info

Vill du söka artiklar i papperstidningen?

Använd sökfunktionen i e-tidningen. Öppna e-tidningen

Annons
Annons

Byggskurkarnas nya sätt att tvätta pengar – bilköp

Bilköp har blivit byggskurkarnas nya sätt att fixa svarta löner. En bilexportör har tvättat pengar åt kriminella byggföretag i stor skala under flera år och fått in närmare 100 miljoner kronor.

Pia Bergman, expert på ekonomisk brottslighet på Skatteverket, har sett hur penningtvätt via bilexport blivit allt vanligare. Foto: Karl Melander, grafik

Kriminella byggföretag har länge ordnat svarta löner med hjälp av pengaöverföringar till fejkade underentreprenörer. Bluffbolagen utför inte något jobb, utan ordnar i stället oskattade kontanter till arbetarna.

De senaste åren har en ny metod dykt upp, som komplement till bluffbolagen: bilköp.

Som ni kan se i grafiken här nedanför är det hela ett komplicerat upplägg. I korthet går det till så att de fifflande byggbolagen gör inbetalningar för bilköp till bilexportföretag. I betalningarna skriver byggarna in registreringsnummer på bilar som exportföretaget har. Men byggföretagen får inga bilar. Fordonen exporteras i stället utomlands eller säljs på den svarta marknaden. Pengarna som exportbolagen får in för försäljningen flyttas mellan olika konton och tas till slut ut i kontanter. Sedlarna lämnas över till de kriminella byggbolagen, som kan avlöna sin svarta arbetskraft.

Byggnadsarbetaren har i flera domar och utredningar från Skatteverket hittat exempel på upplägget.

I en dom i förvaltningsrätten framgår att bluffbolaget CTU Mark & Anläggning tvättat nära 23 miljoner kronor åt olika bolag, främst inom bygg. I Skatteverkets utredning ser man att pengaströmmar på flera miljoner går från CTU till bilexportörer. Exportörerna köper bilar som sedan säljs utomlands. Här agerar alltså CTU mellanhand mellan byggföretagen och de kriminella bilexportörerna. Bilköpen fejkas och byggarna får kontanter till svarta löner.

En av exportörerna som CTU anlitat heter Global Triangle AB och har under flera år drivits av fyra syskon. Två bröder och två systrar i åldern 26–36 år, bosatta i Stockholmstrakten, ligger bakom ett väl uttänkt upplägg.

Mängder av byggföretag har gjort inbetalningar för bilköp till Global Triangle. Byggbolagen som har betalat in är ofta tydligt kriminella och ägnar sig åt svartjobb. På papperet drivs de av utsatta personer från östländer, så kallade målvakter, och går i konkurs med stora skatteskulder. Flera företag tillhör Svartjobbsfabriken, ett nätverk av kriminella byggbolag som Byggnadsarbetaren har skrivit om tidigare.

Enligt utredningen som ligger till grund för en ny dom i tingsrätten har syskonen fått in sammanlagt 95 miljoner kronor, till största delen från byggbolagen, mellan åren 2017 och 2021. Global Triangle har köpt omkring 200 begagnade bilar per år för pengarna, de flesta med en prislapp på runt 100 000 kronor.

Det är samma personer som återkommer som köpare år efter år. Vissa ska ha köpt flera hundra bilar.

Byggnadsarbetaren har följt en av bilarna  för att förstå hur det hela gått till. I kontoöverföringar kan vi se att Global Triangle fick in pengar från olika byggbolag under våren 2017.  För pengarna köpte syskonen bakom företaget flera bilar, bland annat en vit Volkswagenskåpbil av en stor svensk bilhandlare i början av maj. Enligt Global Triangles bokföring såldes och exporterades bilen till en privatperson, en man i Ukraina. Syskonen bakom företaget hävdade att bilköparen – och andra privatpersoner i Ukraina – hade problem med betalningarna till Sverige och därför fick hjälp av svenskbaserade byggföretag att betala sina bilar.

– Ett flertal byggbolag var deras partners som skötte betalningar åt dem, sa en av systrarna i förhör.

Men mannen i Ukraina ska sammanlagt ha inhandlat hela 140 bilar från Global Triangle, uppgifter som myndigheterna tvivlat på.

– Det är samma personer som återkommer som köpare år efter år. Vissa ska ha köpt flera hundra bilar, säger en utredare på Ekobrottsmyndigheten.

Det verkar som att mannen med de 140 bilarna är en falsk köpare. För när vi tittar på ukrainska tullens registreringsuppgifter för skåpbilen – och följer bilen med hjälp av ett företag som spårar fraktat gods – ser vi att fordonet inte har exporterats till den köpstarke mannen. I stället har den transporterats till en kvinna som bor i de centrala delarna av staden Lviv. Bilen har därefter rullat i Ukraina och sedan sålts vidare via en bilförmedlingssajt 2021.

Det blir nu tydligt att mannen som ”köpt” 140 bilar har varit en av förutsättningarna för upplägget, precis som flera andra falska köpare i Ukraina som upptäckts i utredningen. Bilarna säljs alltså i stället till andra privatpersoner och enligt en hypotes från Skatteverket sker betalningarna kontant. Kontanterna tas till Sverige och blir svarta löner hos byggföretagen.

”Uppläggen har blivit mer och mer avancerade ju bättre vi blir på att upptäcka dem”, säger Pia Bergman på Skatteverket. Foto: Karl Melander

En annan nyckel har varit de bilhandlare och auktionsföretag som sålt bilar till de kriminella exportföretagen. Ett antal större bilhandlare har under flera år sålt mängder av bilar till Global Triangle och Pia Bergman, expert på ekonomisk brottslighet på Skatteverket, är tveksam till att rätt kontroller har utförts.

– Det måste framgå varifrån pengarna kommer, till vilka pengarna går och vad vinsten på uppdraget blir. De som säljer dyra saker behöver följa de här reglerna, säger hon.

Att kunder och beställare inte kontrollerar byggföretagens arbetskraft är en annan förutsättning för pengatvätten. I Global Triangle-målet har flera privatkunder underlättat ytterligare, genom att helt enkelt sätta in pengar för byggtjänster direkt på Global Triangle-syskonens privata konton.

– Kunderna som gjort överföringar säger att de köpt byggtjänster och vissa säger att de inte ens visste vilka de anlitat, säger utredaren på Ekobrottsmyndigheten.

Byggnadsarbetaren får tag på en av kunderna, som berättar att ett byggföretag uppförde en prefabricerad villa åt honom i Skåne. Vid betalningen för bygget blev mannen instruerad att föra över en del av pengarna (300 000 kronor) till en av systrarnas konto. Köparen förstod inte att det handlade om ett kriminellt upplägg, utan följde instruktionerna och betalade.

– Jag kan konstatera att det här är för jävligt, säger han. Men jag som privatperson har betalt, jag har gjort rätt för mig. Här är huset och jag är nöjd. Om det här är hel- eller halvfult – det berör mig inte.

Men byggarbetet som utförts har troligen skett svart.

– Javisst, men det kan ju inte jag göra något åt.

De fyra syskonen bakom Global Triangle dömdes i tingsrätten i början av året till fleråriga fängelsestraff, för bland annat näringspenningtvätt och grova bokföringsbrott. Samtidigt finns det flera liknande upplägg där byggföretag tvättar pengar med bilar. Så varför har pengatvätten med hjälp av bilexport blivit så stor de senaste åren? En förklaring är en svagare svensk valuta.

De behöver hela tiden pengar till svarta löner och det här är en produktutveckling, som allt inom det kriminella.

Mats Berntsson, urvalsanalytiker på Skatteverket, berättar att kronans nedgång i förhållande till euron och dollarn under slutet av 2010-talet har gjort det mer värt att sälja sin bil utomlands än hemma i Sverige. Exporten har därför ökat.

Så bedragarnas täckmantel blir bättre, när fler exporterar bilar?

– Ja, absolut. Att exportera bilar från Sverige är inga konstigheter längre. I just de här fallen verkar det handla om svart arbetskraft i byggföretag, att man får en legitim uppgift om vart pengarna går, säger han.

”Några börjar, andra ser att det är framgångsrikt och sedan sprider det sig”, säger Pia Bergman. Foto: Karl Melander

Pia Bergman tror att brottslingarna inom bygg har märkt att myndigheterna blivit bättre på att upptäcka de tidigare uppläggen med fejkade bemanningsföretag – och därför börjat tvätta pengar via bilköp.

– De behöver hela tiden pengar till svarta löner och det här är en produktutveckling, som allt inom det kriminella. Uppläggen har blivit mer och mer avancerade ju bättre vi blir på att upptäcka dem, säger hon.

Bilköpen är alltså en trend?

– Ja, det är som modet: Några börjar, andra ser att det är framgångsrikt och sedan sprider det sig.

Bilar är dyra varor och därför alltid intressanta för penningtvätt, men att omge sig med bilar innebär också prestige för brottslingarna.

– Det finns ett stort intresse för bilhandel i de här sfärerna. Bilar är något som alltid finns med i kriminella kretsar, säger Mats Berntsson.

Annons
Annons
Annons
Annons

Du läser: Byggskurkarnas nya sätt att tvätta pengar – bilköp