info

Vill du söka artiklar i papperstidningen?

Använd sökfunktionen i e-tidningen. Öppna e-tidningen

Annons
Annons

Kritik mot Arbetsmiljöverket: "Arbetare hade kunnat dö medan vi väntade"

Byggnadsarbetarna jobbade i en farlig miljö. Det tog Arbetsmiljöverket fem månader att kräva förbättringar. "Arbetare hade kunnat dö medan vi väntade och fortfarande är frågan inte löst", säger fackets Jörgen Elv.

Situationen blev akut efter semestern förra året. Byggnadsarbetarna jobbade med anläggningsarbeten i en stor spontgrop. Drygt fyra meter över dem passerade tung trafik på E6:an, med bara 80 centimeter till kanten. Byggnadsarbetarna var rädda för en olycka där tunga fordon skulle forcera barriären och rasa ner över arbetsplatsen.
– Endast en alltför klen barriär stod i vägen mellan dem och tunga lastbilar, det var en livsfarlig arbetssituation. Vi kontaktade därför Arbetsmiljöverket. Men det tog tre veckor innan de kom ut och fem månader innan de fattade ett beslut som senare ledde till en viss förbättring, säger Jörgen Elv, fackligt arbetsmiljöansvarig för Byggnads på NCC.
Trots att Arbetsmiljöverket konstaterat att situationen innebar en arbetsmiljörisk, tvingades byggnadsarbetarna fortsätta leva med oron i flera månader. Idag är varken facket eller byggnadsarbetare nöjda med resultatet. De anser fortfarande att arbetssituationen är farlig.

LÄS MER: Granskning i samarbete med Dagens Arbete
Säkerhetsregler på väg att ändras: ”Leder till ökad risk”
Arbetsmiljöverket svarar på kritiken: ”Inga regler försvinner”
Mer krångel efter regeländring i Norge
EU-topp krävs på svar om avreglering: ”Inte minskat skyddet”

”Man jobbar med en oroskänsla”

Arbetsplatsen ligger vid en avfart vid trafikplats Tingstad som nu byggs om. Här går E6:an mellan Göteborg och Oslo, tusentals bilar passerar per dygn med en tillåten hastighet av 60 kilometer i timmen. Vid trafikplatsen finns flera arbetsplatser. I flera fall har facket och byggnadsarbetarna ansett att trafikbarriärer och buffertzoner varit otillräckliga.
– Man jobbar med en oroskänsla och känner sig utsatt. Den tunga trafiken kommer så nära och de kör alldeles för fort, säger Daniel Dahlgren, snickare och representant för byggnadsarbetarna vid trafikplats Tingstad. Han är också mb-ledamot i NCC Väst Anläggning.
Barriären som används på den aktuella arbetsplatsen, är en så kallad T3-barriär. Den är godkänd att använda för den här typen av arbetsplats enligt ett samverkansavtal mellan Trafikverket och Arbetsmiljöverket.
– Men problemet är att barriären bara klarar att stå emot trafik på tio ton och här passerar lastbilar som väger 60 ton, säger Jörgen Elv.


Jörgen Elv, arbetsmiljöansvarig facklig förtroendeman för Byggnads, är oroad över riskerna vid trafikplats Tingstad. Foto: Tomas Ohlsson.

”Skulle satt ner foten direkt”

I september gjorde dåvarande skyddsombudet en begäran, en så kallad 6:6a, till NCC och ville ha svar på hur riskerna skulle åtgärdas. Han tog sedan ärendet vidare till Arbetsmiljöverket för att få dem att driva på. I oktober kom verket för inspektion. Sedan fick NCC tid på sig att svara och först i februari i år beslöt verket om ett krav, ett föreläggande, mot NCC om att lösa säkerhetsproblemen. Ett vite på 20 000 kronor sattes till kravet. Tidigare hade NCC satt upp blinkande belysning på arbetsplatsen samt gjort en hastighetsmätning av trafiken. I mars flyttade man barriären så säkerhetszonen ökade med 80 centimeter.
– Jag tycker att Arbetsmiljöverket skulle satt ner foten direkt och krävt omedelbara åtgärder. Naturligtvis skulle NCC agerat direkt, men när de nu inte gjorde det måste vi som arbetstagare ha bättre stöd av verket, säger Jörgen Elv.

”Bedömde inte det var omedelbar fara”

I maj avslutade Arbetsmiljöverket ärendet, trots att varken facket eller skyddsombud är nöjda med lösningen.
Arbetsmiljöinspektör Erik Erixon var en av inspektörerna på arbetsplatsen.
Varför stoppade ni inte jobbet direkt?

– Vi bedömde inte att det var en omedelbar fara. Enligt ett samverkansavtal mellan Trafikverket och Arbetsmiljöverket räcker det med en barriär med klassning T2 vid trafik på 70 kilometer i timman. Här fanns det en T3.
Men arbetarna bedömde ju situationen som farlig och var oroade för sin säkerhet?

– Jag kan inte kommentera deras känsla. Vi har att gå efter reglerna.
Men barriärerna håller bara för 10 ton och det är tyngre trafik där?
– Återigen. Jag kan bara gå på det beslut som togs i samband med samverkan om att man måste använda minst T2.
Erik Erixon anser att verket uppfyllt sina åtaganden gentemot skyddsombudets 6:6a-begäran, genom att man agerat så att företaget gjort och skriftligen redovisat sina åtgärder. Han hänvisar frågor om handläggningstiden till Anna Lundberg sektionschef på Arbetsmiljöverkets region Väst. Hon säger att ett ärende ska följa en viss ordning, att alla parter, arbetsgivare och skyddsombud, måste höras innan ett beslut.
– Jag tycker inte det ser ut att ha tagit onormalt lång tid, säger hon.

”Gjort en riskbedömning”

Både Daniel Dahlgren och Jörgen Elv är besvikna.
– Det är nästan ofattbart lång tid detta tagit. Det finns visserligen inte barriärer som klarar 60 ton, men det finns de som klarar 38. Åtminstone det kunde vi fått upp, säger Jörgen Elv.
Jan Linder på NCC är projektchef för Trafikplats Tingstad.

Varför tog det så lång tid för er att agera?
– När Arbetsmiljöverket är inblandade så är det de som äger den processen, det är inget vi styr över. Vi har gjort en riskbedömning och har känt oss bekväma med de tekniska lösningar vi gjort på plats. Vi har följt Trafikverkets och Arbetsmiljöverkets krav.

Annons
Annons
Annons
Annons

Du läser: Kritik mot Arbetsmiljöverket: "Arbetare hade kunnat dö medan vi väntade"

Senaste byggnyheterna!

Få vårt nyhetsbrev

Anmäl dig