info

Vill du söka artiklar i papperstidningen?

Använd sökfunktionen i e-tidningen. Öppna e-tidningen

Annons
Annons

Lyssnade på Bauhaus råd om företag: Tvingades riva allt

Kristina Sallysdotters renovering av badrummet sågades av besiktningsmannen. Hon tvingades byta byggfirma, riva ut och börja om. Det första företaget fick hon tag på efter en rekommendation på Bauhaus.

Kristina Sallysdotter bestämde sig i början av året för att totalrenovera sin lägenhet i bostadsområdet Filmstaden i Solna.

– Jag vet vilket dåligt rykte byggbranschen har så jag var oerhört noga innan jag satte i gång. Jag ville ha tag på en bra firma.

För henne var renoveringen en stor sak, något hon funderat på länge. Nu skulle det bli av. Badrummet på fem kvadratmeter ingick såklart i renoveringen. Allt i badrummet skulle rivas ut och sedan in med nytt tätskikt, klinker och kakel, inredning och el och vattenrör.

Kristina Sallysdotter tog in fyra olika offerter för badrummet. Och när det var dags att välja entreprenör hade hon sällskap av två bekanta, en målare och en snickare med 60 års erfarenhet. Uppdraget gick till ett företag som Kristina Sallysdotter blev rekommenderad att välja av en säljare på Bauhaus i Bromma.

– De pratade om att de gjort över 200 badrum och att de lämnade tio års garanti. Jag tyckte det lät jättebra för jag tycker att Bauhaus är ett hyfsat företag.

När Kristina Sallysdotter väl beslutat sig för entreprenör gick det fort. Det tog bara några dagar så var renoveringen av badrummet i gång.

– Det blev en fullständig katastrof. Det var kaos hela tiden, hantverkarna var totalt okunniga och det var fel på de mesta. Det fanns ingen organisation och vid ett tillfälle var det fem man inne och jobbad samtidigt i badrummet, säger hon.

I det här läget tog hon kontakt med en certifierad besiktningsman från Besiktningsbolaget Stockholm. Två besiktningar genomfördes. En den 25 februari och en annan den 22 mars. I ett av protokollen står det ”Fog flammig generellt”, 15 stycken väggplattor är repiga”, ”väggkakel ej centrerat vägg, skvallerrör saknas och golvklinker ej centrerat.

Protokollet avslutas med kommentaren: ”Ovanstående anmärkningar tyder på att badrummet inte är fackmässigt utfört. Några egenkontroller eller kvalitetsdokument har inte överlämnats till beställaren.”

Vid besiktningen fick renoveringen av badrummet mängder av anmärkningar.

– Besiktningsmannen sa till mig att ”det här är ingenting att justera, det här måste rivas”. Det var då jag bestämde mig för att byta företag, säger Kristina Sallysdotter.

Det företag hon tog in rev allt och då upptäcktes även brister i tätskiktet. Sedan började de om från början.

– De har gjort ett toppenbra jobb. Jag är riktigt glad, säger Kristina Sallysdotter.

Vad hon är mindre nöjd med är att Bauhaus rekommenderade ett företag som inte håller måttet.

Martin Carnestedt är varuhuschef i Bromma. Han skriver i ett mejl att Bauhaus har som policy att aldrig rekommendera några externa företag utan i stället alltid erbjuda deras egna hantverkstjänster till kunder som behöver hjälp med sin renovering. Något som han menar inte gjordes vid detta tillfälle.

”Varför det inte har skett i just det här fallet vet jag inte och det är väldigt beklagligt med tanke på utgången av kvinnans renovering.”

Enligt Martin Carnestedt kom rekommendationen vid ett tillfälle då kvinnan besökte butiken.

”I samband med detta har hon frågat om säljaren hos oss känner till något företag som kan hjälpa henne. Varför den specifika medarbetaren i detta fall inte har erbjudit Bauhaus hantverkstjänster vet jag som sagt inte, det har inte framgått vem kvinnan har talat med hos oss i mina samtal med henne”.

Kristina Sallysdotter har lagt ut över 100 000 kronor på badrummet. Något Bauhaus menar att de inte kan ta ansvar för.

”Vi beklagar att vi förmedlat en kontakt som kvinnan i slutändan inte har varit nöjd med men vi anser inte att vi kan hållas som ansvariga för att kvinnans renovering inte fallit väl ut. Vi som materialleverantör i det här fallet har inget mandat eller möjlighet att påverka det utomstående företagets agerande då vi inte är involverade i deras avtal och överenskommelser” skriver Martin Carnestedt.

Men när man ringer till Bauhaus Badrumsvärld, som för Bauhaus räkning hjälper kunder med att hitta byggföretag till badrumsrenoveringar, låter det så här:

Har ni samarbetspartner när man ska bygga om badrummet?

– Ja, vi har företag som vi samarbetar med och som utför de här renoveringarna.

Vilka företag är de?

– Det är lite olika och det beror lite på. Jag sitter på webbshopen och sedan kan det se lite olika ut ute på varuhusen.

När vi frågar vilka bolag de rekommenderar för en badrumsrenovering i Stockholm blir det första svaret exakt samma företag som Kristina Sallysdotter hade hos sig: ”De är bra”.

Används de ute på varuhusen också?

– Ja, på flera stycken, men jag vet inte helt säkert vilka.

Byggnadsarbetaren har ringt det aktuella företaget till det nummer som uppges, men de har inte kunnat lämna någon kommentar. Den som svarar säger att ansvarig person ”är på semester”.

Annons
Annons
Annons
Annons

Du läser: Lyssnade på Bauhaus råd om företag: Tvingades riva allt

Senaste byggnyheterna!

Få vårt nyhetsbrev

Anmäl dig