Kranförarnas ackordshäng med igen: ”Inte gått förut”
Även i denna avtalsrörelsen är kranförarnas hjärtefråga att de ska få tjäna lika mycket som ackordslagen. Men kranföraren Nils Roos är skeptisk: "Blir inte verklighet".
Under flera avtalsrörelser har frågan om att kranförare som kör åt prestationslönelag ska tjäna lika mycket som laget varit en brännande fråga. Bakgrunden är att kranförare på ackordsbyggen måste köra på i bygglagets tempo och göra allt för att deras jobb ska flyta på så bra som möjligt. Men kranförarna har inte fått något extra för det. I stället har de haft en fast lön på mycket lägre nivå. Ofta har det handlar om många tusenlappar mindre varje månad.
Efter avtalsbataljen 2016 som slutade med strejk blev det ingen förbättring för kranförarna. Några veckor senare sa Roger Johansson, chef på Byggnads avtalsenhet, följande till Byggnadsarbetaren.
– För mig är maskinförarnas häng på prestationslönelagen en toppfråga i nästa avtalsrörelse.
Nästa avtalsrörelse var redan året därpå. Alltså 2017. Byggnads yrkade då följande krav: ”Kran- och maskinförare är en del av arbetslaget och ska därför ersättas på samma sätt som resten av arbetslaget.”
Då ledde förhandlingarna till vissa förbättringar, ett tillägg på 1,2 procent efter 450 timmar på samma byggarbetsplats. Men resultatet var långt ifrån målet – samma lön. Kranförare runt om i landet var återigen besvikna. En av dem var Nils Roos. Då körde han kran utanför Lund.
– Jag kommer aldrig komma ikapp, sa han då till tidningen.
Men skam den som ger sig. I dagens krav som Byggnads lämnat över till Byggföretagen ser ett yrkande ut så här: ”Förare av kran och maskin hos underentreprenör som kör åt arbetslag ska ha samma lön som det arbetslag som arbetet utförs åt, beloppet får dock inte understiga arbetstagarens aktuella lön hos underentreprenören.” Samma avtalskrav fanns med igår när facket lämnade sina yrkande till Maskinentreprenörerna.
”Nisse” Roos som just nu rattar en kran på ett Veidekke-bygge i Helsingborg säger så här om att deras lönehäng på ackordet återigen blir en fråga i en avtalsrörelse.
– Det kommer inte att gå.
Varför tror du det?
– Nä, det går inte. Det bara är så. Det har inte gått förut så jag kan inte se att det ska gå igenom nu heller.
Uppenbart har ”Nisse” Roos inga stora förhoppningar på årets förhandlingar. Väl medveten om bakslagen tidigare. Men han säger att han under de senaste två åren närmast sig ackordslagen när det gäller lönen.
– Det beror lite på förändringarna 2017, men mest på att jag kört på byggen där lagen inte tjänat lika mycket. Jag har lämnat JM och kört för andra och då har lönegapet blivit lite mindre även fast min lön inte ökat så mycket.
En orsak till att det varit problem med att få till ett ackordshäng för maskinförare är att de går på både Entreprenadmaskinavtalet och Byggavtalet. Eventuella nya texter måste in i båda avtalen samtidigt, vilket gjort det komplicerat. Frågan är om Byggnads lyckas denna gång.
Cenneth Niklasson, cn@byggarb.se