört Maxus i 4,5 månader och laddat el för 3 000 kronor vid en laddstolpe där han bor. Normalt sett skulle vi tankat diesel för 18 000 kronor under den perioden.

Josef Lahti har också installerat laddboxar på 11 kilowatt utanför kontoret. Inom en snar framtid räknar han med att ha fasat ut alla dieselbilar och ersatt dem med eldrivna servicebilar.

Här är de 8 mest sålda eldrivna servicebilarna1. Renault Kangoo E-Tech Electric/Kangoo Z.E.

Klassettan med bäst räckvidd
Renault var först av alla biltillverkare med en eldriven servicebil. Kangoo Z.E. har år efter år toppat försäljningsstatistiken. Med en räckvidd på nära 30 mil gjorde Renault ingen besviken när den nya modellen Kangoo E-Tech Electric (bilden) nyligen ersatte Kangoo Z.E. E-Tech kan dra ett 1 500 kilo tungt släp och det tar 30 minuter att snabbladda bilen till en körsträcka på 17 mil.
Grundpris: 371 900 kronor exkl. moms.
Räckvidd: Upp till 300 km.
Motor: 120 hk.
Batteri: 45 kWh.


2. Peugeot e-Expert

Elektrifierad fransos
Peugeots e-Expert är en av flera mellanklassbilar från Stellantisgruppen som har en räckvidd på 330 kilometer. En sträcka som räcker gott för många hantverkare. Utöver den fantastiska räckvidden tillhör de digitala förarstöden klassens bästa. Det större batteripaketet kan snabbladdas upp till 80 procent av batteriets kapacitet på 45 minuter. Max dragvikt: 1 000 kilo.
Grundpris: 497 900 kronor exkl. moms.
Räckvidd:  330 km.
Motor: 136 hk.
Batteri: 50/75 kWh.


3. Toyota Proace Electric

33 mil på en laddning
Proace Electric tillhör på flera sätt de allra främsta batteridrivna hantverksbilarna. Bilen har en räckvidd på 33 mil på en laddning med det största batteriet. Infotainmentsystemet och de digitala förarstöden imponerar också. Proace Electric är systerbil med Stellantiskoncernens bilar. Bilen kan dra 1 000 kilo och snabbladdas på 45 minuter upp till 80 procent av batteriets kapacitet.
Grundpris: 490 900 kronor exkl. moms.
Räckvidd: 330 km.
Motor: 136 hk.
Batteri: 50/75 kWh.


4. Peugeot e-Partner

Snabbladda på 30 minuter
Peugeots senaste modell av e-Partner är en stor uppgradering mot den förra modellen. Nya e-Partner har en räckvidd på upp till 275 kilometer vid blandad körning. En sträcka som funkar för de flesta hantverkare. Med en 100 kilowatts snabbladdare kan bilen laddas upp till 80 procent av batteriets kapacitet på 30 minuter. Bilen kan dra 750 kilo.
Grundpris: 432 900 kr exkl. moms.
Räckvidd: 275 km.
Motor: 136 hk.
Batteri: 50 kWh.


5. Maxus e-Deliver 3

Kinesisk uppstickare
Maxus e-Deliver 3 är en av flera kinesiska bilar som klättrat i försäljningsstatistiken. Den vinner på sitt pris, men har i övrigt en komfort, ett infotainmentsystem och digitala förarstöd som ligger efter konkurrenterna. Bilen kan dra upp till 1200 kilo. Maxus e-Deliver 3 kan snabbladdas på 45 minuter från 0 till 80 procent av batteriets kapacitet.
Grundpris: 305 900/365 900 kr exkl. moms (35/50,2 kWh).
Räckvidd: 238 km.
Motor: 122 hk.
Batteri: 50,2/35 kWh.


6. Citroën e-Berlingo

Ladda och kör 28 mil
Stellantisbilen Citroën e-Berlingo är ytterligare en bil i den lilla klassen som lovar vad den håller när det gäller räckvidd. Med nära 28 mil på en laddning går det inte längre att säga att räckvidden är för klen. Bilen kan snabbladdas på 32 minuter upp till 80 procent av batteriets kapacitet. 750 kilo gäller för släpvagnsvikt.
Grundpris: 489 990 kr exkl. moms.
Räckvidd: 275 km.
Motor: 136 hk.
Batteri: 50 kWh.


7. Opel Vivaro-e

Dämpa räckviddsångesten
Med det största batteripaketet har Opel Vivaro-e en räckvidd upp till 330 kilometer. En räckvidd som är en viktig förutsättning för att dämpa räckviddsångesten. Bilen kan snabbladdas upp till 80 procent av batterikapaciteten på cirka 48 minuter. Ett plus är den tydliga informationen i bilens head-up-display, med information som projiceras i vindrutan. Släpvagnsvikten är 1 000 kilo.
Grundpris: 469 900 kr exkl. moms.
Räckvidd: 230/330 km.
Motor: 136 hk.
Batteri: 50/75 kWh.


8. Citroën ë-Jumpy

Åtta års batterigaranti
Citroën ë-Jumpy har en räckvidd på upp till 330 kilometer med det stora batteripaketet (75 kWh). Vid normal körning ska tilläggas. Batterierna har en garanterad laddkapacitet på 70 procent efter åtta år eller 160 000 kilometer. Bilen kan snabbladdas på 48 minuter upp till 80 procent av batteriets kapacitet och dragvikten är 1 000 kilo.
Grundpris: 494 990 kr exkl. moms.
Räckvidd: 330 km.
Motor: 136 hk.
Batteri: 50/75 kWh.

Statistik: Mobility Sweden

Stellantis
  • Bilarna som ingår i Stellantiskoncernen i mellanklassen och tillhör de mest sålda bilarna är: Peugeot e-Expert, Opel Vivaro-e och Citroën ë-Jumpy. Toyota Proace Electric är systerbil med de tre modellerna.
  • Samtliga dessa bilar är i stort sett identiska.
  • Koncernen har också ett samarbete i klasser med både mindre och större skåpbilar.
Anders Myrdal, reporter
Annons
Annons
Annons
Annons

Du läser: Lätta lastbilar som går på el – här är de 8 mest sålda