info

Vill du söka artiklar i papperstidningen?

Använd sökfunktionen i e-tidningen. Öppna e-tidningen

Annons
Annons

"Ska våga säga ifrån"

Matilda Ström, kommunikationschef på Byggnads om kampanjen som ska få folk i byggbranschen att sila snacket.

Varför gör ni kampanjen?
– Det är en del i en större kampanj, ”Stoppa machokulturen”, som innehåller flera intensiva faser. Höstens heter ”Prata så alla kan lyssna”. Den riktar sig till arbetsplatserna och kollegorna på jobbet, att man ska prata på jobbet om vilken jargong man har och vad som är okej att säga och inte.
Vad kommer att hända?

– Vi har gjort en film med barn som läser upp citat ur verkligheten som kan visas i olika sammanhang och en verktygslåda som kan vara ett hjälpmedel att starta en diskussion. Tanken är att det ska kunna ge folk en knuff att våga säga ifrån och bryta jargongen.
Vad kostar kampanjen?

– Den är budgeterad till 3,5 miljoner kronor per år under tre år. Vi delar kostnaden med Byggcheferna som vi driver kampanjen med.
Finns det inte en risk att ni spär på fördomar om hur byggnadsarbetare är?

– Ja, det finns en sådan risk, men jag tror att den nidbilden finns i alla fall. Jag tror att det enda sättet att förändra den är att se verkligheten som den är, att det finns problem i branschen och göra något åt dem.
Hur följer ni upp resultatet av kampanjen?

– Vi har än så länge inte någon färdig plan. Det är svårt att avgränsa vad som är ett resultat av kampanjen, respektive förbundets övriga arbete för mångfald och jämställdhet.

Annons
Annons
Annons
Annons

Du läser: "Ska våga säga ifrån"

Senaste byggnyheterna!

Få vårt nyhetsbrev

Anmäl dig