info

Vill du söka artiklar i papperstidningen?

Använd sökfunktionen i e-tidningen. Öppna e-tidningen

Annons
Annons

Tog elsparkcykel från krogen i Tyskland – nu får Jonas inte arbeta som sprängare

Kollegorna skulle festa vidare. Men Jonas ville vara fräsch när han skulle träffa barnen nästa dag. Han tog en elsparkcykel hem från krogen i tyska München – och stoppades av polis. Nu är jobbet som bergsprängare i fara.

En bergsprängare åkte elsparkcykel i Tyskland efter att ha druckit öl, nekas sprängningstillstånd.
”Vi ville ju vara de duktiga killarna som inte festade vidare”, säger Jonas. Men Voi-turen kan kosta honom dyrt. Foto: Mostphotos, Adobe Stock (Montage)

München, oktober 2022. Jonas och kollegorna från YB Sprängtjänst har rest ned till Baumamässan. Det är ett tillfälle att kolla in maskinnyheter, men också en chans att umgås utanför jobbet.

Sista kvällen bjuder firmans borrvagnsleverantör på middag. Restaurangen ligger i ett källarvalv. De äter gott och dricker öl.

– Efteråt skulle de andra vidare och festa, men jag och en kollega ville hem. Planet skulle gå ganska tidigt. Jag orkade inte komma hem 03-04 när man ska träffa barnen och frugan och hunden och allt, säger Jonas, som egentligen heter någonting annat.

Voi + öl = olagligt i Tyskland 

Kollegan föreslår att de ska ta elsparkcykel till hotellet, precis som han gjort en tidigare kväll. Cykelvägarna är bra och det är billigare än taxi.

– Det stod två Voi utanför restaurangen. ”De här kan vi ta”, sa jag. Vi kollade GPS och såg att det skulle ta kanske 15 minuter. Perfekt, berättar Jonas.

Höstkvällen är folktom. Cykelbanan löper parallellt med en bilväg, de bägge bergsprängarna är nästan ensamma på den. Efter några minuter ser de blåljus. Jonas tänker att det skett en bilolycka. Men polisen som stoppar dem informerar om att det – till skillnad från i Sverige – är olagligt att köra elsparkcykel om du druckit alkohol.

– Vi sa att ”jaha, då går vi sista biten”. Men de svarade ”nej, ni ska blåsa”, säger Jonas.

LÄS ÄVEN: Sprängarnas metod för att minska rånrisken: ”Vågspel”

Döms för trafikbrott

Resan hem från krogen slutar med att bergsprängarna döms för trafikbrott i tysk domstol. Jonas har 1,28 promille i blodet och påföljden blir dagsböter, totalt 26 000 svenska kronor.

Det svider rejält i plånboken. Jonas funderar på att överklaga beloppet men får höra att det kan blir värre. Han biter ihop och betalar.

– De stoppade oss inte för att vi vinglade, det var en trafikkontroll där de stoppade allt med motor. När vi satt där så cyklar det förbi en kille som vinglar bra kraftigt. Men polisen sa att ”det där är okej för han kör inte ett motordrivet fordon”, säger han.

– Vi ville ju vara de duktiga killarna som inte festade vidare. Men det hade blivit billigare för mig att följa med ut på krogen och bjuda alla på drinkar.

Det hade blivit billigare för mig att följa med ut på krogen och bjuda alla på drinkar.

Polisen nekar tillstånd

Där kunde historien vara slut. Med en berättelse om barska bayerska poliser och en rekorddyr tur med elsparkcykel. En dråplig historia som kanske gått att skratta åt längre fram. Men för Jonas del är det nu det börjar.

Hösten 2023 skickar YB Sprängtjänst en ansökan till polisen om att få spränga på en privattomt i Stockholm. Det är en formalitet. Varje ny arbetsplats inom detaljplanerat område kräver tillstånd enligt ordningslagen. Men den här gången kommer svaret som en chock.

Jonas och kollegan nekas. På grund av Voi-turen i Tyskland gör Polismyndigheten bedömningen ”att ingen av dem uppfyller de krav som ställs på personlig lämplighet i nuläget”.

Får köra dynamit

För YB Sprängtjänst blir beslutet en omedelbar huvudvärk. Familjeföretaget har bara några få anställda. Plötsligt kan två av dem inte utföra huvuduppgiften.

– Nu har vi tur att vi har flera utbildade sprängare, men hade vi bara haft två hade vi fått lägga ner verksamheten. Jag och syrran får hoppa in mycket mer för att kompensera, säger ägaren Richard Bredin.

Jonas och kollegan får fortfarande köra maskin och borra spränghål, men de får inte befinna sig på arbetsplatsen när salvorna skjuts.

Dessutom får de – vilket kanske inte låter helt logiskt – hantera och transportera sprängmedel.

– De är ju godkända av Räddningstjänstens instans. Hon som höll i det ärendet sa typ att ”vart är världen på väg om man inte ska få åka elsparkcykel på sin fritid”, säger Richard Bredin.

– Så de kan transportera ett ton dynamit genom Stockholm, men får inte stoppa ned 100 gram i ett hål.

Ny ansökning nobbas

YB Sprängtjänst överklagade. Först till förvaltningsrätten, sedan till Kammarrätten. Men bägge instanserna gick på polisens linje. När ett nytt tillstånd söktes blev det nobben med hänvisning till domarna.

– Vi lever fortfarande i tron att de ska komma till sans. Men det är ju inte hållbart i längden, säger Richard Bredin.

Det går inte ihop att ha anställda sprängare som inte får spränga. Åtminstone inte under en utdragen period. Problemet är att ingen vet hur lång ”spärrtiden” är. Varken i polisens beslut eller domarna anges när den olycksaliga sparkcykelturen ska anses preskriberad.

– Jag frågade hur länge jag blir avstängd. Polisen svarade att det inte finns nån praxis för sånt här, säger Jonas.

”Beslutet talar för sig själv”

Johanna Almquist är handläggare på Stockholmspolisens rättsavdelning och hade ärendet där Jonas nekades tillstånd. Hon säger att det visserligen finns en praxis, men att den inte rakt av kan översättas till tid.

– Prövningen görs alltid utifrån de omständigheter som finns i samband med att ansökan kommer in. Säger man att det finns en viss spärrtid skulle det bli som att ge ett förhandsbesked.

I det här fallet har två ostraffade bergsprängare gjort något som inte är olagligt i Sverige. Är det inte väldigt hårt att neka dem tillstånd för en onykter färd på elsparkcykel?
– Jag kan inte gå in på detaljer, men beslutet talar för sig själv och där finns den bedömning vi har gjort. Både förvaltningsrätten och nu även Kammarrätten har kommit fram till att beslutet är korrekt, säger Johanna Almquist.

Jan Johansson, bergsprängingsentreprenörerna, om polisens tillstpndsprocess.
”En otrolig historia”, säger Jan Johansson om sprängarna som nekas tillstånd efter en Voi-tur i Tyskland.

Polisen har ”fått kalla fötter”

Bergsprängning har hamnat i fokus i samband med gängkriget som plågar Sverige. Byggnadsarbetaren har tidigare rapporterat om hur sprängmedel från byggen läcker till kriminella. Flera bergsprängare har dömts till långa fängelsestraff för att ha stulit dynamit från sina arbetsgivare.

Jan Johansson, vd på branschorganisationen Bergsprängningsentreprenörerna, tror att den negativa uppmärksamheten förklarar varför Jonas och kollegan nekas tillstånd.

– Det här är vanliga, skötsamma killar och det är väldigt märkligt att man är så hård mot dem. Men det beror på det samhällsklimat vi har. Polisen har fått kalla fötter och är livrädd att framstå som passiv, säger han.

Samtidigt betonar Jan Johansson att branschorganisationen inte vill se ett uppmjukat regelverk. Tvärtom.

– Om jag får raljera lite grann så råder det fullständigt haveri just nu. Vi har otydlig lagstiftning som aldrig nagelfarits eftersom vi inte haft den här typen av problem tidigare. Varken våra kommuner eller polisen har koll. Det råder kompetensbrist, och det har jag förståelse för. Men då får man höja kompetensen i stället för att skjuta från höften som här.

LÄS MER: Så stjäls sprängämnena till gängkriget

Småbarnsfar, inte kriminell

Jonas är 32 år. Han har sprängt berg halva sitt liv.

– Jag började praktisera som bergsprängare när jag var 16 och fick mitt sprängkort innan jag fyllde 19. Jag har full kompetens som sprängledare och ska snart börja utbilda mig till bergingenjör.

Yrkesvalet har påverkat vardagen. Skötsamhet är ett krav.

– Jag är livrädd för att gå mot röd gubbe för man vet att de tittar på allt. Vi söker många tillstånd och jag vet att det görs slagningar på mig hela tiden, säger Jonas.

– Jag är ingen brottsling, jag finns inte i belastningsregistret. Jag är en småbarnspappa som bor i ett renoveringsobjekt och gillar att stå och laga mat ute när det är varmt.

Jag är en småbarnspappa som bor i ett renoveringsobjekt och gillar att stå och laga mat ute när det är varmt.

”En stor del av min identitet”

Polisens beslut följdes av ”ren panik”, berättar Jonas. Han googlade lediga jobb, funderade på vad som skulle gå snabbast att omskola sig till. Huslånen måste ju betalas. Barnen måste ju ha mat. Familjen klarar sig inte på bara en inkomst.

Kanske tvingar polisens tuffa lämplighetsprövning honom att lämna bergsprängningen bakom sig. I så fall lämnar han med sorg.

– Det skulle kännas som att en stor del av min identitet försvann. Bland kompisar är jag känd som sprängaren, polares polare ringer om de funderar på att köpa bergstomter. Jag har liksom varit sprängare sen tonåren, säger Jonas.


Få de senaste byggnyheterna – direkt i din inbox! Prenumerera på Byggnadsarbetarens nyhetsbrev.

Flera olika tillstånd för bergsprängare

Sprängning: För att spränga inom detaljplanerat område krävs tillstånd från Polisen, som prövar ansökan enligt ordningslagen.    

Hantering: Den som vill ha tillstånd att hantera sprängämnen måste ha tillstånd enligt lagen om brandfarliga och explosiva varor (LBE). Det beviljas av kommunerna, som ofta delegerar ansvaret till Räddningstjänsten.    

Transport: För att transportera farligt gods på allmän väg krävs ett ADR-intyg. Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) ansvarar för examinationen och auktoriserar utbildningsanordnare.

Arbetsledning: Vid allt sprängarbete ska en sprängarbas utses av arbetsgivaren. Sprängarbasen har normalt ett sprängkort, ett utbildningsbevis som baseras på kvalifikationer beslutade av Myndigheten för yrkeshögskolan (MyH).

Ivar Andersen, reporter
Annons
Annons
Annons
Annons

Du läser: Tog elsparkcykel från krogen i Tyskland – nu får Jonas inte arbeta som sprängare

Senaste byggnyheterna!

Få vårt nyhetsbrev

Anmäl dig