info

Vill du söka artiklar i papperstidningen?

Använd sökfunktionen i e-tidningen. Öppna e-tidningen

Annons
Annons

Kranföraren och ackordet

Från en enda kvadratmeter serverar de byggmaterial till laget. Men trots att kranförarna är byggets viktigaste kugge får de sällan vara med och dela på bygglagets ackordsguld.

Xavi Hernández är mittfältare i Barcelona. Han dominerar på Camp Nou. Alla bollar går via Xavi, som via en lika bra höger- som vänsterfot fördelar bollarna ut på kanterna. Xavi är oljan i maskineriet. Är han bra, är David Villa och Leo Messi också bra. Xavi får bra betalt för sitt jobb, betydligt mer än många andra i laget. För vad är en vänsterback jämfört med en spelbegåvad mittfältare?

Det finns en ”Xavi” också på många av landets byggarbetsplatser: Kranföraren. På ett Skanskabygge i Värtahamnen i Stockholm heter hon Sausan Almairi. Från kranhytten har hon uppsikt över hela den spelplan som ett bygge utgör. Nästan allt byggmaterial passerar på sin väg till att bli en del av en färdig byggnad genom kranförarens känsliga händer. Från hytten fördelar föraren ut allt från virkesbuntar och storformar till armeringsjärn och betong till arbetskamraterna. Kranföraren är navet och är ofta skillnaden mellan en bra och dålig förtjänst på jobbet. Men en kranförare får inte så bra betalt för sitt jobb. För vad är en driven kranförare jämfört med en vanlig snickare eller armerare?

– Jag kan känna många gånger att ingen kommer ihåg kranföraren. Vi sitter däruppe i hytten hela dagarna, säger Sausan Almairi.
Kranförarna tjänar ofta betydligt sämre än dem hon servar. När bygglaget ska fördela överskottet får kranförarna sällan vara med. Ofta ligger lönen flera tusenlappar lägre per månad.

Problemet med kranförarnas dåliga löneläge togs upp i avtalsrörelsen 2010. I Byggavtalet från det året infördes flera förändringar som syftade till att få upp lönenivån. Men regelverket är krångligt och många gånger svårt att förstå och facket nådde inte ända fram till målet att kranförarna alltid ska ha samma lön som bygglaget de arbetar tillsammans med.

Sausan Almairi har med en tidlön på 184,50 kronor i timmen. Ingen dålig lön jämfört med snittet för landets maskinförare* som ligger på 174:53 kronor per timme det senaste kvartalet. Men hon tjänar betydligt sämre än det bygglag som hon levererar byggmaterial till hela dagarna. De har en prestationslöneförtjänst som ligger kring 207 kronor per timme. Skillnaden per månad blir nästan 4 000 kronor före skatt.

Sausan Almairi har i dag en lön som följer gällande regelverk. Både hon och kranen är inhyrda av Skanska från Skanska Maskin. Enligt Byggavtalet har hon då inte rätt till samma lön som bygglaget, men en lön som ligger på minst utbetalningsnivån i regionen efter ett visst antal timmar.
– Vi begär inte mycket, bara att vi ska få samma som de andra har, då jag tycker att vi har ett så stort ansvar, säger Sausan Almairi.

Hon berättar om stress och om hur hon ibland äter upp sig själv för att få allt att fungera.
– Jag tycker om mitt jobb, men många förstår inte kranförarnas arbetssituation.
Sausan Almairi berättar om att kranförarna oftast är först ut på byggarbetsplatsen på morgonen och sist in i boden på kvällarna. Att de inte kan styra rasterna, utan måste anpassa sig till när leveranser kommer eller när något annat snabbt måste lyftas på plats. Ofta måste de arbeta övertid då det inte är aktuellt att hyra in en annan förare för några timmar. Att smita i väg en liten stund från jobbet för att utföra ett ärende – gå på kvartssamtal eller besöka en läkare – är förenat med omfattande planering. Men den värsta stressen uppstår när det händer något akut.

– Det händer att barnen råkar ut för något. Då blir det väldigt jobbigt för mig. Jag kan inte lämnaarbetsplatsen för då stannar bygget, men samtidigt vet jag att barnen behöver mig ibland. Det finns många mammor, men det finns bara en mamma för mina barn, säger Sausan Almairi och fortsätter:
– Vi kranförare tar stort ansvar. Jag är helt säker på att det inte finns en enda kranförare som inte varit på jobbet och kört samtidigt som de har feber. Vi kan inte ringa sent på kvällen och sjukanmäla oss. Kranen måste rulla när klockan slår, så är det bara, säger Sausan Almairi.

Camp Nou betyder den nya planen. Stadion byggdes 1957. Sedan dess har åtskilliga mittfältstjärnor passerat förbi, Cruyff, Maradona, Xavi. De har fått ära och högvis med pengar. Kranförarna har inte riktigt samma mål, men de hoppas på nya tider. För Sausan Almairi och hennes kollegor räcker det med att de får samma lön och ersättningar vid övertid som bygglaget – varken mer eller mindre. Men vad som står klart är att de behöver stöd från Byggnads i kampen för en rättvis lön.
– Hoppas facket snart strejkvarslar för vår skull. Vi kranförare är ofta ensamma när vi ska driva våra frågor på arbetsplatsen. För många är vi bara en maskin.

* Snittlönen som redovisas gäller samtliga maskinförare i landet. Det finns ingen tillförlitlig statistik för enbart kranförare.

KRANFÖRARNAS LÖNER:

Anställd på samma bolag
Om kranföraren är anställd på samma bolag (samma organisationsnummer) som bygglaget ska kranföraren ha samma lön som bygglaget från första dagen. Det räcker alltså inte att det till exempel står Skanska på hjälmen om kranföraren är anställd på Skanska Maskin och utför ett jobb för Skanska Sverige. I de fallen gäller någon av reglerna nedan.

Kranföraren inhyrd
Om enbart kranföraren är inhyrd (ej kranen) och bygglaget arbetar på ackord ska kranföraren ha samma lön som bygglaget. Men arbetar bygglaget på tidlön ska kranföraren ha sin egen tidlön.

Kranförare och kran inhyrda
Om kranförare och kran är inhyrda på löpande räkning eller som underentreprenör och antalet arbetade timmar (totalt för samtliga kranförare och maskinförare från aktuellt bolag som är på arbetsplatsen) överstiger 900 arbetstimmar ska det från timme nummer 601 utgå en lön som ligger minst på utbetalningsnivån för aktuell region.

Annons
Annons
Annons
Annons

Du läser: Kranföraren och ackordet

Senaste byggnyheterna!

Få vårt nyhetsbrev

Anmäl dig