info

Vill du söka artiklar i papperstidningen?

Använd sökfunktionen i e-tidningen. Öppna e-tidningen

Trafikverkets prispress dumpar lönerna på storbyggen

Trafikverkets upphandling av stora infrastrukturprojekt leder till dumpade löner och osäkra arbetsvillkor. Det är slutsatsen i en rapport.

Trafikverket har  medvetet tagit in utländska byggjättar för att sänka kostnaderna på svenska infrastrukturprojekt. Det har lett till radikalt sänkta arbetskraftskostnader i anbuden, vilket i sin tur bäddar för sämre löner och villkor för byggnadsarbetarna. Det framgår av en rapport från fackförbunden i 6F, samt Arena Idé.

Frilansjournalisten Ingemar Dahlqvist har granskat företagens anbud på entreprenaderna till flera stora infrastrukturprojekt, inklusive arbetskraftskostnad för personal.

Läs också 5000 nya jobb inom anläggning fram till 2029: ”Vi är så klart glada”

–  Arbetskraftskostnaderna i anbuden har gått ner med i genomsnitt 25 procent sedan millennieskiftet,  säger han.

I granskningen ingår infrastrukturprojekt från Södra Länken som byggdes runt 2 000-talet till senare års projekt, som Förbifart Stockholm som påbörjades 2016.
Förändringen är stor. Sedan millennieskiftet har Trafikverket, som då bestod av Vägverket och Banverket, en ny upphandlingspolicy. Enligt Trafikverkets strategi skulle globala aktörer släppas in för att konkurrera och sänka priserna. De enskilda entreprenaderna har gjorts större för att passa dem och det återspeglas också i vilka som fått anbuden.

På Södra Länken var det stora svenska bolag som fick jobben, som Skanska och NCC. På Förbifart Stockholm är en majoritet av bolagen globala.

Men Trafikverkets förändrade policy påverkar också de svenska anbuden.

– Även de svenska bolagen,  som exempelvis Skanska, lämnar numera anbud som innehåller arbetskraftskostnader som ligger under vad som är möjligt att betala om man använder fullbetald svensk arbetskraft, säger Ingemar Dahlqvist.

Läs också Misstänkt VVS-fusk: "Ingen kommunkontroll - det är bara att fakturera på"

Ingemar Dahlqvist

Men vad får de förändrade arbetskraftskostnaderna för konsekvenser?

– Trafikverket har ju verkligen fått företagen att konkurrera med priser på arbetskraft. Det uppmanar till fusk av olika slag. Om man måste konkurrera med priset på arbetskraft, då måste man hitta sätt att sänka priset på arbetskraften. Det är enkel logik, säger Ingemar Dahlqvist.

Han säger att han ännu inte vet utfallet av Förbifart Stockholm. Men på flera andra projekt som handlats upp av Trafikverket, däribland Sundsvallsbron, vet man att det förekommit löner som är ungefär hälften av de löner som utländsk arbetskraft har rätt till enligt avtal.

Trafikverkets upphandling får också konsekvenser på andra sätt, enligt rapporten.  De fackliga organisationerna hade i högre grad medlemmar på plats, hade insyn i och kunde påverka villkoren på Södra Länken. På Förbifart Stockholm är den fackliga närvaron dramatiskt lägre.

Ingemar Dahlqvist anser att Trafikverkets upphandling allvarligt skadat den svenska modellen, där parterna, arbetsgivare och fack,  ska göra upp om avtal och villkor för arbetare och kontrollera att villkoren följs.

Läs också Jättebygget stoppas – risk för miljonvite

–  Man kan aldrig hävda ett kollektivavtal om man inte har medlemmar, fackligt aktiva på arbetsplatsen som bryr sig om villkoren. För det finns ingen som kollar, ingen som kräver något, säger Ingemar Dahlqvist.

Han har skrivit rapporten tillsammans med Lars-Fredrik Andersson, universitetslektor vid institutionen för geografi och ekonomisk historia, vid Umeå Universitet. Hans beräkningar visar att Sverige förlorar ekonomiskt på upphandlings strategin, eftersom skatteintäkterna minskat mer än vad vinsten genom billigare entreprenörer ökar.

Rapporten
  • Rapporten heter ”Trafikupphandlingarnas kostnader”
  • 6F består av fackförbunden Byggnads, Elektrikerna, Fastighetsanställdas Förbund, Målarna och Seko.
Margite Fransson
arrow_forward Senaste nytt
Annons
Bluebeam 250×600
info

Byggnadsarbetaren.se använder cookies för att optimera upplevelsen för dig som besökare. Läs mer