info

Vill du söka artiklar i papperstidningen?

Använd sökfunktionen i e-tidningen. Öppna e-tidningen

Tjuvknepet vid maskinstölder – så lyckas de baxa jättefordonen

Varje år stjäls det mängder av stora arbetsfordon från landets byggarbetsplatser; grävmaskiner, hjullastare, teleskoptruckar… Frågan är hur det ens är möjligt.

Den här hjullastaren, en Terex TL 100, stals i slutet av maj från en byggarbetsplats i Åkersberga norr om Stockholm. Foto: Larmtjänst

Under de senaste veckorna har Larmtjänst, som jobbar mot försäkringsrelaterad brottslighet, fått in flera anmälningar om stulna fordon. Bland annat försvann en kompaktlastare från Djurhamn i Värmdö kommun. En kamera fångade tjuvarna som klippte upp en grind innan de försvann med lastaren.

På ett bygge i Åkersberga, Stockholm, har en hjullastare stulits och i Upplands Väsby en bandburen grävmaskin av modell Terex TC37.

Läs också Entreprenadmaskiner – stöldvåg i början av året

Fordon som stjäls från byggarbetsplatser försvinner under alla tider på dygnet. Ofta på kvällar och nätter, men även på dagtid och då främst under helgen när arbetsplatsen är tom på folk.

Idag är det sällan någon som reagerar över att några med varselkläder rör sig inne på en byggarbetsplats även om det är lördag eller söndag. Förklaringen är att det blivit allt vanligare att byggena rullar på även under veckoslutet. Och tjuvarna kan vara riktigt fräcka.

– Vid flera stölder har de beställt en vanlig transport från arbetsplatsen av maskinen. Transportören som kommer till platsen är med och lastar och kör sedan iväg. Hela tiden utan att ha en aning om maskinen just då blir stulen, säger Mats Carlsson, utredningsinspektör på Larmtjänst.

– Ibland när det är riktigt stora, breda bandburna grävmaskiner blir man lite förvånad. Det är inte vem som helst som kan köra de där tunga maskinerna.

Att snabbt få iväg maskinen långt från brottsplatsen är ofta den stora utmaningen. Enda möjligheten då är att använda någon slag trailer.

Läs också Stölderna ökar – så många maskiner har försvunnit i år

– Det händer att det finns hjulspår från maskinerna en bit ut från själva bygget men ofta slutar spåren en bit bort där de lastat upp fordonet för vidare transport.

Att starta maskinerna är ofta enkelt. Tjuvarna behöver inte ens tjuvkoppla. Förklaringen är att det bara finns ett fåtal varianter av startnycklar till en och samma modell även om en förändring är på gång. Nycklar som är lätta för tjuvarna att komma över. Sedan är det bara att prova sig fram.

Vad händer då med de stulna maskinerna? En del hittas såklart men en stor del kommer aldrig tillbaka. Av de 195 entreprenadmaskiner och redskap som blev stulna 2019 är fortfarande 78 procent försvunna. Enligt Mats Carlsson finns det en stor inhemsk marknad där stulna maskiner säljs vidare. En hel del maskiner förvinner även utomlands.

– När det sker stölder av flera helt nya maskiner hos en försäljare vid ett och samma tillfälle finns det skäl att tro att de försvinner utomlands. I de fallen kan det vara internationella brottsnätverk som ligger bakom, säger Mats Carlsson.

Men hur får de ut de här maskinerna från landet?

Läs också Stölder av maskiner ökar – här försvinner flest

– De åker på tider och platser där de inte är så mycket kontroller. Och sedan ser de till att de har papper på de maskiner som är med, säger Mats Carlsson.


Du läser: Tjuvknepet vid maskinstölder – så lyckas de baxa jättefordonen