info

Vill du söka artiklar i papperstidningen?

Använd sökfunktionen i e-tidningen. Öppna e-tidningen

Annons
Bluebeam 980×240 v43-45

Storbolagen slukar som Pac Man – "Visste vad vi var värda"

Ett garage, en pall och ett telefonsamtal på en timme. Några månader senare var Karby VVS sålt. De anställda kallades med kort varsel till ett möte. Giganten Bravida hade knackat på.
– Jag blev orolig över vad som skulle hända, säger rörmokaren Joar Lindqvist.

Bytt keps. Tidigare ägaren till Karby VVS, Johan Lundgren, är numera anställd av Bravida. Hans företag är ett av alla dem som installionsjättarna har slukat. Foto: Marta Bartosiak

Våren 2019. Ett industriområde några kilometer utanför Märsta. Byggnad efter byggnad med korrugerad plåt. På en fasadvägg ut mot Trävaruvägen, en skylt med Karby VVS logga. Det väldigt få vet då är att den snart kommer att försvinna. Ägarna till företaget, Johan Lundgren och hans hustru, har nämligen bestämt sig för att sälja verksamheten. Det formella beslutet fattas kort därefter på ett styrelsemöte.

En tid senare, ”en lördag i mars”, ringer plötsligt telefonen hemma hos familjen Lundgren. I andra änden, Magnus Liljefors, chefsjurist på Bravida. Timingen kunde inte varit bättre.

– Jag stod hemma i garaget och meckade. Så jag satte mig på en pall där och sedan pratade vi i över en timme. Vi fann varandra snabbt och han frågade mig om jag hade tänkt sälja bolaget. Han gjorde ett väldigt bra intryck och det var till stor del därför vi gick vidare, berättar Johan Lundgren.

Efter garagesamtalet hade de sedan sex möten och en omfattande mejlkontakt innan de tecknade ett preliminärt kontrakt på hur affären skulle kunna utformas. Bland annat ett ungefärligt värde på Karby VVS som vid den här tiden hade 14 anställda och en omsättning på 42 miljoner kronor.

– Ett cirkapris kommer upp ganska tidigt i processen. Om det är helt fel så säger man nej direkt och slipper lägga ner massa jobb. Men i det här fallet hade Bravida koll och visste ungefär vad vi var värda. Det var mitt i prick.

Lagom till midsommar, efter tre månader med något som Johan Lundberg beskriver som ett ”enormt pappersarbete”, var det dags att signera det slutliga avtalet. De flesta i personalen visste ännu ingenting om att de snart skulle lämna det lilla familjeägda företaget och istället bli en del av ett storbolag med verksamhet i fyra länder och med nära 12 000 anställda.

Alla som varit med i installationsbranschen ett tag vet att varumärken kommer och går. Vem minns inte NVS, Calor, Imtech och Skanska Installation för att nämna några. Namnen finns kvar i minnet men skyltar, flaggor och dekaler försvinner snabbt till logotypernas kyrkogård. De större affärerna, då kartan ritas om rejält och flera hundra anställda får en ny arbetsgivare, inträffar inte så ofta. Något som däremot är vanligt i branschen är alla mindre förvärv. Installationsjättarna verkar ha en ständig hunger efter små vvs-, el- och ventilationsföretag.

 

De fyra största installationsföretagen i Sverige är Bravida, Assemblin, Caverion och Instalco. Från 2016 fram till sista maj i år köpte de 91 företag i Sverige. Tillsammans har de fyra företagen förvärvat bolag med nästan 4 000 anställda. Instalco och Bravida har öppnat plånboken flest gånger.

Jättarnas alla uppköp – hela listan →

Rörmokaren Rasmus Frank gjorde sin praktik på Karby VVS. Efter det fick han jobb som lärling. Tre månader senare blev han med kort varsel plötsligt kallad till kontoret. Han hade ingen aning om varför.

– De var några höjdare från Bravida på plats. De sa att de köpt upp oss, att de skulle ta över från första september. De berättade om Bravidas regioner, om hur bolaget funkade och om vad som skulle hända framöver.

”Jag hoppas på att vi ska få göra fler större jobb”, säger rörmokaren Rasmus Frank.

Vad har förändrats?
– Jag har fått fett hög lön nu, säger Rasmus Frank och skrattar.

Karby VVS hade inget kollektivavtal.

– Tidigare låg jag på stegen. Bravida betalar mer än så. Jag fick ett lyft på 40 kronor i timmen.

Jag har fått fett hög lön nu. Jag fick ett lyft på 40 kronor i timmen.

Rasmus Frank, rörmokare

Jobbarkompisen Joar Lindqvist är en mer erfaren rörmokare. Han hade gjort 4,5 år på Karby när Bravida tog över.

– Det kom som en överraskning. Jag hann börja tänka och blev lite orolig över vad som skulle hända. Men de berättade på mötet att verksamheten skulle fortsätta som vanligt. Då kändes det bättre, men självklart fortsatte man att fundera på hur det skulle bli. Men sedan efter ett par månader var det verkligen likadant som tidigare, så det blev ingen skillnad.

”Trots att vi bytt från en liten lokal firma till en jätte så märker vi ingen större skillnad”, säger vvs-montören Joar Lindkvist.

Även Joar Lindqvist har fått upp lönen rejält. Nu tjänar han en god bit över 200 kronor. Eftersom han varit ute i flera år har han även hunnit bygga upp en del kundkontakter. Och när köpet blev klart kom det snabbt reaktioner.

– En del blev lite fundersamma och undrade vad som händer nu. Det var bara att berätta att Bravida tagit över men att allt fortsätter som vanligt. Jag tror inte kunderna tänker så mycket på vilken firma man jobbar för, utan de vill nog ha trygghet och gärna möta samma ansikte.

Att installationsjättarna vill växa genom förvärv handlar i grund och botten om att de vill få en bättre position på marknaden. De vill stärka den egna konkurrensförmågan genom att få till inköps- och andra stordriftsfördelar och därmed sänka kostnader. Men allt handlar inte om att pressa priset. Mattias Johansson är vd på Bravida.

– Det är minst lika viktigt att köpa kompetens. Det är allt från hantverkare som varit med ett tag och nya lärlingar till projekt- och arbetsledare. Dem vill vi ha kvar i Bravida.
För Bravidas del går många av förvärven ut på att stärka upp företagets erbjudande lokalt eller regionalt. Om de redan har el och ventilation kan det bli aktuellt att köpa in ett vvs-företag för att kunna erbjuda kunder en helhet. En annan målsättning kan vara att bli större lokalt. Bravida har ett uttalat mål om att vara störst eller näst störst.

Mattias Johansson, vd, Bravida.

– Är du etta eller tvåa lokalt får du alltid chansen att vara med och konkurrera om alla typer av jobb. Du får erbjudanden om allt från det lilla serviceuppdraget till det lite större lokala projektet. Och då tycker vi att det är en konkurrensfördel, säger Mattias Johansson.

Bravida har på koncernnivå genomfört ett sjuttiotal förvärv sedan 2016 fram till idag. I Sverige har man köpt 31 företag under samma tid. Enligt Mattias Johansson är tillväxt viktigt för att kunna utveckla och skapa ett värde för ägarna och de anställda. Men tillväxt genom förvärv får inte ske till vilket pris som helst.
– Det är viktigare att ha en stabil lönsamhet än att bara växa. Det är alltför många i branschen som bara tittar på tillväxt istället för lönsamhet.

Bravida har filosofin att förvärven ska införlivas helt i företaget. Det finns andra stora installationsföretag som gör tvärt om och driver vidare förvärven i egna enheter. Men Mattias Johansson tycker inte att det är kostnadseffektivt att lägga pengar på små bolag som ska ha årsräkenskaper varje år, som ska betala var sin lokal revisor eller som ska trycka upp egna lokala kläder med speciell logga på.

En del slås ut. Om man skyddade mindre effektiva företag skulle utvecklingen avstanna och då kanske priserna går upp.

Maria Ulfvensjö Baltatzis, Konkurrensverket

På Konkurrensverket, som har som huvuduppgift att värna en effektiv konkurrens, ser man inga större problem med installatörsföretagens förvärvsvåg. De mindre uppköpen kommer sällan eller aldrig till myndighetens kännedom. Det är först när det förvärvade bolaget har en årsomsättning på över 200 miljoner kronor som köpet måste anmälas till Konkurrensverket.

– Det behöver inte vara något negativt med de här små förvärven. Det kan ju vara konkurrens i alla fall. Låt vara att små installationsföretag försvinner då de köpts upp av stora, men det kan fortfarande finnas en konkurrenssituation mellan de stora företagen. Problem uppstår först om marknaden blir så koncentrerad att det bara finns ett par företag att välja på, säger Maria Ulfvensjö Baltatzis, ansvarig för företagsköp hos Konkurrensverket.

Hon säger också att det är naturligt att bolagen tävlar mot varandra på marknaden, att priset pressas för kunden. Något som kan innebära att vissa bolag blir utkonkurrerade.

– Vi ska värna en effektiv konkurrens och då kan en del slås ut. Om det skulle vara så att man skyddade mindre effektiva företag skulle utvecklingen avstanna och då kanske priserna går upp och det är inte rätt väg att gå, säger Maria Ulfvensjö Baltatzis.

Fakta: De fyra stora


BRAVIDA
Bravida har sitt ursprung i BPA. När byggverksamheten såldes till Peab 1993 levde installationssidan vidare i BPA. Bravida föddes sju år senare när verksamheten inom BPA gick ihop med Telenors installationsverksamhet. Verksamhet i fyra länder.
Omsättning totalt 2019: 20 miljarder kronor
Anställda totalt: 11 700
Omsättning i Sverige 2019: 10 664 miljoner kronor
Anställda i Sverige: 5 949



INSTALCO Företaget bildades 2014 genom ett förvärv av fem installationsföretag. Det handlar om Rörgruppen, VVS-Metoder, PoB Elab, Klimatrör och ORAB Entreprenad. Sedan dess har bolaget vuxit snabbt genom förvärv och organisk tillväxt. Verksamhet i tre länder.

Omsättning totalt: 5 690 miljoner kronor.
Anställda totalt: 3 090.
Omsättning i Sverige 2019: 4 221 miljoner kronor.
Anställda i Sverige: 2 316.



ASSEMBLIN
Företaget fick namnet 2016. Bakgrunden är än mängd sammanslagningar och uppköp genom åren. I grova drag har företaget vuxit fram ur NVS som blev Imtech som i sin tur blev Assemblin. Verksamhet i tre länder.

Omsättning totalt: 9 978 miljoner kronor.
Anställda totalt: 5 901.
Omsättning i Sverige 2019: 8 082 miljoner kronor.
Anställda i Sverige: 4 815.



CAVERION
Bolaget bildades 2013. Har en bakgrund i finska Yleinen Insiniööritoimisto, mer känt som YIT. Företaget köpte 2001 Calor AB i Sverige och lite senare även ABB Building System. Då bildades YIT Sverige. 2013 delades företaget upp i två olika verksamhetsområden och det var då installationsdelen fick namnet Caverion. Har verksamhet i 11 länder.

Omsättning totalt 2019: 2 204 miljoner euro.
Anställda totalt: 1 500.
Omsättning i Sverige 2019: 440 miljoner euro.
Anställda i Sverige: 2 950.

Sedan övertagandet av Karby VVS har alla rörmokare fått stanna kvar. Och köpet har inte haft någon större påverkan på deras vardag. De har till stor del fortsatt jobba med det som de alltid har gjort. Men nu händer det att de slår en signal till Bravida-El om de behöver hjälp. Och framöver ska även elektrikerna flytta in i samma plåtbyggnad på Trävaruvägen i Märsta. Då får de ett gäng nya arbetskamrater.

– Jag hoppas att vi kan få in mer klimatsmarta uppdrag, med solceller och likande, säger Joar Lindqvist.

Även Johan Lundberg är kvar. Nu som filialchef. Han är som helhet nöjd med hela förvärvsprocessen och säger att rörmokarna tycker att mycket är bättre än på Karbytiden. ”Vi hade inget kollektivavtal men det har Bravida så nu har alla gått med i Byggnads”. Men han har ändå några goda råd till sin nya arbetsgivare.

– All implementering med bland annat omskyltning och utbildning ska betalas lokalt och det är en stor kostnad som min avdelning inte hade koll på. Så mina närmsta chefer betedde sig väldigt okunnigt och oproffsigt då vi visade röda siffror efter ungefär sex månader. Då blev det lite rabalder, men de borde förstått att det kommer att kosta lite innan Karby är igång under Bravidaloggan. Sedan borde de ha ett bättre förberedande arbete vid ett förvärv så att förvärvet inte tappar fart och veta mer konkret om hur man ska jobba med den nya filialen, säger Johan Lundgren.

Han skrev anställningsavtal på två år. Nu har han ett år kvar. Sedan väntar ett helt annat liv om han nu inte blir konsult för Bravida.

– Jag vet att Bravida ville ha vår affär där vi installerar energi och klimatsmarta system som fungerar ihop som en enhet. Vi har länge jobbat proaktivt med att söka upp kunder och berätta hur de kan uppdatera sina fastigheter och det har gjort vår framgång i affärer. Jag kan säkert bistå där i framtiden med om Bravida behöver lite stöttning.

Annons
Infobric 250×600 v43-45

Du läser: Storbolagen slukar som Pac Man – "Visste vad vi var värda"