Skattesmäll mot dig som har firmabil – så slår nya trängselskatten
Den 1 januari börjar nya regler gälla för trängselskatten i Stockholm och Göteborg och infrastrukturavgiften i Sundsvall och Motala.
De nya reglerna kan innebära en ordentlig skattesmäll för dig som har firmabil, oavsett om du är anställd eller egen. Från och med nyår gäller nämligen att trängselavgifter vid privat körning ska redovisas separat och förmånsbeskattas.
LÄS MER: Tjuvarna stal fel firmabil – Anders jagade ikapp dem
Att trängselskatt för privat körning ska förmånsbeskattas är kanske inte särskilt kontroversiellt, även om krånglet med den separata redovisningen kanske kommer framkalla en och annan tung suck. Tuffare för hantverkarna är i så fall att Skatteverket även räknar vägen fram och tillbaka till firman som privat körning.
– Det är ju så att åker man från bostaden direkt ut på jobb hos en kund är det en tjänsteresa, och samma sak om man därifrån åker direkt hem eller till ett tjänsteställe. Det som är privata arbetsresor är om man kör direkt mellan hemmet och tjänstestället, säger Yngve Gripple, rättslig expert på myndigheten.
LÄS MER: Fler inbrott i hantverksbilar
Hur hög förmånsskatten blir beror på vad du tjänar och, såklart, hur mycket trängselskatt du drar på dig.
För en hantverkare i Stockholm som åker till och från firman i rusningstid kommer trängselskatten att landa på 70 kronor om dagen, eller 1 400 kronor i månaden.
Detta belopp beskattas precis som vanlig inkomst. I Stockholm, liksom på de flesta håll i landet, innebär det en skattesats på runt 30 procent – och att resorna till och från firman i fortsättningen kommer att kosta drygt 400 kronor mer i månaden för dig som kör tjänstebil.