info

Vill du söka artiklar i papperstidningen?

Använd sökfunktionen i e-tidningen. Öppna e-tidningen

Annons
Festool 980×240 v49

Byggjobbarens ilska mot fryst milersättning: ”Betalar för att få arbeta”

Trots skenande bränslepriser ligger den skattefria milersättningen kvar på 18:50 kr, samma nivå som den legat på sedan 2008. Det drabbar byggare, som måste ta bilen till jobbet, extra hårt. ”Bränslepriserna stiger och stiger och stiger”, säger snickaren Jim Coldenberg.

Jim Coldenberg förlorar drygt 70 000 kr om året på resorna. Foto: Mostphotos/Privat

Den som tar sig till och från arbetet med bil har rätt till ett skattefritt reseavdrag, populärt kallat milersättning. Det gäller alla som bor minst en halvmil från arbetsplatsen och gör en tidsvinst på minst två timmar per dag med bil, jämfört med att åka kollektivt. Milersättningen ska täcka alla rörliga kostnader, såsom bränsle, däck, service, reparationer och milbaserad värdeminskning.

Men ersättningen, som inte ändrats sedan 2008, ligger på 18:50 kr/milen. Det är mindre än hälften av ersättningsnivån i de andra nordiska länderna och täcker inte ens bränslekostnaden, åtminstone om man tankar bilen på diesel. Och den som får en högre ersättning än så av sin arbetsgivare måste skatta på mellanskillnaden.

– Bränslepriserna stiger och stiger och stiger, medan vår ersättning står still. För tio år sedan låg dieseln på 10 kr litern, idag är det över 19 kr. Ska man slå ut alla faktiska kostnader så blir det runt en femtilapp milen. Och så får man 18:50. Det är ett hån, säger Jim Coldenberg.

Han är snickare och betongarbetare i Jokkmokk och jobbar i Piteå. Två dagar i veckan kör han 20 mil, enkel resa.

– Där jag bor går det en buss om dan och tågförbindelser finns inte alls. Jag får åka på lördagen ifall jag ska vara på plats på måndag. Så funkar det i glesbygden, man måste ha bil, så är det bara. Enligt min uträkning förlorar jag 73 000 skattade kronor per år, bara för att komma till och från jobbet. Jag betalar för att få arbeta!

Torbjörn Hagelin, avtalssekreterare på Byggnads, håller med.

Torbjörn Hagelin, avtalssekreterare på Byggnads.

– Våra medlemmar drabbas extra hårt. I glesbygden finns det i stort sett ingen infrastruktur. Men det gäller i städerna också. En fabrik ligger kvar på samma ställe hela tiden, där finns det andra möjligheter att ta sig till jobbet. På ett bygge fungerar det ju inte så. När man bygger ett bostadsområde kommer det ju busshållplatser först när det är färdigbyggt. Så våra medlemmar är beroende av bil för att ta sig till arbetsplatsen!

Många tror att det är Skatteverket som bestämmer nivån på milersättningen, men summan är reglerad i lag och fastställs av riksdagen.

”Förklaringarna till att milersättningen inte har ändrats sedan 2008 kan nog ha skiftat över tiden. Den dåvarande alliansregeringen föreslog ingen höjning av milersättningen mellan 2008 och 2014 och under perioden januari 2014 till december 2020 låg månadsgenomsnitt för bränsle under årssnittet för 2013” skriver Finansdepartementet.

De hänvisar också till att moderna fordon blivit mer bränsleeffektiva, samt att andelen laddbara bilar ökat.

”Det innebär att snittkostnaden för att köra en mil inte har ökat i takt med bensin- och dieselpriset. Sett till kostnadsutvecklingen för drivmedel och med hänsyn till att en ökande andel av bilarna drivs med el, är det inte uppenbart att milersättningen skulle ha behövt höjas under senare år”.

– Att bara säga ”köp en elbil” är en dålig ursäkt. De bilarna är betydligt dyrare. Alla har inte den ekonomin, speciellt om man bor i glesbygd och behöver två bilar, säger Torbjörn Hagelin.

Missa inte Facebookgruppen – Din lön på bygget – om lönen och andra ersättningar på bygget.

Annons
EHRAB 250×600 v49a
EHRAB 250×600 v49b
EHRAB 250×600 v49c

Du läser: Byggjobbarens ilska mot fryst milersättning: ”Betalar för att få arbeta”