info

Vill du söka artiklar i papperstidningen?

Använd sökfunktionen i e-tidningen. Öppna e-tidningen

Annons
Brandskyddsföreningen 980×240 V38

Google vände efter byggarnas strid

En fejkad recension på Google förstörde affärerna för golvläggarna på Nockeby Parkett & Entreprenad. I ett halvår var det tyst. Sedan helomvände sökjätten.

Andreas Perrone har kämpat mot Google. Foto: Nockeby Parkett & Entreprenad

Sökmotorn Google drar in enorma pengar med Google Ads, en digital annonsplattform där företagare betalar för att synas i sökningar.

Nockeby Parkett & Entreprenad utanför Bromma i Stockholm är ett av de företag som betalar för att synas tidigt när du googlar. Men förra året fick man en sågning bland recensionerna, något som bland annat Bromma tidning har rapporterat om. I kommentaren på Google stod bland annat ”undvik detta skojar-företag!” Nockeby Parkett började efterforska om det var en missnöjd kund som hade skrivit omdömet, men upptäckte snabbt att så inte var fallet.

Läs också Därför nobbade golvjätten SD-kommun

– För oss var det väldigt tydligt att det var en fejkrecension, att det var en konkurrent som hade skrivit på Google, säger Andreas Perrone, en av ägarna till Nockeby Parkett & Entreprenad.

Andreas och de andra på företaget blev oroliga för att det negativa omdömet skulle påverka affärerna och skrev en förklarande kommentar intill inlägget.

– Det enda vi kunde göra var att skriva en kommentar och svara på recensionen. Men hur trovärdigt är det? Folk är väldigt försiktiga när de väljer företag, säger han.

Andreas berättar att det negativa omdömet påverkade affärerna.

– Jag tyckte att det kändes av på orderstocken direkt, säger han.

Läs också Så här åker golvläggaren Björn till jobbet

För att bli av med problemet mejlade han till Google och förklarade situationen. Men han fick inget svar.

– Google har ingen support, ingen som man kan vända sig till, berättar Andreas, som kände sig tvingad att gå vidare rättsligt.

Nockeby Parkett skickade därför in en stämningsansökan mot Google till Tingsrätten. På grund av administrativa problem behövde dock företaget komplettera sin stämning för att den skulle kunna gå till rätten. Vi det laget hade Andreas Perrone varit i kontakt med en advokat, som avrått honom från att gå vidare.

– Vi fick höra att risken var att Google skulle pröva det här hela vägen och då skulle vi få betala stora rättegångskostnader och förmodligen förlora, berättar Andreas.

Man la alltså ner stämningen. Men helt plötslig, en dag, så var den dåliga recensionen borta, utan kommentar från Google.

Läs också Efter läckande ledningarna – kommun stämmer NCC på 280 miljoner

– Det tog ungefär ett halvår innan det försvann. De verkar ha väldigt långa handläggningstider, säger Andreas Perrone.

Hur stor skada har det här inneburit för er?

– Det vet vi inte. Men vi betalar ju 5 000 kronor varannan dag till Google för att synas. Vi snuddar miljonen till dem varje år.

Och det här blev ju som bakvänd reklam?

– Haha, precis. Så kan man se på det.

arrow_forward Senaste nytt
Annons
Bluebeam 250×600 V38-39 desktop