info

Vill du söka artiklar i papperstidningen?

Använd sökfunktionen i e-tidningen. Öppna e-tidningen

Annons
Annons

Mångfald het fråga i branschen

VVS Företagen drar igång ett mångfaldsprojekt ihop med fyra företag, skriver tidningen VVS-forum. Det har tagits flera liknande initiativ inom byggbranschen under det senaste året.

Enligt tidningen VVS-forum har en extern konsult kartlagt var VVS-branschen befinner sig nu för att etablera en ny inkluderande kultur i branschen. Utifrån detta drar VVS Företagen nu igång ett mångfaldsprojekt i samarbete med företagen Bravida, Caverion, Imtech och Rörläggaren. Åsa Nilsson Billme, projektledare på VVS Företagen säger till VVS-forum att bakgrunden till projektet handlar om rekrytering.
– Intaget till yrkesskolan minskar och vi tappar ungdomar som helt enkelt hoppar av skolan. Kan vi rikta oss till fler ökar urvalet och rekryteringsbasen, säger hon.
Målet är en inkluderande arbetsmiljö som öppnar upp för alla, oberoende av kön och nationalitet.

Brett intresse i branschen

VVS Företagen är inte ensamma om den här typen av initiativ i branschen, tvärtom har både arbetsgivare och fack visat ett ökat intresse under det senaste året.
Förra hösten anställde Sveriges Byggindustrier för första gången en mångfaldsexpert, juristen Paula Lejonkula.
Det är inte en ny fråga men man har inte samlat ihop den så här innan, sa Paula Lejonkula till Byggnadsarbetaren i början av året.
Även hon pratade om rekrytering när hon då fick frågan om varför det är viktigt för företagen att arbeta med mångfald. Hon pekade på att företag måste attrahera de bästa kandidaterna för att få in kompetens, att man tappar många om man sorterar efter faktorer som kön och social bakgrund.

Omdebatterad facklig kampanj

I våras drog Byggnads och Byggcheferna igång den omdebatterade kampanjen ”stoppa machokulturen”. På reklamtavlor trycktes texter med nedlåtande ton mot kvinnor upp, exempelvis: ”Branschen behöver fler kvinnor. Det måste ju städas här också”.
Syftet var att väcka diskussioner för att sticka hål på just den typ av påståenden som tryckts upp på tavlorna. Under de storstilta annonstexterna stod att man ska göra upp med fördomar, myter och machokultur i byggbranschen.
Kampanjen var steg ett i ett treårigt arbete med jämställdhetsfrågor. Även Byggnads ordförande Johan Lindholm tryckte på rekryteringsbehovet då han kommenterade kampanjen i Byggnadsarbetaren i våras:
– Det är viktigt för hela byggbranschen att få fler kvinnor att bli byggjobbare. Om vi ska bygga alla dessa bostäder som vi behöver så kommer vi att behövs varenda en som vill arbeta i vår bransch. Då måste vi välkomna alla.
Under våren utsågs också ombudsmän med ansvar för jämställdhetsfrågorna i varje region i Byggnads.

Jenny Berggren
Annons
Annons
Annons
Annons

Du läser: Mångfald het fråga i branschen

Senaste byggnyheterna!

Få vårt nyhetsbrev

Anmäl dig