Fem frågor att knäcka för att kunna köra elbil i jobbet
Byggbranschen är i en övergångsfas från fossildrivet till lätta lastbilar på el. Vi listar de fem största utmaningarna.
1 / Snabbare utbyggnad av laddinfrastrukturen
En ständigt aktuell fråga är behovet av fler laddpunkter, där tillgång till snabbladdning är mycket viktig. Samtidigt som allt fler byggjobbare kör en eldriven servicebil finns det för få laddplatser.
Sverige tillhör de sämsta EU-länderna när det gäller att nå upp till de uppsatta laddpunktsmålen, enligt en rapport som M Sverige (tidigare Motormännen) gjort.
Enligt analysen måste laddpunkterna öka i hela landet, men den största bristen finns i Stockholm. Göteborg och Malmö, där det saknas 13 000 laddpunkter.
– Laddinfrastrukturen behöver bli bättre överallt, säger Carl-Erik Stjernvall, hållbarhetsansvarig på M Sverige.
2 / Elpriser och åtgärder mot elbrist
De höga elpriserna och risken för elbrist är i dag ett tydligt hot mot övergången till nollutsläpp för att klara klimatmålen. Sverige kommer att behöva mer än dubbelt så mycket elkraft för att klara omställningen till år 2045. Det konstaterade Energiföretagen nyligen i en rapport. Eftersom det svenska elsystemet är sammankopplat med övriga Europa påverkas våra elpriser av den europeiska prisutvecklingen.
Vissa länders minskade elproduktion och svårigheter att importera från andra länder har pressat upp priserna. Energipriserna har också påverkats av Rysslands invasion av Ukraina. Även om färska siffror från branschorganisationen Mobility Sweden visar att det trots höga elpriser fortfarande är billigare att köra eldrivet framför fossildrivet, oavsett energiprisområde, kommer vi inte undan frågetecknen ovan.
3 / Skyhöga inköpspriser
Inköpspriset för en eldriven lätt lastbil ligger fortfarande rejält mycket högre i förhållande till fossildrivna bilar. Det är förstås en avvägning och en osäkerhet för byggfirmor som planerar att investera i eldrivna bilar, som måste räkna på skillnaden i högre leasingkostnader mot vad det kostar att leasa dieseldrivna bilar. Men det mesta talar för att eldrivna servicefordon kommer att gå ner i pris, i takt med att efterfrågan ökar. I dessa oroliga tider är det dock inget vi ännu sett.
4 / Lastvikt och dragvikt
Kraven på längre räckvidd har lett till mer batterikraft och därmed tyngre bilar, vilket i sin tur leder till lägre lastvikt och släpvagnsvikt. Det är ett problem för byggfirmor som har behov av att lasta mycket material för transport ut på byggena. Elbilar med last och släp leder logiskt också till kortare räckvidd. Därför har företag som behöver lasta mycket eller dra mycket material på släp ännu skäl att behålla en eller några dieseldrivna bilar som klarar last.
Alternativet är att ha flera elbilar och dela upp lasten. Samtidigt sker en ständig utveckling: Batterierna blir lättare och innehåller mer energi än föregångarna.
5 / Krav på C-körkort
Ett kommande problem är att stora skåpbilar och pickuper som elektrifieras överskrider totalvikten 3 500 kilo. Om reglerna inte ändras kommer de bilarna att klassas som tunga lastbilar med krav på C-körkort.
Eftersom många hantverkare och byggjobbare saknar C-körkort kan det i sin tur innebära ett hinder för klimatomställningen. I en utredning, som Transportstyrelsen gjort på uppdrag åt den förra regeringen, är rekommendationen att inte införa undantag att köra tyngre lastbilar (över 3,5 ton) som drivs av alternativa bränslen. B-körkort räcker alltså inte.
Enkät: Vad ser du som de största utmaningarna för att gå över till eldrivet?
Ulf Hagström, depåchef Plus montage AB
”Elbilarna är för dyra i inköp och utbudet är fortfarande för litet. Men på tjänstebilssidan kommer vi att beställa eldrivna bilar framöver. Inom några år kommer vi säkert gå över till eldrivet på transportbilssidan.”
Lars Bergsmark, plåtslagare, Plåtentreprenören Sverige AB
”Jobbmässigt skulle transportsträckorna nog funka för mig med en eldriven transportbil, men eftersom jag även använder bilen privat blir det för långa sträckor och då är räckvidden för kort. Föreningen i radhusområdet där jag bor vill heller inte satsa på laddstolpar. Och laddning hemma är ju ett måste.”
Göran Nilsson, grundare och delägare Röranalys
”I min firma har vi haft eldrivna bilar sedan 2013. Men varför är eldrivna servicebilar så dyra? Det är ett hinder för många. I dag finns det för få laddningsplatser där det är enkelt att ladda. Och det borde funka att ladda med ett kort överallt, inte typ 20 kort som krävs i dag.”