info

Vill du söka artiklar i papperstidningen?

Använd sökfunktionen i e-tidningen. Öppna e-tidningen

Annons
Brandskyddsföreningen 980×240 v39

Jättebygget stoppas – risk för miljonvite

Problemen fortsätter för tunnelbygget på Lovön i Stockholm. Nu har arbetet stoppats på grund av dålig säkerhet.

– Vi hoppas verkligen att de tar tag i problemen, säger Anneli Lundh på Arbetsmiljöverket.

Lovö södra etablering, arbete i arbetstunnel 180627 Foto: Trafikverket

Arbetet med tunnelbygget på Lovön, som är en del av Förbifart Stockholm, har kantats av problem sedan start. Tidningen Arbetet rapporterade under våren rapporterat om många fall av dålig arbetsmiljö och usel säkerhet. Bland annat har det saknats brandsläckare vid sprängförråd, man har upptäckt stora mängder damm i en maskinhytt och dolor (odetonerat sprängmedel) har hittats. Dessutom har det varit risk för ras och fall på flera platser.

Men trots uppmaningar om förändringar verkar problemen kvarstå. Anneli Lundh, ställföreträdande regionchef på Arbetsmiljöverket, har varit med och fattat beslut om att tunnelarbetet inte får fortsätta för tillfället, med hot om löpande vite på en miljon kronor per gång om bristerna inte åtgärdas.

Läs också Trafikverkets prispress dumpar lönerna på storbyggen

– In- och utpassering fungerar inte, man vet inte vilka och hur många som är i tunnlarna. De måste ha ett system där de har koll. De uppgav först att de hade det, men när vi frågade närmare visste de ändå inte. Då betyder det att systemet inte fungerar, säger Anneli Lundh.

Hur ofta gör ni inspektioner där?

– Vi har inga specifika intervaller, säger Anneli Lundh. Vi har varit där flera gånger och ska nu följa upp de ärenden som pågår. Det kommer att bli flera besök i höst. Vi hoppas verkligen att de tar tag i problemen nu.

Erik Lindgren, Trafikverkets projektenhetschef för Förbifart Stockholms tunnlar, berättar för tidningen Bygginstrin att tunnelarbetena på Lovön nu har gått in i ett mer komplext skede. Enligt Lindgren är det bakgrunden till att arbetsmiljön ses över och åtgärdas just nu.

– Vi jobbar med att få alla delarna klara och mäter löpande hur långt vi har kommit. Vi hoppas att arbetet snart ska vara igång igen, säger han till tidningen.

Läs också Trafikverket nobbar den säkraste sprängmetoden

Annons
Henkel 250×600 v39

Du läser: Jättebygget stoppas – risk för miljonvite