info

Vill du söka artiklar i papperstidningen?

Använd sökfunktionen i e-tidningen. Öppna e-tidningen

Annons
Annons

Rörigt hos kunden – här har du tipsen

Har du också svårt att hantera snackiga, snåla och fikahetsande kunder? Lugn, vi har rörisarnas bästa tips som sätter mardrömskunden på plats.

Har du råkat ut för Klisterlappen? Tittar på allt du gör och är i vägen. Ill: Stefan Lindblad

1. Klisterlappen

Problem: Du ska fixa ett stopp i avloppet i köket. Men när du ska krypa in under skåpet ställer sig den extremt intresserade kunden bredvid, alldeles för nära. Hen tittar på allt du gör och sticker till och med in huvudet i skåpet. Kunden är i vägen när du ska ta verktyg och du är gång på gång nära att göra krokben när du behöver röra benen.

Lösning: Om Klisterlappen fortsätter sitt beteende längre än fem minuter är det dags att agera. Slå till med ett förtäckt hot:
– Det är nog inte så bra att du står så här nära. Om jag sprattlar till så kommer du att ramla. Kunden försvinner garanterat. Skrämseltaktik funkar alltid.

2. Snåljåpen

Problem: Du hinner inte komma innanför tröskeln förrän kunden börjar bombardera dig med frågor om priset.
– Vad kostar det här röret? Måste du verkligen byta den där delen – det blir väl dyrt?
Kunden tittar på klockan var femte sekund, mumlar om hög timpenning. Du blir mer och mer stressad – och förbannad.

Lösning: Här gäller det att vara väldigt tydlig. Rördelar kostar pengar och din arbetstid och kunskap kostar faktiskt också. Förklara detta vänligt men bestämt. Får du inget gehör från Snåljåpen är det läge för en liten hämnd. Sätt dig i köket efter att jobbet är klart och gör all dokumentation där i lugn och ro. Ta tid på dig och gör även det som du annars kunde ha gjort på väg till nästa jobb. Fakturera för den tiden också, det är ju trots allt helt i sin ordning.

Fikatjataren vill bjuda på sju sorters kakor och ha en lång fikarast. Ill. Stefan Lindblad

3. Fikatjataren

Problem: Du gör ett jobb hos en gammal dam och vet vad som väntar: Sju sorters kakor, vetelängder och en stor kanna nybryggt kaffe står uppdukat på köksbordet. Finservisen står framme.
– Sätt dig och ta lite fika, säger damen, som är redo för minst en halvtimmes prat om väder, ryggbesvär och tv-program.
Själv är du stressad och vill börja jobba direkt, men vill samtidigt inte såra en äldre människa.

Lösning: Börja med att säga hur gott kaffet doftar. Se sedan till att få jobbet gjort innan det är fikadags. När arbetet är klart förklarar du:
– Jag försöker hålla en diet, så min mage klarar inte av en massa kaffebröd.
Bjud ändå på 5–10 minuter av din tid, ta en kopp kaffe och prata om Ingvar Oldsbergs nya glasögon. När det är färdigfikat är det mycket enklare att gå.

4. Snuskpellen

Problem: –Har du gjort rent? frågar du.
– Jajamän! svarar kunden.
Men under skåpet ligger det plastpåsar. Mängder med plastpåsar. Och diskbänken ser ut som en mindre soptipp. Du försöker komma åt uppifrån och nerifrån, men slår ner odiskade koppar på golvet och fastnar med armen i en kaviarmacka från i förrgår.

Lösning: Här finns inget utrymme för kompromisser. Du måste vara stenhård.
– Någon måste städa innan vi kan göra jobbet, säger du.
Händer inget brukar argument om arbetsmiljö bita. Och jämförelser. För vilken kontorsnisse vill jobba i en hög med plastpåsar, smulor och smutsigt porslin?

Snuskigt värre hos Snuskpellen. Ill: Stefan Lindblad

5. Besserwissern

Problem: Du ska göra ett jobb i ett badrum och har koll på hur du ska gå till väga. Men kunden är kritisk. Hen har googlat upp olika galna lösningar och kräver att du ska installera blandaren på ett sätt som strider mot allt du lärt dig.
– Det blir snyggast så. Jag vet vad jag snackar om, säger Besserwissern.

Lösning: Kontra med en snabb motfråga.
– Du verkar ju klara det här jättebra, så det kanske inte är någon idé att jag är här?
Efter det får du troligen jobba
ifred. Fortsätter Besserwissern med orimliga krav: Låt hen ha en idiotlösning, bara det inte strider mot säker vatten-reglerna.

6. Flörtaren

Problem: Du är på ett jourjobb en kväll. Kunden har druckit ett par glas vin, har utmanande kläder på sig, låser ytterdörren och står alldeles för nära när du jobbar. Tecknen på att du har drabbats av en flörtare är uppenbara. När sedan Flörtaren bjuder dig till bordet för att ta ett glas vin, vet du att du måste göra något.

Lösning: Du tittar snabbt på din telefon och låtsas se ett viktigt meddelande.
– Ursäkta, men nu verkar det vara ett annat akut jobb på gång. Det är visst en jätteläcka i ett hyreshus, säger du och ser stressad ut.
Efter ett formellt och snabbt avsked stormar du ut ur bostaden.

Fotnot: Mardrömskunderna finns i verkligheten och har bland annat beskrivits av rörmokaren Göran Månsson och arbetsledaren och före detta rörmokaren Johnny Ledin.

Annons
Annons
Annons
Annons

Du läser: Rörigt hos kunden – här har du tipsen

Senaste byggnyheterna!

Få vårt nyhetsbrev

Anmäl dig