info

Vill du söka artiklar i papperstidningen?

Använd sökfunktionen i e-tidningen. Öppna e-tidningen

Annons
Festool 980×240 V16-17

12 skadades i rasolyckan "Allt har kollapsat"

12 personer skadades, sex allvarligt, då gjutformen rasade i Ludvika mitt under pågående gjutningsarbeten."Hela konstruktionen brast", säger arbetsmiljöinspektör Jens Skantz som utreder varför.
Tolv personer skadades vid raset i samband med gjutning av en bro över järnvägen i Ludvika. Foto: Pavel Koubek/Icon/ TT/

Den 13 juli mitt under gjutning, brast broformen vid byggandet av en bro över järnvägen i Ludvika. 12 personer skadades. Sex av dem allvarligt, med kross- kläm och traumaskador, enligt landstinget i Dalarna. Dramatiska scener utspelade sig då arbetskamrater räddade kollegor som fallit ner i betongen. 16-18 personer befann sig på bron i samband med gjutningsarbeten då olyckan hände. De allra flesta tillhörde en underentreprenör till Skanska som fått i uppdrag att utföra gjutningsarbeten.
– Alla hamnade under betongen och vi hade stora problem med att dra upp alla våra arbetare ur betongen för de sjönk ner i den och några kantbalkar höll dem uppe. Det var en galen situation, sa en ansvarig chef på företaget till Aftonbladet strax efter olyckan.

Hade fyllt på med betong

Raset inträffade då gjutningen av brobanan var i full gång.
-Enligt uppgifter hade man fyllt i tre fjärdedelar av betongen då det rasade, säger Jens Skantz, arbetsmiljöinspektör som ska granska hur olyckan kunde ske. Parallellt görs utredningar av bland andra huvudentreprenören Skanska och Trafikverket. Åklagare Charlotta Tanner har inlett en förundersökning om misstänkt arbetsmiljöbrott.
Bron som höll på att byggas är en bil och cykelbro över järnvägen. Tidigare hade brofästena gjorts. Vid olyckan skulle själva brobanan gjutas.

Kunde blivit ännu allvarligare

Jens Skantz vill han inte gå in på vad som kan ha orsakat raset.
– Det är för tidigt att säga något om orsaken. Det vet vi inte. Allt, hela konstruktionen har kollapsat under tiden som de göt. Man tycker att en sådan här sak inte ska kunna hända, säger han.
Trots de många skadorna konstaterar han att det kunde blivit ännu allvarligare.
-Med tanke på att hela formen rasade samman och att det pågick tågtrafik under bron hade det kunnat bli ännu allvarligare. När bron rasade bröts strömmen för tågtrafiken, säger han.

Vill veta mer om formen

Jens Skantz ska nu fortsätta att samla in uppgifter, bland annat prata med alla inblandade företag, och granska såväl byggformen som det arbete som skett på plats.
– Jag har varit där fyra gånger. Mycket i början har fokuserat på att utföra rivningen av formen på ett så säkert sätt som möjligt. Sedan har vi försökt fundera över hur formen var byggd även om det är väldigt svårt att se, säger han.

En av de svåraste byggolyckorna

Detta är en av de svåraste byggolyckorna under 2 000-talet.
2008 rasade en gjutform vid ett brobygge över Älandsfjärden, två personer dog och tre skadades. Också där hade Skanska huvudansvaret för bygget och dömdes till en företagsbot på sex miljoner kronor.
Hur kunde olyckan i Ludvika hända?

– Vi måste först invänta vår utredning innan vi kan kommentera det, säger Andreas Joons, pressekreterare på Skanska.
Vilka paralleller drar ni till olyckan vid Älandsfjärden?
– Det är för tidigt att dra några paralleller till olyckan vid Älandsfjärden. Vi får invänta resultatet av vår utredning.

arrow_forward Senaste nytt
Annons
info

Byggnadsarbetaren.se använder cookies för att optimera upplevelsen för dig som besökare. Läs mer