info

Vill du söka artiklar i papperstidningen?

Använd sökfunktionen i e-tidningen. Öppna e-tidningen

Annons
Annons

Ständig övertid – maskinförare uppgivna: "Regler finns – följs inte"

Övertid utan raster och obefintlig planering. Många maskinförare upplever sin arbetssituation som allt stressigare. Nu kräver flera av dem ett tydligare schema.

Foto: Foto: Mostphotos/Artur Nordfors Kowalski.

Martin Bodén är mobilkransförare och MB-ombud från Värmland. Under Maskinförarnas rikskonferens i Stockholm berättar han om den slitsamma arbetssituation som blivit standard i branschen.

– Det är jämt övertid. Du ska helst vara tillgänglig dygnet och året runt och är du inte det så är du ”i fel bransch”. Det går inte på schemat heller, utan situationen ska lösas på kort varsel och så ska man helst kompa ut när det är lite att göra.

Det arbetssättet funkar för vissa men för den som har familj är det påfrestande. Det blir svårt att få ihop livspusslet.

Martin Bodén. Foto: ANK.

– Jag har barn som ska hämtas på förskolan och annat. En arbetskamrats sambo fick gå ner i arbetstid för att det skulle funka med hans arbetsresor och oregelbundna övertider.

Lösningen på problemet stavas planering. Maskinförarna menar att arbetsgivarna måste ha mer framförhållning i schemaläggningarna.

– Reglerna finns redan, men de följs inte. Egentligen är det två veckors varsel för att sätta arbetstiderna. Ja, det är snabba puckar i branschen och två veckor är kanske långt. Men det kan ju inte vara vilda västern. Så en lämplig planeringstid ligger nånstans mellan de två veckorna och – som det är nu – timmar eller minuter.

Men många maskinföretagen undviker att schemalägga övertiden. Anledningen till det är lönsamhet: de vill slippa ökade personalkostnader vid en avbokning.

– Om mitt schema är spikat till 07-18 i en vecka och kunden avbokar, så får jag gå i verkstaden de timmarna. Det blir en extra kostnad för företaget men inga intäkter. Därför vill arbetsgivaren istället kunna slänga på mig oplanerad övertid.

Dagarna kan bli långa. Kunden kan till exempel vara en utländsk firma som vill arbeta in fredagarna under resten av veckan. Då förväntas maskinföraren göra samma sak – och sedan jobba som vanligt på fredag åt en annan kund. Dessutom är det vanligt att förarna arbetar med korta eller inga raster.

Kör det ihop sig för snickarna så förväntas jag jobba över och mina raster äts upp.

– Timmarna i Arbetsmiljölagen är inte tagna ur luften. Men det finns inte en kranfirma som inte söker dispens från den. Kör det ihop sig för snickarna så förväntas jag jobba över och mina raster äts upp. De äter i skift och så slutar alla fyra, ska jag ha rast också så blir det halv fem och det är inte populärt.

Kan man inte vägra att gå med på övertiden?

– Det blir ganska dålig stämning. Till slut blir du så pass obekväm att du inte får jobb.

Det finns stor efterfrågan på maskinförare. Kan du inte byta företag?

– I storstäderna ja. Jag bor med min familj i Karlstad, där finns bara min arbetsgivare och en liten firma till. Och det spelar egentligen ingen roll, det är samma överallt.

Nu vill vissa arbetsgivare dessutom införa ett komptak. Efter 50 inarbetade övertidstimmar ska föraren tvingas ta ledigt, oavsett hur det klaffar med deras liv i övrigt.

Maskinförarna har lagt in en motion om att taket i så fall ska vara minst 200 timmar, så att de anställda ska kunna spara dem till semestern istället för att gå hemma.

Annons
Annons
Annons
Annons

Du läser: Ständig övertid – maskinförare uppgivna: "Regler finns – följs inte"