info

Vill du söka artiklar i papperstidningen?

Använd sökfunktionen i e-tidningen. Öppna e-tidningen

Annons
Annons

Förslag: Nya medlemmar borde inte få hjälp direkt

Nya medlemmar borde ha en viss karenstid innan de får facklig hjälp. Tre månader är rimligt enligt en motion inför Byggnads kongress i maj.

Thomas Schultz, avtalsansvarig på region Örebro-Värmland, anser att en viss karenstid bör finnas innan man får facklig hjälp. Foto: Mostphotos, privat

Byggnads har kongress vart fjärde år och den 19–22 maj är det dags igen. Som vanligt har det kommit in mängder av motioner som rör allt från arbetstider, pensioner och arbetsmiljö. 305 till antalet.

Det finns även en del oväntade förslag som att avskaffa monarkin, göra december till en skattefri månad eller starta tryckeri. De flesta förslag ligger dock betydligt närmare kärnverksamheten.

Ett ämne som kommer upp i olika former är det här med att ”åka snålskjuts” på kollektivavtalet och att det är orättvist.

Exempel:

  • Vissa betalar fackavgiften, andra inte, men i slutändan har båda nytta av att kollektivavtalen finns där.
  • Eller en situation där man blir medlem den dagen man behöver fackets hjälp.

Några som skrivit en motion om det här är Byggnads region Örebro-Värmland.

”Som det är idag kan du kliva in på morgonen och kräva hjälp på eftermiddagen för att sedan gå ur efter tre dagar. Detta känns inte ok. Vi föreslår kongressen besluta att nybliven medlem får en karenstid på tre månader innan man får hjälp i olika ärenden.”

Thomas Schultz, avtalsansvarig region Örebro-Värmland.

Thomas Schultz är avtalsansvarig på region Örebro-Värmland. I den rollen för han många fall på sitt bord där medlemmar vill ha hjälp av regionen.

– Det händer ofta att personer går med i Byggnads och sedan vill att vi ska driva ett ärende åt dem med kort varsel. Och ofta är det enkelt att fastställa att det handlar om saker som hänt eller varit uppe för diskussion innan de blev medlemmar.

Varför är det här ett problem?

– Det väcker en hel del frustration bland medlemmar och personal. Många känner att solidariteten försvinner på vägen om vissa bara går med när de behöver hjälp. Dessutom har de personerna en mycket lägre avgift i början via den så kallade 100-lappen

I fall där nya medlemmar söker hjälp direkt handlar exempelvis om tvister om utebliven lön eller felaktiga uppsägningar.

Varför en karenstid på just tre månader?

– Tiden där spelar ingen större roll. Det handlar mer om en markering och vi kan tänka oss att stötta någon annan motion med samma inriktning med en annan karenstid, säger Thomas Schultz.

Byggnads förbundsstyrelse rekommenderar avslag för den här och liknande motioner. Byggnads som organisation är måna om en princip om lika behandling, skriver man. Vidare: En karenstid är komplicerad då förbundet har ett stort intresse av att avtalen följs, även i de fall då det uppstår en konflikt med en person som precis blivit medlem.

Ledingen säger nej till karens, vad säger du om det?

– De tycker att det fungerar bra som det är i dag. Inget konstigt med det. Men kongressen är till för den här typen av frågor och jag tycker de duckar lite för frågan genom att avslå bara för att det komplext. Sedan är det ytterst kongressen som bestämmer hur det ska bli framöver.

Läs samtliga motioner inför kongressen här.

Annons
Annons
Annons
Annons

Du läser: Förslag: Nya medlemmar borde inte få hjälp direkt

Senaste byggnyheterna!

Få vårt nyhetsbrev

Anmäl dig