info

Vill du söka artiklar i papperstidningen?

Använd sökfunktionen i e-tidningen. Öppna e-tidningen

Annons
Annons

Vill ersätta det skattefria reseavdraget – byggjobbare med bil förlorare

Regeringen vill ersätta det skattefria reseavdraget med en ny skattereduktion. Det kommer inte längre spela roll om man tar sig till jobbet med egen bil eller på andra sätt. Gagnas gör samåkare och de som åker kollektivt. Förlorar gör i stort sett alla andra.

"Dagens system för subvention av arbetsresor är snårigt" säger Energi- och digitaliseringsminister Anders Ygeman (S). Foto: Mostphotos/Kristian Pohl/Regeringskansliet

I en artikel som väckt mycket känslor skrev vi nyligen om den skattefria reseersättningen, ofta kallad ”milersättningen”. Den var en gång i tiden tänkt att täcka alla rörliga kostnader, såsom bränsle, däck, service, reparationer och milbaserad värdeminskning. Kort uttryckt kan man konstatera att den inte gör det längre.

Systemet är dessutom krångligt och anses inbjuda till fusk. Enligt Skatteverkets beräkningar uppgick ”skattefelet för reseavdraget till (…) en tredjedel av reseavdragets skattemässiga värde”. Man kan anta att det kostar myndigheten ganska mycket resurser att kontrollera fusket.

Istället föreslås ett helt nytt system. På pappret ser det rättvist och praktiskt ut. Det blir enkelt att ansöka – man tittar bara på avståndet mellan hemmet och arbetsplatsen. Det spelar ingen roll hur du tar dig till jobbet; med bil, kollektivtrafik eller samåkning, du får samma peng oavsett. Det är viktat för att gynna folk på landsbygden, där kollektivtrafiken är eftersatt. Och det sägs gynna låginkomsttagare.

Men i praktiken innebär regeringens förslag en tydlig ekonomisk förlust för den som inte kan ta sig kollektivt till jobbet, till exempel många hantverkare. Vare sig de bor på landsbygden eller i stan får de mindre pengar i fickan. Och ju längre de kör, desto mer förlorar de.

Dagens system är ett skatteavdrag. Alla – inte bara byggare – har rätt till det ifall de både: a) bor minst en halvmil från jobbet och b) sparar minst två timmars restid om dagen genom att ta bilen istället för att åka kollektivt.

Nu pratar vi inte om den milersättning som Byggavtalet reglerar. Den betalar din arbetsgivare och du får skatta för den ersättningen som en löneförmån. Den här artikeln blandar inte in detta avtal som Byggnads förhandlat fram, utan fokuserar på skillnaderna mellan det nuvarande skattebaserade systemet och regeringens nya förslag, som ska ersätta det.

Vi har tagit fram tre räkneexempel:

Finansdepartementet räknar med att omkring 1 160 000 personer kommer att kunna få skattereduktionen 2023, ca 260 000 fler än med dagens reseavdrag. Ändå är det nya systemet tänkt att kosta lika många skattekronor som det gamla. Det kommer alltså inte som någon överraskning att de flesta får mindre än tidigare.

Energi- och digitaliseringsminister Anders Ygeman (S) menar att det nya systemet blir enklare och mer rättvist.

Energi- och digitaliseringsminister Anders Ygeman (s). Foto: Press.

– Dagens system för subvention av arbetsresor är snårigt. Det leder till krångel och osäkerhet. Det är dessutom en stor källa till skattefel. Ett annat problem är att det ger mer till den som har högre inkomster och inget till undersköterskan som åker pendeln från Nynäshamn till SöS.

Ygeman lämnar utrymme för att ersättningsnivåerna möjligen skulle kunna bli högre i slutändan, när förslaget väl ska klubbas genom.

– Nivåerna i remissen bygger på att omläggningen är offentligfinansiellt neutral. Om det ska läggas till pengar för att ändra nivåerna är det en fråga för budgetförhandlingarna.

Oppositionen är, inte oväntat, kritisk till förslaget.

Niklas Wykman, (m). Foto: Press.

– Socialdemokraterna och Miljöpartiet har fri hopp och lek i skattesystemet! Det blir högre skatt för den som är beroende av en egen bil för att ta sig till jobbet och det gynnar inte heller den som bor på landsbygden. Det är alltså själva idén med deras förslag, att missgynna den som kör sin egen bil för att utföra sitt arbete, säger Niklas Wykman, skattepolitisk talesperson för Moderaterna.

– Det ökar orättvisorna, att ta kollektivtrafiken funkar bara för ett fåtal. Vi har istället föreslagit en sänkning av drivmedelsskatten med en krona litern. Men vi är också beredda att se över det befintliga reseavdraget och göra det mer generöst, i motsats till regeringens förslag.

Också Torbjörn Hagelin, avtalssekreterare på Byggnads, sågar det nya systemet.

”Gör om, gör rätt!” säger Torbjörn Hagelin på Byggnads. Foto: Press.

– Jag tycker det är anmärkningsvärt att en socialdemokratisk regering lägger fram ett förslag som missgynnar arbetare. Det är märkligt att bara ta hänsyn till människor som bor i storstäderna och så skiter man fullständigt i att resten av landet också ska leva. Och det är faktiskt inte så lätt för de byggare som arbetar i stan heller. Vi segregerar redan samhället genom att arbetstagarna trycks ut till ytterområdena. Och så ska de straffas genom att inte få ersättning för sina resor heller. Jag tycker det är ett helt förkastligt förslag. Gör om, gör rätt!

Annons
Annons
Annons
Annons

Du läser: Vill ersätta det skattefria reseavdraget – byggjobbare med bil förlorare