info

Vill du söka artiklar i papperstidningen?

Använd sökfunktionen i e-tidningen. Öppna e-tidningen

Annons
3D Hyrliftar 980×260 V29

Stretcha rätt, undvik skador

En stel kropp ökar risken för skador under arbetet. Tony Cederqvist, fysioterapeut på Previa, tipsar om övningar som mjukar upp kroppen, yrke för yrke.

Genom att stretcha regelbundet och träna rörlighet kan man minska skaderisken på jobbet. Nedan finns pdf:er med stretchövningar anpassade för var och en av yrkesgrupperna snickare, vvs-montörer, plåtslagare, golvläggare och ställningsbyggare. Tipsen kommer från fysioterapeuten Tony Cederqvist på Previa.
– Det bästa är att göra övningarna när man är uppvärmd, då blir töjningen mest effektiv, säger han.
Hans råd är att göra varje övning fem gånger och töja 30 sekunder per gång, samt vila någon sekund mellan passen. Det ska strama då du töjer, men det får inte göra ont.
Du kan göra övningarna vid arbetsdagens slut och/eller efter arbetsmoment där du arbetat ensidigt. Upprepa helst övningarna dagligen eftersom bindväven i muskler, senor och ledband drar ihop sig efter ett tag.
Tony Cederqvist säger att man också bör komplettera med styrke- och konditionsträning.
– Kroppen behöver mer än bara töjning, konstaterar han.

Hitta övningarna för din yrkesgrupp här:
Snickare (PDF-dokument, 1,1 MB)
VVS-montör (PDF-dokument, 1,7 MB)
Plåtslagare (PDF-dokument, 1,2 MB)
Golvläggare (PDF-dokument, 1,7 MB)
Ställningsbyggare (PDF-dokument, 1,2 MB)


Myter om stretchning:
”Stretchning motverkar träningsvärk.”
Fel. Det gör den inte.
”All stretchning ökar rörligheten.”
Fel. För sällan och för kort stretchtid ger ingen effekt. Töj cirka 30 sekunder per gång.

arrow_forward Senaste nytt
info

Byggnadsarbetaren.se använder cookies för att optimera upplevelsen för dig som besökare. Läs mer