info

Vill du söka artiklar i papperstidningen?

Använd sökfunktionen i e-tidningen. Öppna e-tidningen

Annons
Annons

Därför klagas det på hantverkarna

Hantverkstjänster är det svenska folket klagar mest på, visar statistik från Konsumentverket. Och allra mest missnöjda är stockholmarna.

Årets klagomålsstatistik från Konsumentverket bjuder inte på några överraskningar. Precis som vanligt ligger klagomål på hantverkstjänster i topp.
Josephine Slotte, jurist på Konsumentverket, menar att förklaringen delvis ligger i kostnaden. Om ett mindre kostsamt köp blir misslyckat kanske kunden låter det bero. Men att bygga om eller renovera är dyrt och då ökar benägenheten att anmäla om någonting blir fel.
En annan förklaring är att hantverkstjänster ofta utförs i det egna hemmet.
‒ Om det blir fel kan det påverka en funktion som man använder dagligen eller kanske inte kan använda som man behöver. Det kan vara kosmetiskt också, då ser man det varje gång man går in i köket, säger Joséphine Slotte, jurist på Konsumentverket.

LÄS MER: Krav på skriftliga avtal

Under 2016 hörde 10 903 personer av sig till myndigheten eller till de kommunala konsumentvägledarna med klagomål på hantverkstjänster. Det motsvarar 9 procent av det totala antalet inkomna klagomål. Näst flest klagomål fick tjänster fick rör mobiltelefoni, 4 739 stycken.
Allra mest missnöjda verkar stockholmarna vara. Där klagade 2 510 personer på hantverkstjänster, vilket motsvarade 13,5 procent av alla registrerade klagomål i länet. Mest nöjda verkar dalmasar vara. Där var andelen klagomål som rörde hantverkstjänster bara 6,5 procent.
‒ Om man bor i en mindre stad har man kanske inte råd att förlora kunder på samma sätt och det kan leda till att man som hantverkare är mer mån om kundunderlaget, säger Joséphine Slotte.
‒ Det kan också finnas en tendens att akademiker i storstäderna reklamerar mer ofta. Detta hänger i så fall sannolikt samman med att medvetenheten om de egna rättigheterna som konsument generellt sett är högre i denna grupp.


LÄS MER: Så undviker du kundernas missnöje

Från Konsumentverkets sida tror man att många av de klagomål som når myndigheten hade kunnat förebyggas genom bättre kommunikation.
‒ Man får komma ihåg att vi faktiskt har ganska bra hantverkare i det här landet och i de flesta fall går det ju bra. Men blir det fel så kan det bli dyrt i slutänden. Därför är kommunikationen så viktig.
‒ Ju bättre man själv kan beskriva och förmedla sina önskemål, desto större är chansen att det faktiskt blir rätt. Hantverkarna måste också bli bättre på att kommunicera. De är fackmän och tar saker för givet som konsumenten inte förstår, säger Joséphine Slotte.

Här klagar flest
Stockholms län 2 510 klagomål
Västra Götalands län 1 262 klagomål
Skåne län 1 075 klagomål

Källa: Konsumentverket

Annons
Annons
Annons
Annons

Du läser: Därför klagas det på hantverkarna

Senaste byggnyheterna!

Få vårt nyhetsbrev

Anmäl dig