info

Vill du söka artiklar i papperstidningen?

Använd sökfunktionen i e-tidningen. Öppna e-tidningen

Efter dödsolyckan – polisen kritisk

En 79-årig kvinna blev överkörd av en grävmaskin vid ett bygge i Göteborg, fick krosskador och avled. Trafikpolisen anser att stadens alla byggen gör gatorna farliga.

OBS! Bilderna är inte från olyckstillfället. Foto: Mostphotos

Vid tvåtiden i går eftermiddag skedde en olycka i närheten av en byggarbetsplats i Hisings Backa i Göteborg. Enligt anmälan svängde en grävmaskin ut på en väg, samtidigt som en 79-årig kvinna gick förbi. Föraren ska enligt anmälan inte ha sett kvinnan, som blev påkörd, fick krosskador och avled.

– Det har gjorts en anmälan om vållande till annans död och vårdslöshet i trafik, säger Peter Adlersson, presstalesperson i region Väst.

Läs också Jobbade 10 meter upp utan skydd – nu får bolaget böta

Andreas Gabrielsson, förundersökningsledare på Trafikpolisen, berättar att man har inlett en förundersökning för att utreda skuldfrågan.

– De senaste två åren har vi haft en del sådana här olyckor med stora, tunga fordon som används i yrkesmässig trafik och med oskyddade trafikanter som avlider. Vi är rädda för att det här kommer att fortsätta, med tanke på hur Göteborgs stad ser ut, säger han.

Hur menar du?

– De som har varit inne i Göteborg de senaste åren vet att det är på väg att bli ett enda stort vägarbete. Man gör allt samtidigt.

Andreas Gabrielsson anser att man alltför ofta korsar tung trafik med oskyddade trafikanter.

Läs också Tommy blev lungsjuk på jobbet – änkan får rätt mot Försäkringskassan

– Vi ser en ökning av det här problemet och är rädda för att ökningen kommer att fortsätta.

Vad ska yrkesförare tänka på när de åker på vanliga vägar?

– När de ser en fotgängare eller cyklist ska de söka ögonkontakt och försöka att få till ett samspel. Om de ser en cyklist eller fotgängare som inte tittar mot fordonet ska de undvika att köra rakt fram.

Hur ska cyklisterna och fotgängarna tänka för att undvika att bli påkörda av stora fordon?

– Många cyklister går in alldeles för snävt framför motorfordon. Då har de inga marginaler kvar om något går fel. Det här har hänt ett par gånger. Men om man tar ut en sväng, så finns det alltid en möjlighet att bromsa och gira undan.

Läs också Efter skräckolyckorna – nu byggs motorkaparna om

– Fotgängare måste vara medvetna om hur dåligt de syns och att de kan falla in i de dolda vinklarna.

arrow_forward Senaste nytt