info

Vill du söka artiklar i papperstidningen?

Använd sökfunktionen i e-tidningen. Öppna e-tidningen

Annons
Annons

Byggherrens tystnad efter Emmas toakaos – i helt nybyggd lägenhet

Efter en vecka blev det stopp i toan i nybyggda lyan. Första fyndet var flytspackel i avloppsröret. Sedan har problemen avlöst varandra. Emma Andersson har tvingats lämna bostaden för att utföra sina behov. Och just nu – ett halvår efter inflyttningen – så är toan ännu inte fixad. ”Nu är jag orolig för tätskiktet”.

Emma Andersson såg fram emot att flytta in i sin nya bostad i Linköping. En nybyggd 2:a på 55 kvadratmeter som hon betalat 2 550 000 kronor för.

Bostadsutvecklaren Bonava lovar ”en enkel och smidigt resa mot ett hem och ett grannskap som gör dig lycklig”. Men efter att Emmas flyttlass gått den 26 juni försvann lyckan tämligen omgående. Efter en dryg vecka fick hon nämligen problem med avloppet på toan. Hon felanmälde stoppet till Bonava.

De skickade i sin tur ärendet vidare till byggentreprenören Lindstams Bygg.

– Jag fick till svar att jag inte skulle använda så mycket toapapper. Jag svarade att jag bott i en annan lägenhet i 11 år och aldrig haft några problem med stopp i avloppet.

Filmen visade att det låg flytspackel i avloppsröret.

Det fattades samtidigt beslut om en spolning av rören. En lokal spolfirma fick rycka ut. De spolade och gick sedan ner med en kamera och konstaterade att det låg någon beläggning i röret. Emma Andersson fick beskedet att hon skulle höra av sig om problemet kom tillbaka.

– Det gick ett litet tag, sedan fick jag stopp igen. Spolfirman kom tillbaka och upptäckte då att det var flytspackel som låg i rören.

Ärendet gick tillbaks till Lindstams Bygg. De meddelade att det skulle fixa avloppet skyndsamt. I samma veva åkte Emma Andersson på sommarsemester. När hon kom tillbaka från ledigheten var problemet kvar då byggfirman inte hade hört av sig.

Jag tvingades ta bilen hem till mina föräldrar för att gå på toa

– När vattennivån blev hög i toan kunde jag inte använda den på några timmar. Jag tvingades ta bilen hem till mina föräldrar för att gå på toa. Ibland blev det helt stopp och då fick jag ringa en spolbil, vilket hände ungefär en gång i veckan. Till slut ringde jag Lindstams Bygg igen och sa att de måste ta tag i det här.

Byggbolaget föreslog då att de skulle spola rören med hetvatten.

– När de var klara ringde spolteknikern till mig och sa att det inte gick att få bort spacklet.

Tillbaka på ruta ett alltså.

Efter två veckor kom Lindstams Bygg med ett nytt förslag. De ville fräsa i röret. Nu tvingades Emma Andersson flytta till en ersättningsbostad för första gången.

– De hörde av sig efter tre dagar och sa att avloppet var helt fixat. De sa att spacklet var lätt att få bort, de behövde bara knacka lite.

Emma Anderson flyttade hem igen och nu hade hon stora förhoppningar om att mardrömmen skulle vara över. Men den nyfunna lyckan varade inte länge. Efter en vecka kom pappa på besök.

– Han sa till mig att toan inte alls är fixad. Jag frågade vad han menade. Han sa ”kom hit och titta” och då såg jag en toa full med vatten. Då fick jag felanmäla igen, säger Emma.

De sa att det inte är konstigt att du får stopp, det är flera fel på avloppet

I det här läget ville Bonava gå till botten med problemet, de ville få in en second opinion på vad stoppet beror på. En ny firma kallades in för att titta på röret. Efter en snabb kontroll hittades flera brister.

– De visade mig att vattnet rann åt fel håll. Det stod vatten i röret som går till tvättstället. De sa även att det fanns spackel kvar, att det var sprickor i avloppsrören och att det stod ut kanter vid rörskarvar. De sa att det inte är konstigt att du får stopp, det är flera fel på avloppet.

Den här informationen gick vidare till Lindstams Bygg. Beskedet nu var att det krävs en större åtgärd. Emma Andersson fick packa väskan ännu en gång för att flytta till en ersättningsbostad. Där bor hon nu samtidigt som byggarbeten pågår på toan. Klinker har plockats bort och rören har bilats fram då de ska bytas. Emma har följt arbetet och är nu orolig för att bygget ska gå fel igen. Den här gången gäller det tätskiktet.

Emma Andersson är nu orolig över hur det ska gå med tätskiktet. ”Jag vill inte få ansvar för någon fuktskada för att jag inte har ett fullgott tätskikt.”

Hon har under den här stopp i toa-processen lagt in inlägg i Facebookgruppen Byggmissar – klantigast i Byggsverige i ett försök att få hjälp. I ett inlägg har hon lyft frågan om hur det går med tätskiktet.

”Jag förstår inte hur de ska kunna lappa tätskiktet mot väggarna utan att ta bort kakel”, skriver hon samtidigt som hon visar upp bilder hur byggbolaget bilat upp en ränna där rören ligger. Precis intill rännan sitter klinkerplattorna kvar.

– De säger till mig att de inte vill riva upp mer av klinkerplattorna. Jag har frågat hur det går med tätskiktet men de säger att det inte är något problem.

Tidningen Byggnadsarbetaren har pratat med GVK, Golvbranschens VåtrumsKontroll, som ger ut branschregler för tätskikt i våtrum.

– Det går att göra dellagningar av tätskikt. Det handlar om att produkten måste vara godkänd och att man följer anvisningar från leverantören. Då behöver man inte byta ut hela yta, utan det går att ansluta det nya tätskiktet till det gamla som ligger kvar, säger Andreas Svensson, teknisk ansvarig på GVK.

Så det är inte fel att göra så?

– Nej det är det inte. Finns det anvisningar för det så är det inte fel.

Under den här veckan kom emellertid nya bud: Nytt tätskikt ska läggas.

Byggnadsarbetaren har under flera dagars tid försökt att få svar om fallet från ansvariga. Men ingen har velat ställa upp på intervju.

  • På Lindstams Bygg vill man inte svara på några frågor alls gällande Emma Anderssons badrum, utan hänvisar i stället till Bonava.
  • Hos Bonava lokalt i Linköping hänvisar de i sin tur till företagets presschef Fredrik Hammarbäck. 
  • Trots otaliga försök att få till en intervju – via telefon, sms och mail – får vi slutligen en skriftlig kommentarer från Bonava: 

”Bonava tar självklart sitt ansvar som bostadsutvecklare och har en löpande dialog med kund, styrelse och entreprenör. Vi eftersträvar alltid att ha nöjda kunder men kommenterar inte enskilda fall. Självfallet har Bonava, som vid alla våra projekt, garantiåtaganden som sträcker sig över fem år och därefter ytterligare fem års ansvarstid”

Krav för godkänd delreparation av tätskikt enligt GVK
  • Produkten/produkterna är godkända för delreparation och har en tillhörande monteringsanvisning som beskriver hur tätskiktet ska delrepareras.
  • Behörig montör som utför delreparationen har tillräcklig kompetens.
  • Delreparation av tätskiktet dokumenteras enligt GVKs kvalitetssystem.
    Källa: GVK
Cenneth Niklasson, reporter
Annons
Annons
Annons
Annons

Du läser: Byggherrens tystnad efter Emmas toakaos – i helt nybyggd lägenhet

Senaste byggnyheterna!

Få vårt nyhetsbrev

Anmäl dig