info

Vill du söka artiklar i papperstidningen?

Använd sökfunktionen i e-tidningen. Öppna e-tidningen

Annons
Byggnadsarbetaren 980×240 v43

Så ska Karlatornet klara stormvindar

Karlatornet i Göteborg kommer med sina 249 meter bli Nordens högsta byggnad. Och ja – det kommer blåsa rejält. Så här bygger man en skyskrapa som klarar Västkustens tuffa vindar.
Serneke pausar bygget av Karlatornet i Göteborg. Foto: Serneke

På byggbolaget Serneke räknar man med många dagar med hårda vindar.
– Vi har statistik som visar att det blåser mest västliga vindar och att det brukar vara värst i december och januari, säger Conny Segerdal, platschef på Karlatornet.
Vindstatistiken har bland annat påverkat tornets placering och vinkel så att påfrestningarna från stormar blir så liten som möjligt.

Bygget kommer att ha en byggkran som ska med upp till toppen. Normalt brukar det finnas två men på grund av vindarna har Serneke valt att i stället köra med fem bygghissar som går hela vägen upp. Hissarna klarar 25 meter per sekund, vilket är mer än en byggkran.
Den största bygghissen kommer bli en Alimak Mammoth. Modellen har aldrig tidigare använts i Sverige och fixar en last på 5,2 ton. För att få flyt på transporterna av material och medarbetare kommer varje hiss skötas av en ”konduktör”.

Läs också Serneke fortsätter växa – satsar på Mellansverige

Klätterformen i toppen kommer ha ett skyddande vindsystem. Även bjälklagsformen som följer med ett par våningar nedanför kommer ha ett vindskydd som täcker drygt tre våningar. Stommen gjuts på plats och kommer kräva mängder av betong, men för att slippa gjutningar via den vindkänsliga kranen kommer betongen pumpas upp till toppen via grova rör inne i byggnaden. Högst upp kopplas röret ihop med en betongpumpsarm som fördelar betongen.

Under bjälklagsformen kommer ett antal våningar sakna vindskydd i väntan på att fasaden monteras. Där kommer det monteras rejäla fallskydd och nät så att ingenting kan blåsa iväg. Inget material kommer få ligga löst på de här oskyddade planen. Även verktygen som byggnadsarbetarna använder – exempelvis en hammare – måste sitta fast med remmar i bältet.

Även själva byggnaden kommer påverkas av vinden. Därför är den förstärkt vid våning 12–13 och 67–68. De två ”livremmarna” får ytterväggar i betong. Här blir det även betongväggar som går från betongkärnan i mitten av huset hela vägen ut till ytterväggen.

Karlatornet
Höjd: 249
Antal lägenheter: 584
Total mängd betong: 60 000 kubik
Total mängd armering: 7 600 ton
Antal byggnadsarbetare: Cirka 650

Annons
EHRAB 250×600 v43c
EHRAB 250×600 v43b
EHRAB 250×600 v43a

Du läser: Så ska Karlatornet klara stormvindar