info

Vill du söka artiklar i papperstidningen?

Använd sökfunktionen i e-tidningen. Öppna e-tidningen

Annons
Annons

Renoveringen som blev en mardröm: "Stoppa bygget direkt"

Camilla och hennes sambo Magnus bestämde sig för att göra om badrummet och anlitade en badrumsentreprenör. Det var början på en utdragen renoveringssoppa med mängder av fel. 

Camilla och Magnus ville få sitt badrum fixat. Det var starten på en lång renoveringstvist. Foto: Privat

I november 2021 köpte Camilla Sandberg och Magnus Lindhe ett radhus i Helsingborg. Badrummet på övervåningen var i original från 1964 och de insåg direkt att det fanns fuktskador där som behövde åtgärdas.

Fuktskadan var tydlig i väggarna. Foto: Privat

De fick rekommendationer om en skånsk badrumsfirma som de tog in. Men när arbetet drog igång blev det snabbt kaos, enligt Camilla och Magnus.

Bland annat upptäckte Camilla att vattenrören hade lagts ner i golvet tillsammans med värmeslingorna.

– Jag frågade då om man verkligen ska göra så här. ”Ja, vi bygger badrum så här hela tiden, det är inga problem”, ska hantverkarna då sagt.

”Stoppa bygget direkt”.

Men när Camilla kollade upp det med en vän på en annan byggfirma fick hon svaret ”stoppa bygget direkt”.

Problemet var bara att badrummet redan hade kaklats. De alternativ som då fanns var att riva upp golvet och lägga om värmeslingorna eller att inte koppla in värmeslingorna.

Läs också Emmas badrumskamp fortsätter: ”Vill att mardrömmen ska vara över”

– Entreprenören kom då fram till ett annat förslag. Istället för att riva upp badrummet skulle de kapa rören och dra om dem via trapphuset till gästtoaletten en våning ner. När jag frågade om det verkligen var en genomförbar lösning att dra rören genom tätskiktet – utan att rören skulle synas – sa de bara ”absolut, inga problem”.

Vattenrören hade dragits i golvet under värmeslingorna, vilket gjorde att det fanns risk för legionellatillväxt. Foto: Privat

Camilla och Magnus bad då om att få detta alternativ på papper innan någonting skulle genomföras. Men ganska snabbt kom arbetarna och började mäta väggarna. Camilla förklarade då även för dem vad man hade enats om. Men det tog inte lång tid innan Camilla hörde en borr.

– Jag frågade vad de höll på med, om de inte förstod att de skulle presenterat en lösning innan de började jobba. De sa bara ”Det här blir perfekt”, men de vägrade berätta vad de skulle göra.

Camillas sambo kom då hem, stoppade arbetet och skickade ut hantverkarna.

För att på något sätt kunna gå vidare anlitade Camilla och hennes sambo en besiktningsman, som kunde konstatera att mängder av fel hade begåtts. Bland annat var rören fel lagda, brunnen strulade och tätskiktet var inte korrekt.

Läs också Byggherrens tystnad efter Emmas toakaos – i helt nybyggd lägenhet

Besiktningsmannen skrev att ”man måste göra om detta badrum i sin helhet” samt att representanten från företaget ”varit tillmötesgående och sagt att dessa fel skall åtgärdas i sin helhet”.

Men så blev det inte, enligt Camilla och Magnus.

När besiktningsrapporten kom tog företaget tillbaka det han sagt.

– Han ville plötsligt inte göra om arbetet från grunden, utan lappa och laga istället, säger Camilla.

– Vi förklarade att vi varit i kontakt med tre försäkringbolag som alla sa att monteringen av tätskiktet inte var försäkringsbart, men det ville inte lyssna på oss. Då såg vi ingen annan utväg än att ta in juridisk hjälp, säger Magnus.

Camilla och hennes sambo anlitade under våren 2023 en advokat för att få slut på eländet de befann sig i.

Och under sommaren beslutade till slut de två parterna att kontraktet skulle avbrytas. Företaget har gått med på att stryka fakturan på cirka 145 000 kronor för det arbete som de lagt ner. Camilla och hennes sambo får också ta in en annan entreprenör som kan rätta till felen.

Hur är känslan nu?

– Vi har stått utan badrum i extremt lång tid och tappat mycket pengar, så på ett sätt är vi förlorare. Men vi känner oss som vinnare, eftersom vi till slut lyckades få ut företaget från vårt hus, säger Camilla.

Ja, jag är jätteglad att det här till slut är över.

Också företagets vd är nöjd över att kontraktet bröts.

– Ja, jag är jätteglad att det här till slut är över. Under mina 14 år i branschen har jag aldrig varit med om en kund som betett sig så här. Att det uppkommer anmärkningar är inget ovanligt. Vi hade fulla möjligheter att åtgärda de fel som besiktningsmannen hittade.

Han håller med om att det har förekommit felaktigheter från företagets sida under resans gång.

– Vi är fullt medvetna om att vi gjorde en del fel, bland annat rören i golvet som gjorde att det fanns risk för legionella. Men vi hade en plan för att åtgärda detta, det är bara att göra. Problemet var att de vägrade låta oss göra det.

Badrummet blev aldrig klart. Foto: Privat

– Det här har påverkat oss som företag ekonomiskt och jag är glad att inte ha något att göra med dem.

Camilla och Magnus står fortfarande utan ett fungerande badrum. De vill belysa det viktiga i att branschregler och monteringsanvisningar följs.

– Även om en egen bygglösning är likvärdig eller bättre än branschregler eller monteringsanvisningarna så spelar det ingen roll. Blir det en skada så gäller inte kundens försäkring, säger Magnus.

Hur har ni duschat hela tiden?

– I vintras köpte vi en badbalja och en duschslang som vi kopplade till en kran i källaren.

Få de senaste byggnyheterna – direkt i din mail! Prenumerera på ”Byggnadsarbetarens nyhetsbrev”.

Annons
Annons
Annons
Annons

Du läser: Renoveringen som blev en mardröm: "Stoppa bygget direkt"

Senaste byggnyheterna!

Få vårt nyhetsbrev

Anmäl dig