info

Vill du söka artiklar i papperstidningen?

Använd sökfunktionen i e-tidningen. Öppna e-tidningen

Annons
Byggnadsarbetaren 980×240 v43
BAKOM FASADEN

”Vi har en bra kvalitetsprocess”

Fredrik Minding, vd för Brabyggare, och Alexandra Vult, affärsutvecklingschef på Offerta, ger sin bild av offerttjänsternas kontroller.

Vi la ut en förfrågan om ett altanbygge och fick svar från fem företag via Brabyggare.

  • En företagare är tidigare dömd för bokföringsbrott.
  • Ett företag drivs av dömda brottslingar i en narkotikahärva.
  • Ett företag har betalat osanna fakturor för svart arbetskraft för miljonbelopp och har 37 pågående skuldkrav via Kronofogden, samtidigt som företrädaren har en skuld på 2,1 miljoner och 33 skuldkrav via Kronofogden.
  • Alla fem bolag säger ja till svartjobb och de flesta betalar olagligt lite eller ingen skatt alls för sina anställda. Samtidigt skriver ni att ni är ”ledande i branschen med vår kvalitetskontroll”.

Vad ska ni göra åt det här, Fredrik Minding, vd för Brabyggare?

– Det är ju hemskt olyckligt så klart. Men vår kvalitetskontroll är ledande när vi tittar på f-skatt, kreditvärdighet, Råd & Röns svartlistning och skuldsaldo och vi gör det i omgångar.  Dels för dem som ansöker om medlemskap, dels löpande, så vi löpande stänger av medlemmar som inte uppfyller våra kvalitetskrav. Förutom det lyssnar vi så klart också på våra användare, och vi tittar på alla synpunkter och all feedback och gör interna bedömningar om vad som hänt – det ligger också till grund för avstängning.

Men trots era kontroller är det ändå så här många oseriösa företag som hört av sig på vår enda förfrågan.
– Jag kan inte gå in på enskilda företag och enskilda fall, men vi har vår kvalitetssäkringsprocess och det är en levande process som vi ständigt utvärderar och förbättrar. Er feedback idag kanske gör att vi kan hitta nya möjligheter att förbättra den ytterligare.


8 av 9 byggföretag oseriösa – bluffbolag, skulder, knarkbrott

Med tanke på att ni ägs av Villaägarnas Riksförbund: Kan villaägarna lita på att de inte anlitar kriminella, svartjobbare eller folk som fuskar med skatten?
– Vi har en väldigt bra kvalitetsprocess som jag skulle vilja säga är ledande i branschen, som vi ständigt utvecklar och förbättrar. Sedan är branschen som den är och vi vill ju få en bättre bransch och det jobbar vi för.

Är bygg en svår bransch att verka i?
– Ja, det skulle jag vilja säga. Det finns mycket att göra.

Vad tyder siffrorna på?
– Det är svårt att gå in på. Vi vet hur det ser ut i branschen. Men tillsammans med flera aktörer är vi på väg mot en mycket sundare och bättre bransch, där vi faktiskt gör saker som blir bra för många människor. Vi har också riktlinjer för vad privatpersoner bör tänka på när de anlitar en hantverkare. Där hjälper vi också till med en egenkontroll.

Företag som kontaktat oss drivs av personer med jätteskulder kopplade till sin byggverksamhet. Samtidigt skriver ni på sajten att företagen måste vara ”ekonomiskt stabila” för att inte stängas av. Tycker du att ni håller vad ni lovar?
– Vi tittar på att man inte ska ha några skulder när man blir medlem och sedan har vi en löpande kontroll av kreditvärdighet via Kronofogden.

Vi ser ju att företrädare har stora skulder kopplade till byggverksamheten. Har ni en löpande kontroll av kreditvärdigheten även på dem?
– Nej, vi har det på bolagen.

Skulle det vara en idé att ha det för företrädarna också?
– Det är en intressant tanke. Jag vet inte vad det finns för system för att stödja den möjligheten men det är värt att titta vidare på.

Vi kan se företag som fått flera klagomål på jobb som funnits på er sajt. Ni skriver på sajten att ”företag med stora kvalitetsproblem” stängs av. Hur kontrollerar ni det?
– Förutom vår kvalitetsprocess så agerar vi ju reaktivt på den information vi får in om det utförda arbetet. Hör beställare av sig så lyssnar vi, tittar på det och agerar på det.


Läs även: Anlitade offerttjänster – så blev kunderna hotade och blåsta


När vi får den typen av information agerar vi alltid på det.

Alexandra Vult, affärsutvecklingschef på Offerta, en konsumentvägledare vi pratat med kritiserar er märkning. Hur mycket är er ”Kontrollerade företag”-märkning värd, när den inte kontrolleras av en tredjepart och endast handlar om grundförutsättningar för att driva ett företag korrekt?
– Det här är ju grundkraven från Skatteverket för att bedriva verksamhet på ett korrekt sätt. Det är en hygienfaktor. Det finns bolag som kontaktar oss men faller på det här och som vi inte ingår samarbete med. Det är också vad vi hänvisar till ingår i ett kontrollerat företag, enligt oss. Däremot vill vi göra en så bra upplevelse som möjligt för konsumenten. Vi har ett samarbete med kreditupplysningsföretaget Creditsafe, så de gör slagningar åt oss. När det kommer till specifika yrkesutövanden har vi kvalitetskontroller på till exempel Säker vatten, våtrumsbehörighet, certifierad elektriker och så vidare. Det är vi väldigt noga med.

Gör ni löpande kontroller av de anslutna företagen?
– Ja, och det görs på flera sätt. Vi har en avdelning som står för kundkontakten och där är vi noga med att göra extrakontroller när något inte står rätt till. Annars sker det löpande slagningar. Sedan jobbar vi mycket med att samla in recensioner från kunder som tagit in offerter via oss. Om något inte har skötts korrekt reagerar vi direkt på det. Och om vi får höra att något inte gått rätt till med betalning eller svartarbete, så avslutar vi alla sådana typer av bolag direkt.

Företag där arbetare vittnar om att de jobbat svart och blivit lurade på lönen finns på er sajt som kontrollerade tjänsteföretag. Hur kommenterar du det?
– Det är väldigt tråkigt att få höra att sådant försiggår. När vi får den typen av information agerar vi alltid på det.

Om man googlar ett företag där företrädaren dömts för brott mot utlänningslagen och arbetarna vittnar om hemska arbetsförhållanden, hittar man snart Offertas företagssajt där det står: ”Få kostnadsfria offerter från företaget och andra kontrollerade tjänsteföretag!” Det står inte vad som är kontrollerat utan blir som en kvalitetsmärkning. Hur kommenterar du det?
– Om man inte uppfattar vad som ingår i det här fallet, på den här sidan, så låter det som att vi kan kika på att tydliggöra det för konsumenten. Vi har inget annat intresse, så den feedbacken tar vi till oss och kikar på. På Offertas hemsida finns tydlig information om vad kontrollerade företag innebär men om det inte syns på den sidan du hänvisar till ska vi kika på att förtydliga det.

– Vi har en gammal företagskatalog som egentligen är gömd, men när man söker på ett företag på Google dyker det upp och ser ut att vara kopplat till Offerta fast det inte är en aktiv kund hos oss. Det har vi i vår prioriterade backlogg att bli av med, för det ser inte bra ut att ha ett företag anslutet till oss om de inte är det.

Annons
EHRAB 250×600 v43b
EHRAB 250×600 v43a
EHRAB 250×600 v43c

Du läser: ”Vi har en bra kvalitetsprocess”