Byggnads samarbetar med Säpo: ”Vi försöker hjälpa dem att förstå företagen”
Det brister med kontrollen på flera byggen på grund av många underleverantörer, men vid de allra hemligaste byggnaderna har Byggnads ett nära samarbete med Säkerhetspolisen.

Broar, vägar och tåg tillhör inte de allra känsligaste byggnaderna men spelar ändå en viktig roll i händelse av krig.
– Om det blir krig så skulle väl Essingeleden bombas. Då skulle man stänga Sverige för en tid, säger Tomas Kullberg på Byggnads Stockholm-Gotland.
Att hålla koll på de civila byggnaderna är med andra ord också viktigt för främmande makt. Det är därför tunnelbanan, värme- och vattenkraftverk och liknande byggnader ofta klassas som skyddsobjekt.
Tomas Kullberg säger att beställarna har en läxa att lära när det gäller kontrollen av dessa objekt.
– De är inte jätteduktiga på att göra efterkontroller och följa upp hur arbetet går.
LÄS MER: Säkerhetshotet: De bygger vid skyddsobjekten – men arbetar illegalt
Har slarvats med kontroller
I den här typen av projekt är det beställaren som ska godkänna och kontrollera byggjobbarna. Trafikverket är en beställare som enligt honom slarvat flera gånger med kontroller. Bland annat i samband med ett bygge på Lovön kopplat till Förbifart Stockholm – ett av Sveriges största infrastrukturprojekt.
Tomas Kullberg säger att ju fler underleverantörer och egenanställda som arbetar på byggena, desto svårare blir kontrollen.
– Den bild jag har är att Säpo och andra som säkerhetsklassar personer har blivit mer medvetna om detta och kräver svenskt medborgarskap för att bygga på känsliga platser. Det finns en större medvetenhet bland myndigheter i dag. Flera använder dessutom samma personer och företag eftersom man då har större kontroll på vilka som är på plats.
Vi försöker hjälpa Säkerhetspolisen att förstå företagen som byter skepnad rätt ofta.
På högriskobjekt är det Säpo som avgör vem som får komma in.
– Jag skulle säga att det fungerar rätt bra. Vi har tillträde till arbetsplatserna och försöker hjälpa Säkerhetspolisen att förstå företagen som byter skepnad rätt ofta – det hinner de inte med själva, säger han.
Få de senaste byggnyheterna – direkt i din inbox! Prenumerera på Byggnadsarbetarens nyhetsbrev.