info

Vill du söka artiklar i papperstidningen?

Använd sökfunktionen i e-tidningen. Öppna e-tidningen

Annons
Byggnadsarbetaren 980×240 v43

Rekordtempo för Karlatornet – så snabbt går det nu

Trimning pågår på Karlatornet. Allt för att följa tidplanen. Detta efter en sommar fylld med betong och kopiösa mängder armering.

Karlatornet är nu uppe på 75 meter. Framöver kommer det växa med en våning i veckan. Foto: Pressbild Serneke

Karlatornet i Göteborg växer sig allt högre. I dag är byggnaden uppe på 75 meter. Förvisso en fin utsikt redan där, men den kommer bli så mycket bättre. Det återstår 175 meter upp till toppen på svindlande 249 meter. Betongstommen ska vara klar sent våren 2023.

Anders Gustafson, arbetschef på Serneke

– Det här är ett riktigt stort projekt och då är det viktigt att få till en organisation där alla kan arbeta rationellt. Något som är extra utmanande är att vi bygger färdig vartefter, nerifrån och upp. Det får inte bli några problem på vägen för då stoppas allt upp. På andra byggen går det att flytta omkring folk om det blir strul, men det är svårare här, säger Anders Gustafson, arbetschef på Serneke.

Under sommaren har bygget varit inne i en fas då skyskrapan inte växt så mycket på höjden. Orsaken är att byggnadsarbetarna jobbat med en så kallad förstärkningsdel. Ett arbete som blev klart i augusti.

– Förstärkningarna är ett komplicerat och utmanande arbete, säger Anders Gustafson.

I konstruktionen är det inritat två förstärkningsdelar. Den som nu är klar ligger på våningarna 10-12. Den andra kommer närmare toppen vid våning 67 och 68. Syftet är fånga upp horisontella laster och göra byggnaden mer stabil. Bland annat ska förstärkningarna motverka rörelser vid hårda vindar. På de här våningsplanen finns det inga bostäder eller kontor, utan de är i stället fyllda med olika installationer för själva driften av byggnaden.

– Det är ett boxverk av väggar på den här planen för att skapa stabilitet. Vi gjuter ytterväggar och innerväggar som går in mot kärnan. Det går åt enorma mängder betong och mycket av hela husets armering ligger i de här förstärkningszonerna. Väggarna är rejält tjocka, mellan 1 och 1,5 meter, och är fullknökade med armering, säger Anders Gustafson.

Men nu –  när förstärkningsarbetet är klart – kommer göteborgarna tydligare kunna se hur tornet växer. Karlatornet lämnar barndomen och går in i tonåren. För att driva huskroppen uppåt använder Serneke en klätterform för själva kärnan. Sedan gjuts väggar och bjälklag mer traditionellt. Ett arbete som för tillfället utförs av cirka 100 byggnadsarbetare.

Läs också Kolla in skraporna – Nordens högsta och nytt tvillingtorn

Det är bra om vi kan trimma in allt innan vi kommer upp högre och får mer vindpåverkan.

– Vi är just nu inne i ett skede där vi trimmar organisationen för att få bra flyt i arbetet. Vår ambition är att hinna med cirka en våning i veckan. Som det är just nu så börjar vi närma oss den tiden, men vi har ännu en del att fila på, säger Ander Gustafson och fortsätter:

– Det är bra om vi kan trimma in allt innan vi kommer upp högre och får mer vindpåverkan.

När det gäller betongen så pumpas den upp när det är dags för gjutning. En teknik som kommer användas hela vägen upp till toppen.

– Det står en pumpstation på backen som trycker upp betongen. Att få upp betongen är inget problem men själva hastigheten har varit en viss utmaning. Men jag vet jag att de skruvat lite på lösningen och nu i början på veckan hade vi en gjutning där hastigheten var högre.

Läs också Så ska Karlatornet klara stormvindar

Varför kör ni inte med kran och basker?

– I grunden handlar det om att vi inte vill vara för beroende av kranar. Vi vill inte att bygget ska stå stilla, vilket kan hända om det blåser för mycket. Med den här lösningen ökar driftsäkerheten. Vi använder dessutom flera hissar för att få upp material, bland annat för att kunna bygga formar. Om vi inte påverkas så mycket av vindar blir det lättare att planera och bygget flyter på bättre.

Men någon kran har ni väl?

– Vi har fyra på hela arbetsplatsen och vi har en som följer med tornet upp genom att klättra på utsidan av byggnaden. Vi gjorde en klättring i början av hösten och nästa blir i mitten av november. Än så länge når även en av de andra kranarna toppen så den kan vi använda för att avlasta ytterligare en tid.

Senare i höst kommer även arbetet med stomkompletteringar dra i gång. Där kommer varje våningsplan ta lite längre tid då arbetet sker parallellt. I snitt tio dagar. Något som dock redan är påbörjat är arbetet med att montera fasaden. Där används en typ av fasadelement som handlats in från Kina.

Läs också Förlust för Serneke – miljonsmäll för Karlatornet

Annons
EHRAB 250×600 v43a
EHRAB 250×600 v43c
EHRAB 250×600 v43b

Du läser: Rekordtempo för Karlatornet – så snabbt går det nu