Lättare hålla koll på arbetsmiljö

Arbetsmiljöansvaret faller ibland mellan stolarna när ansvaret delas mellan bemanningsföretaget och det inhyrande företaget. Arbetsgivarorganisationen Bemanningsföretagen har därför tagit initiativ till att ta fram en app för arbetsmiljön som cheferna kan använda.
Appen innehåller en checklista för riskbedömning av de uthyrdas tillfälliga arbetsplatser.
”Funkar i alla branscher”
Enligt Peter Frövén på försäkrings-, och arbetsmiljöenheten på IF Metall är appen användbar även i byggbranschen.
– Den ska täcka upp alla yrkesområden. Checklistorna ser likadana ut oavsett bransch, säger Peter Frövén på IF Metall, som varit med och tagit fram appen.
”Fler appar kommer”
Enligt Frövén kan det snart bli aktuellt även med en app som vänder sig till skyddsombuden i olika branscher.
– Den här appen är riktad mot tjänstemän. Men även om inget beslut tagits än, så kommer förmodligen de flesta checklistor som finns hos Prevent, som till exempel används av skyddsombuden, att bli appar. För att göra arbetet enklare, säger Peter Frövén.
Fotnot: Prevent är en samarbetsorganisation i arbetsmiljöfrågor, mellan Svenskt Näringsliv, LO och PTK samt ett tiotal arbetsgivar- och fackförbund.