info

Vill du söka artiklar i papperstidningen?

Använd sökfunktionen i e-tidningen. Öppna e-tidningen

Annons
Festool 980×240 v15

Kinajätte erkänner allt för lågt bud i Sverige: ”Ett väl vasst pris”

Världens andra största byggbolag verkar numera i Sverige och vill också utöka verksamheten. Men ett underbud och statligt kinesiskt ägande oroar.
– När det gäller utländska företag med statsstöd bör man vara mer försiktig, säger Tanja Rasmusson på Byggföretagen.

CRTG är ett dotterbolag till världens näst största byggföretag. Här bygger de en arbetstunnel till nya tunnelbanan till Nacka. Foto: Anders G Warne

Topplistan över världens största byggbolag är ensidig läsning. Högst upp tronar gigantiska China State Construction Engineering som har en årsvinst på nära 11 miljarder kronor och bygger prestigeprojekt som broar och gigantiska finanscenter över hela världen. På listan följer sedan fem andra kinesiska företag, innan topp tio avslutas med franska, spanska och japanska bolag.

China Railway Group på listans andraplats är det enda av de kinesiska storbolagen som tagit sig in på den svenska marknaden. Det är dotterbolaget China Railway Tunnel Group (CRTG) som för ett par år sedan vann en upphandling för tre arbetstunnlar på bygget av den nya sträckningen av Stockholms tunnelbana ut mot Nacka.

Budet på 276 miljoner kronor fick hård kritik för att det var för lågt. Subterra Sverige, som missade jobbet, ansåg att det handlade om ett ”rent underpris” och att det inte skulle gå att genomföra arbetet för de pengarna.

Håkan Broman, som nyligen börjat som senior adviser på CRTG, bekräftar att budet var för lågt.

– Det var ett väl vasst pris, kan man säga. Jag kan inte gå in på om budget hålls eller vad budget är idag men det var ett pris som var väl offensivt, det kan jag bekräfta, säger han.

80 miljoner billigare

CRTG:s anbud kontra närmaste konkurrent. De la sig 80 miljoner billigare än närmsta konkurrenten Subterra, bara på en arbetstunnel.
Arbetstunnel Värmdövägen:
CRTG 85 822 895 kr
Subterra 165 075 801 kr

Arbetstunnel Järla Östra
CRTG 102 215 199 kr
Subterra 165 563 296 kr

Arbetstunnel Skönviksvägen:
CRTG 87 747 082 kr
Subterra 134 872 920 kr

Källa: Region Stockholm

Torbjörn Hagelin, avtalssekreterare på Byggnads, är orolig för vad den här typen av bud kan medföra.

– När anbuden är för låga så borde varningsklockorna börja ringa. Man vet vad en svensk byggnadsarbetare kostar per timme. Det här är medvetet från beställarna som bara tänker på pengarna. Man tänker inte på arbetsmiljön och lönedumpningen, säger han.

Håkan Broman.

Håkan Broman anser att det låga anbudet inte har med lönedumpning att göra, utan att det mer handlar om ovana i att lägga anbud i Sverige.

– När man kommer in på en ny marknad har man en prisbild hemifrån som man är bekant med. Den använder man tills man vet något annat. Nu vet vi något annat, säger han.

Vad kan ni göra åt det här nu?
– Att det blir en ansträngd ekonomi i ett projekt är aldrig bra. Men det måste man åtgärda. Har man skrivit på så får man stå för det och leverera efter de förutsättningarna. Avtal ska hållas och vi kommer att leverera enligt kontraktets villkor.

Men är det inte orättvist att andra bolag gick miste om jobbet på grund av ett för lågt anbud från CRTG?
– Nej, det tycker jag inte. Det är varje bolags rätt att bjuda förutsättningslöst på jobben. Sedan är det upp till kunden att bedöma anbuden. Det viktigaste är att vi levererar enligt avtalet, och det kommer vi att göra.

Håkan Broman berättar att arbetet med arbetstunnlarna, som inleddes för ett år sedan, går enligt planerna och att man har nytta av att tjänstemännen som leder arbetet har olika erfarenheter från hemländerna Sverige och Kina. De underentreprenörer som används (bland annat S-bau och M3) ska ha avtalsenliga villkor.

Kommer ni på CRTG att försöka få fler projekt i Sverige?
– Ja, vi har lämnat anbud på ytterligare tunnelprojekt. Vår förhoppning är att någon eller några ska kunna tilldelas oss.

Har ni lagt anbuden på ett annat sätt nu?
– Ja, mitt intryck är att man har tagit mer hänsyn till lokala förutsättningar i de anbud som nu ligger inne för bedömning.

Företaget CRTG är ett av få kinesiska byggbolag som gjort större jobb i branschen i Sverige. Emil Flodin, analytiker på Byggföretagen, berättar att det i stället är storbolag från andra länder som har etablerat sig här.

– Schweiziska Implenia, som jobbar mycket med förbifart Stockholm, har till exempel blivit ett miljardbolag på den svenska marknaden. Strukton är ett stort anläggningsföretag med hemvist i Holland som också är stora i Sverige, säger Emil Flodin.

Han nämner att det just är på anläggningssidan som större företag med en utländsk koncernmoder har växt senaste åren.

– De stora utländska koncernerna som finns i Sverige gör till största del infrastrukturprojekt, säger Emil Flodin.

Tanja Rasmusson.

Tanja Rasmusson, näringspolitisk chef på Byggföretagen, anser att utländska investeringar i Sverige bidrar till tillväxt, produktivitet och innovation.

– Så på ett generellt plan är det bara bra med utländska företag. Sedan ska man inte vara naiv heller, särskilt när det gäller just Kina. Upphandlingen av CRTG fäste vår uppmärksamhet på något som kan vara problematiskt. När det gäller utländska företag med statsstöd bör man vara mer försiktig.

Vad kan statsägda bolag innebära för konkurrensen?
– Är det så att man går in med miljarder i statspengar i ett företag, så kan man lägga sig på en prisnivå som är avsevärt lägre än konkurrenterna. Vi ser många andra krav, förutom pris, som är väldigt väsentliga vid upphandlingar.

Läs även: Här är världens största byggbolag 

Annons
Bluebeam 250×600 v13-18 desktop

Du läser: Kinajätte erkänner allt för lågt bud i Sverige: ”Ett väl vasst pris”