info

Vill du söka artiklar i papperstidningen?

Använd sökfunktionen i e-tidningen. Öppna e-tidningen

Annons
Byggnadsarbetareförbundet V23-28

Oro efter stora konkursen: ”Får vänta på lönen”

All personal sägs nu upp efter tunnelbyggaren LSAB:s konkurs. "Många är oroliga", säger Calle Fridén på Byggnads. LSAB anser att det var juridiskt fel av Trafikverket att häva avtalet.

I onsdags gick tunnelbyggaren Lovön Samverkan AB (LSAB) i konkurs, efter att Trafikverket hävde kontraktet för tunnelbygget på Lovön, en del i jätteprojektet Förbifart Stockholm. Totalt omfattas cirka 130 personer i LSAB och dess moderbolag av konkursen. Ett 60-tal är yrkesarbetare.

Vad händer med de anställda?
– All personal sägs upp, som vid alla konkurser. För tillfället finns det tjänstemän på plats medan arbetare i huvudsak är hemskickade. Ingen drift bedrivs för det finns inget avtal, säger konkursförvaltaren Mikael Kubu från Ackordscentralen.

Läs också Efter stora konkursen – byggbemanning vill ha arbetarna

Mikael Kubu har utsetts av tingsrätten och företräder de fordringsägare som bolaget har skulder till.

Hur får arbetarna lön?
– Den statliga lönegarantin går in. De ska få sin lön även om det sker med en viss fördröjning.

Hur många underentreprenörer och leverantörer med fordringar finns det?
– Det kan jag inte säga idag, säger Mikael Kubu.

Konkursen innebär i ett slag en stor otrygghet för de förlorar sina uppdrag eller sin anställning. Av de som är medlemmar i facket organiserar Seko de flesta yrkesarbetare, men även Byggnads har medlemmar.

– Detta innebär stort krångel och kan innebära flera veckors väntan på lönen för de anställda. Jag har varit i kontakt med våra medlemmar som berörs direkt men också med medlemmar hos underentreprenörer, som hört av sig och är oroliga, säger Calle Fridén som arbetar med Förbifart Stockholm för Byggnads räkning.

Läs också Trafikverket kastar ut företag i jättebygge

Lönegarantin

Lönegarantin är en statlig ersättning som under vissa förutsättningar betalas ut till anställda som drabbats av en konkurs. Garantin omfattar lön som tjänats in tre månader före själva konkursbeslutet, lön under uppsägningstiden och semesterersättning. Det går inte att få ut mer än fyra basbelopp totalt och det är inte möjligt att få ersättning för mer än åtta månader.

Trafikverkets motivering till att häva kontraktet var återkommande arbetsmiljöproblem. LSAB anser att hävningen saknar grund.
– Företaget har motsatt sig hävningen, säger konkursförvaltaren Mikael Kubu.
– Vi får se framöver om det finns grund för en skadeståndstalan.

Mikael Kubu ska nu sätta sig in i om han delar bolagets uppfattning. Och om han som företrädare för konkursbo och borgenärer ska driva en process om skadestånd mot Trafikverket.
– Det är ett stort arbete och det kommer att ta flera månader innan jag tar ställning, säger han.

Han kommer att gå igenom tillgångar och skulder och ha en dialog med Trafikverket om hur etableringen på plats ska hanteras.

Annons
Ejendals 640×240 V22-25
arrow_forward Senaste nytt