info

Vill du söka artiklar i papperstidningen?

Använd sökfunktionen i e-tidningen. Öppna e-tidningen

Annons
Annons

Skyddsombudet ryckte ut – mot Byggnads eget kontor

Anmälan till Arbetsmiljöverket för problem på Byggnads Stockholmskontor. "Nu jobbar vi på andra sätt", säger ordförande Tomas Kullberg.

Tomas Kullberg, ordförande Stockholm-Gotland. Foto: Mostphotos/Byggnads

Problemen på Byggnads Stockholm-Gotlands kontor i Solna hade pågått en tid då fackförbundets eget skyddsombud i slutet av februari 2020 skrev en så kallad ”6:6 a”, en begäran om arbetsmiljöåtgärder till arbetsgivaren. När inget hände skickade han ärendet till Arbetsmiljöverket.

Bakgrunden var en för hög arbetsbelastning med stress och otydliga strukturer i den så kallade rättsgruppen, sju förhandlare som arbetar med rättsärenden. Det saknades tydliga arbetsbeskrivningar och arbetssituationen beskrevs som ”tuff”.

Enligt arbetsgivaren hade många ärenden hamnat på hög och bidragit till arbetsbelastningen. Under Arbetsmiljöverket inspektion i maj ansåg Byggnads dock att man kommit tillrätta med det och hade ”en bra omsättning på ärenden”, enligt dokumentation som Byggnadsarbetaren tagit del av.

Tomas Kullberg, ordförande för Byggnads Stockholm-Gotland, säger att problemen i rättsgruppen började för några år sedan. Rättsgruppen är den grupp där man bland annat arbetar med löneindrivningar.

– Vi har många medlemmar som har problem att få ut lön och arbetar mot en hel del utländska företag, så ärendena blir väldigt komplexa. Ombudsmännen får jaga dokumentation för att vi ska kunna kalla till förhandling. Vi fick indikationer från två anställda som inte mådde bra och gjorde en utredning. Vi behövde ändra struktur och ledarskap i gruppen och sådant tar lite tid.

Varför behövde det gå så långt som till en anmälan till Arbetsmiljöverket i februari?

– Vi hade börjat ändra struktur, pratat om att tillsätta en ny chef, gjort en del av förändringarna. Men det tar tid att få alla på banan och jag sa att vi behövde hela 2020 på oss. Skyddsombudet tyckte att det var för lång tid och skickade ärendet till Arbetsmiljöverket.

Hur arbetar ni för att det inte ska ske igen?

– Vi strävar efter att jobba på andra sätt. Vi ställer lite större krav på medlemmar som behöver hjälp, de behöver bevisa bättre att de inte fått lön så att vi inte behöver jaga dokumentation lika mycket.

Efter mötet med Arbetsmiljöverket fick Byggnads komplettera dokumentationen av riskerna i den organisatoriska och sociala arbetsmiljön. Det framkom under inspektionen att den viktigaste åtgärden vore att utforma effektiva och mer enhetliga arbetssätt, enligt Arbetsmiljöverkets dokumentation.

Skyddsombudet återkallade sedan sin begäran och Arbetsmiljöverket lade ner ärendet i juni. Hur är stämningen i rättsgruppen nu?

– Vi har just fått en ny enhetschef och fått in nytt tänk och ny energi. Men redan i februari hade det vänt lite. Det känns ganska bra i gruppen idag och vi har fått ner arbetsbelastningen, säger Tomas Kullberg.

Om arbetsbelastningen var så hög kanske ni har för få anställda i gruppen?

– Vi skulle kunna vara hur många som helst och ändå inte hinna, vi har 35 000 arbetsplatser i Stockholm. Vi måste jobba på sätt som fungerar, med en snabbare hantering.

Ni som dagligen jobbar med arbetsmiljöfrågor på olika företag, ser det inte illa ut att det är så här på er egen arbetsplats?

– Här har det brustit, men det är också ett friskhetstecken att erkänna att även vi har brister. Ibland behöver vi någon som tittar på oss utifrån. Vi hade en bra kommunikation med skyddsombudet och ett bra samtal med Arbetsmiljöverket. Vi hade gjort det vi skulle och behövde egentligen bara komplettera med en tydligare handlingsplan, säger Tomas Kullberg.

Annons
Annons
Annons
Annons

Du läser: Skyddsombudet ryckte ut – mot Byggnads eget kontor

Senaste byggnyheterna!

Få vårt nyhetsbrev

Anmäl dig