info

Vill du söka artiklar i papperstidningen?

Använd sökfunktionen i e-tidningen. Öppna e-tidningen

Annons
Annons

Nytt sätt att hjälpa medlemmar i kretsen: "Det är relationsskapande"

Byggnads medlemskrets Nacka-Värmdö vill hjälpa medlemmar på ett personligt sätt.
Varje tisdag är Robert Belving, ordförande i kretsen, på plats två timmar för information och rådgivning.
– Jag har en glöd för att hjälpa medlemmar och har ju en hel del kunskaper efter att ha arbetat åtta år som ombudsman, säger han.

Nytt sätt att jobba i Byggnads medlemskrets Nacka-Värmdö. Robert Belving, före detta ombudsman, hjälper lituaiska byggnadsarbetare. Foto: Björn Lekman

Robert Belving arbetade tidigare som ombudsman i Byggnads Stockholm-Gotland. I mars 2018 blev han uppsagd från sitt jobb som ombudsman och tvingade lämna sina fackliga uppdrag i en infekterad konflikt som Byggnadsarbetaren tidigare har berättat om.

Efter uppsägningen har Robert Belving gått tillbaka till sitt gamla jobb som murare, men är nu arbetslös.
Han har också fortsatt sitt fackliga engagemang och har varit gäst på alla styrelsemöten i Byggnads medlemskrets Nacka-Värmdö. I januari 2021 blev han återvald som ordförande i kretsen och i mars samma år blev han vald som vice ordförande i regionstyrelsen Stockholm-Gotland.

– Det visar att jag har fått ett stort förtroende från medlemmarna, säger han.

Byggnads medlemskrets Nacka-Värmdö, med Robert Belving i spetsen, har nu tagit initiativ till ett personligt möte en gång i veckan.

Bakgrunden är att Robert Belving har sett att det finns ett behov av information och hjälp till medlemmarna.

– En hel del, mestadels utländska byggnadsarbetare, kom till våra medlemsmöten, men de var inte så intresserade av själva mötet. De ville i stället ta upp ett specifikt problem som de hade, säger han.

Varje tisdag, efter arbetstid, är Robert Belving på plats i Boos Folkets hus i Orminge. Under två timmar kan han svara på frågor från medlemmarna.  De kan också mejla, smsa och ringa. Frågorna varierar, ofta handlar de om   löner eller uppsägningar.

–Jag har ju en hel del kunskaper efter att ha arbetat åtta år som ombudsman, säger han.

Hittills har några personer hört av sig, bland annat dök två litauiska byggnadsarbetare upp, som hade frågor kring en uppsägning.

– De tyckte att det fanns en del felaktigheter. Jag tittade på deras lönelappar och kunde se att det fanns en del brister, bland annat att de inte fått några arbetstidsförkortningstimmar eller någon permitteringslön.

Tror du på dessa personliga möten med medlemmarna?

– Det är relationsskapande. och det visar vilka vi är lokalt. Jag tror att det finns en hel del pensionerade ombudsmän som skulle kunna hjälpa till, men varje krets får ju själv bestämma sin verksamhet. Det är inte meningen att vi ska ta ombudsmännens jobb utan underlätta för dem.

Kan det här öka engagemanget för medlemskretsen?

– Kretsverksamheten håller på att dö ut och deltagandet minskar på mötena. Jag hoppas att det här kan tända ett litet hopp för kretsarna att leva.

Fakta/Medlemskretsar
  • Byggnads regioner består av ett eller flera verksamhetsområden som i sin tur består av ett antal medlemskretsar.
    Varje medlem tillhör en medlemskrets och kretsarna väljer bland annat ledamöter till regionfullmäktige och kan arbeta med att organisera, värva och välkomna nya medlemmar.
Katarina Connheim, reporter
Annons
Annons
Annons
Annons

Du läser: Nytt sätt att hjälpa medlemmar i kretsen: "Det är relationsskapande"

Senaste byggnyheterna!

Få vårt nyhetsbrev

Anmäl dig