info

Vill du söka artiklar i papperstidningen?

Använd sökfunktionen i e-tidningen. Öppna e-tidningen

Annons
3D Hyrliftar 980×260 V29

Höjt trakt? Glöm det!

För Byggnads är frågan om höjt traktamente iskall. Patrik Granudd skrev en avtalsmotion och begärde att traktamentet skulle förhandlas upp. Men han fick nej.
Patrik Granudd tycker att det är hög tid att göra något åt traktamentet. Han menar att det är på gränsen nu – om det är värt att ligga ute.

1992. Snickaren Patrik Granudd ligger ute på jobb för första gången. Han är i Kall, en liten by i fjällvärlden ”på andra sidan Åreskutan”. Nivån på traktamentet – 300 kronor.
2017. Patrik Granudd ligger ute på jobb för andra gången. Denna gång i Strömsund. Ett kvarts sekel har förflutit men traktet har legat nästan still. Nivån på traktamentet – 330 kronor. 1 krona och 20 öre per år sedan 1992. En uppgång med 10 procent. Under samma tidsperiod har exempelvis bensinpriset ökat med 125 procent.
– Det är helt orimligt att ersättningen i princip legat stilla under så många år, säger Patrik Granudd.

Husvagnar står nära arbetsplatsen

Strömsund ligger en och en halv timmes bilkörning på E45:an norrut från Östersund. Efter ett medborgarförslag byggs det en ny sporthall på orten. En hygglig lada med plats för en handbollsplan och läktare längs ena långsidan. Bygglaget gör det mesta inklusive krankörning. Taket är på och den sista gjutningen är på gång. Sedan ska det smällas upp liggande panel på alla ytterväggar och byggas omklädningsrum.
Ett hundratal meter från arbetsplatsen står husvagnarna. På ”soffbordet” inne i Patrik Granudds husvagn ligger färgglada, glansiga påsar som andas fredagsmys; jordnötter, ostbågar, dipp och en stor flaska Trocadero. Enda skillnaden att här töms påsarna vanliga vardagkvällar, utan familjen. På väggen en hälsning från dottern.

Alla ville förändra traktamentet

– Vi hade ett lagbasråd och där var vi alla överens om att något måste göras åt traktamentet. Alla lagbasar hade ju i sin tur pratat med sina arbetskamrater och alla tycker att ersättningen är för låg. Då bestämde jag mig för att skicka in motionen, berättar Patrik Granudd.
I den lokala medlemskretsen fick motionen stöd, men det blev avslag i regionfullmäktige i region Mellannorrland.
– Jag fick väl egentligen bara förklaringen att det inte är Byggnads fråga längre utan att det ligger på skattemyndigheterna. Och att det inte är aktuellt att ta från löneutrymmet för att höja traktamentet.
Vi får samma svar när vi frågar Byggnads ledning. Frågan om ett högre traktamente i princip är död. I alla fall om det ska ske via förhandlingsvägen mellan facket och arbetsgivarna i byggbranschen.

Fyra kvällar i veckan är Patrik Granudd utan sin familj i husvagnen.

Roger Johansson är enhetschef på Byggnads avtalsenhet på förbundskontoret i Stockholm. Han säger att det kommer in en del avtalsmotioner som handlar om att nivån måste höjas och att han är medveten om att de som ligger ute på jobb tycker att de är deras tur nu. Men de som väntar på en höjning får sannolikt fortsätta att vänta.
– Det är inte sannolikt att traktamentet kommer bli en fråga som kommer att prioriteras. Då måste vi avstå löneutrymme från potten och eftersom det är en klar minoritet som ligger ute på jobb är det svårt att vinna acceptans för det. Det är för få som träffas av en sådan lönesatsning.
Byggnads har numer släppt frågan till skattemyndigheten. Det innebär att traktamentet framöver kommer följa prisutvecklingen. Något rejält lyft som höjer traktamentet snabbare är alltså inte i sikte.
Annat var det förr. Då var traktamentet i högsta grad en avtalsfråga. Exempelvis i avtalsrörelsen 1978 då rese- och traktamentesersättningen var en av de viktigaste frågorna.

Läs också Kortare arbetstid het fråga inför kongressen

”Skulle ta tre timmar i bil”

Förhandlingarna slutade med att traktamentet höjdes till 89 kronor per dag. En uppgång från den tidigare nivån på 83 kronor. Av höjningen på 6 kronor var 3,6 kronor utöver ”indexhöjningen” på 2:40 kronor.
Patrik Granudd ligger på trakt trots att han i jobbar i grannkommunen. Något som skvallrar om avstånden i de norrländska inlandet. Han bor i Aspå i Krokoms kommun. Till jobbet i Strömsund tar det cirka 1,5 timme att köra enkel resa.
– Om jag skulle ta bilen så blir det tre timmar varje dag. Det är för jobbigt och farligt. Det är massor av spår från vilt i snön på vägarna.
För att ändå vinna tid tillsammans med familjen så jobbar han och arbetskamraterna riktigt långa dagar måndag till onsdag och åker sedan hem efter lunchen på torsdagen. Fredagen går till viss del åt att vila upp sig efter en hård arbetsvecka. Lördag blir familjedag och dagen därpå kommer söndagsångesten smygande på eftermiddagen. Klockan nio på kvällen rullar bilen norrut igen.
Patrik Granudd köper inte Byggnads strategi att låta Skatteverket bestämma traktamentet.
– Jag tror att många byggnadsarbetare tycker att det är okej att ta en del av löneutrymmet för att höja traktet. Även de söderut i större städer som kanske aldrig ligger ute på jobb. De som jobbar på byggen förstår vad det här handlar om och jag tycker att högdjuren som representerar oss medlemmar ska göra som medlemmarna vill.

Kan inte leva normalt familjeliv

För Patrik Granudds del täcker traktamentet alla kostnader. Ändå tycker han att nivån borde höjas. Han menar att ersättningen är för låg i förhållande till vad alla som lever husvagnsliv måste offra.
– Det går inte att leva ett normalt familjeliv och det borde värderas högre. Vi har oftast inget val. Många företag häruppe har få anställda och det är alltid några som absolut inte kan ligga ute på jobb. Då blir det inte så mycket kvar att välja på för de som ändå har möjlighet.
Senast det hände någon större positiv förändring med ersättningen var för tio år sedan. Då infördes förrättningstillägget. En ersättning för den som fixar eget boende. Är det något som skulle kunna förhandlas upp?
– Ja definitivt. Om vi hade fått in en motion om att förrättningstillägget ska höjas så hade det kanske blivit enklare och tagit med det i avtalsförhandlingarna. Men någon sådan motion har inte kommit in, säger Roger Johansson, som även ser två andra framkomliga vägar. Den ena handlar om att arbetsgivarna måste skjuta till mer pengar förutom det som ligger i potten. Helt enkelt bjussa på höjt traktamente. Den andra om att gå den politiska vägen.
– Vi måste försöka påverka så att schablonbeloppen ökar. Alla pratar om att byggnadsarbetarna måste bli mer flexibla och resa dit där jobben finns men då måste man även göra det attraktivt. Det är dyrt att ligga ute.
Byggnadsarbetarna i Strömsund förbereder nästa dags gjutning. Den måste genomföras oavsett nivån på traktamentet.
De har gjort hål i väggen för betongpumpen och ska planera de sista under kvällen. Sedan blir några trötta timmars husvagnsliv med ”fredagsmys” och för Patrik Granudds del även godnatt-snapchat med dottern. Och sedan möjligen lite ljuva drömmar om en bättre värld där traktamentet följde löneutvecklingen.

arrow_forward Senaste nytt
info

Byggnadsarbetaren.se använder cookies för att optimera upplevelsen för dig som besökare. Läs mer