info

Vill du söka artiklar i papperstidningen?

Använd sökfunktionen i e-tidningen. Öppna e-tidningen

Annons
Arbesko 980×240 v28-30

Kranförare varnar i hytthettan: "Jag har slumrat till flera gånger"

Runt 40 grader i hytten. Då har han slumrat till flera gånger i sommar och oroas över säkerheten. Kranföraren berättar om den tuffa situationen i en het hytt.

Byggnadsarbetarens artiklar om hettan i många kranhytter har väckt reaktioner. Flera kranförare bekräftar det allvarliga läget, både i sociala medier och i samtal med oss.

Flera av landets kranförare oroas också av risken för olyckor, då de sitter hela arbetsdagar i höga temperaturer.

En av dessa
förare jobbar på ett större bygge och sitter i en gammal mobilkran utan aircondition, AC. Temperaturerna kryper regelbundet upp över 30-strecket. Ett tiotal dagar i sommar har mätaren varit uppe i runt 40 grader i hytten.

– I den här hettan blir man seg i huvudet och dåsig. Det är ju bara glasrutor och glastak, så man kommer inte undan. Det har hänt flera gånger, kanske vid tre tillfällen i sommar, att jag slumrat till för det har varit så varmt, säger han.

Han har lång
erfarenhet som kranförare, som skyddsombud och är säkerhetsmedveten.

– Det är klart att man blir orolig. Vi som sitter i kranarna har ju ett enormt ansvar för både bygget och andra yrkesarbetare, säger han.

Men det ska mycket till innan man stoppar ett jobb, menar han.
– Man kan tala om att det är varmt i hytterna men att man slumrat till är inget man går ut och berättar.

Han har försökt få ner värmen genom att köra med öppna rutor och skapa korsdrag. Men grundproblemet finns kvar. Och det är svårt att få till fler raster och komma ner, eftersom bygget måste rulla.

På nyare mobilkranar finns aircondition medan många i gamla tvingas köra utan. Också för tornkranförare är det problem. Vissa har ingen AC alls och vissa av dem som har, använder dem inte för att ljudet är så högt.

– Det är otroligt att detta inte är löst för oss kranförare. För oss som sitter i gamla hytter borde det gå att få till en AC i efterhand.

Dagen innan vi talas vid, låg gradtalet på strax under 40 grader.

– Man blir svettig över hela kroppen och far illa både av värmen och solen som strålar direkt mot dig. Under en arbetsdag dricker jag runt tre liter vatten.

Han har pratat med sin chef om problemen med hytten och man letar efter en lösning. Några gånger har han kunnat gå ner när han känt sig påverkad. Men ibland går det inte att avbryta när jobbet kräver att man sitter kvar.

– Säkerheten blir lidande av värmen, eftersom man tappar fokus. Och vi som sitter i timtal i hytterna har jobb som kräver just koncentration.

Han välkomnar att kranförarnas hytter diskuteras just nu.

– Egentligen borde vi gå samman och protestera mer och säga ifrån i högre grad, för det här måste ändras.

Det finns inga tydliga gränser för när det är för varmt för att få sitta i en kran.
– Det är arbetsgivarens ansvar att analysera riskerna och åtgärda dem så gott det går. Är det varmt innebär det en större risk för olyckor.
Enligt arbetsmiljölagen ska ingen bli sjuk eller fara illa på sitt jobb, säger Fredrik Haux som är sakkunnig inom ventilation och termiskt klimat på Arbetsmiljöverket.

Gå med i Facebookgruppen Arbetsmiljö på bygget och få de senaste nyheterna i ditt flöde.

Kan komma ingå som standard

På Europanivå pågår just nu ett arbete som innebär att kylanläggningar troligen kommer att komma in i standarden för mobilkranar ”EN 13 000” för första gången. Inte att man måste ha dem men hur de ska fungera om de finns. Tidigare har man inte nämnt kylanläggningar i någon standard. I den nya versionen som är på remiss finns ett förslag om att då det finns en kylanläggning så ska den hålla en temperatur på max 25 grader i hytten, om det är 40 grader ute.

När blir standarden klar?
– Den är planerad till hösten 2022 och kommer att gälla nya mobilkranar, berättar Daniel Hedlund på SIS, Svenska institutet för standarder.Han är projektledare för bland annat den aktuella kommittén SIS/TK 262 Lyftkranar inom maskinsäkerhet.

Även standarden för tornkranar ska revideras. Men där finns ännu  inga nya förslag om kylanläggningar med.

Margite Fransson, reporter
Annons
EHRAB 250×600 v28-30c
EHRAB 250×600 v28-30b
EHRAB 250×600 v28-30a

Du läser: Kranförare varnar i hytthettan: "Jag har slumrat till flera gånger"