info

Vill du söka artiklar i papperstidningen?

Använd sökfunktionen i e-tidningen. Öppna e-tidningen

Annons
Bluebeam1 V8-9

Ger kritiken rätt - vill stoppa olyckor med grävskopor

Nyligen kritiserades maskintillverkare för olycksriskerna med grävmaskinsskopor som lossnar. Nu vill branschorganisationen Maskinleverantörerna göra en överenskommelse för att öka säkerheten.

"Vi är alla tagna av de olyckor som skett", säger Björn Bäckström, som företräder maskinleverantörer.

Grävskopor som lossnat och träffat arbetare har lett till flera dödsolyckor. Senast hände det i november förra året då en 34-årig anläggningsarbetare dog i en olycka. Vid byggandet av Citybanan dog en person då han träffades av en fallande skopa.

I förra veckan skrev vi om Engcons vd Stig Engström, vars företag tillverkar redskapsfästen till grävskopor. Han kritiserade att tillverkarna av grävmaskiner inte släpper in säkrare produkter från andra leverantörer i sina maskiner och anser vidare att den internationella standarden för redskapsfästen är för dålig.

Läs också Grävskopor som faller: "Säker teknik motarbetas"

Nu ger Björn Bäckström, vd för branschorganisationen Maskinleverantörerna, honom rätt.
­–  Vi arbetar för att hitta en lösning i Sverige men det kan ta tid. Vi är alla tagna av de olyckor som skett och vill på alla sätt hindra att det upprepas, säger han.

Flera av de allvarliga olyckor som hänt har sin bakgrund i att man i Skandinavien använder flera olika redskap till grävmaskinerna och kan göra flera byten varje dag. Det är ovanligt på andra håll i världen.  Lösningen för att göra detta snabbt och effektivt är snabbfästen där tanken är att snabbt kunna byta till olika fästen inifrån hytten. Istället för att till exempel slippa att gå ut och slå med en slägga för att få av skopan.
Problemet är dock att flera olyckor har skett när skopor inte varit fästa ordentligt och ju fler byten som sker under en arbetsdag desto fler risker.

I Sverige finns ett flertal leverantörer som tagit fram säkrare redskapsfästen men som upplever att de motarbetas när de vill få internationella tillverkare att använda dem.
Björn Bäckström säger att det är ett problem.

– Jag förstår också maskintillverkarna. På ett sätt är det naturligt att de inte vill släppa in andra i de tekniska systemen. Men på grund av de allvarliga olyckor som skett vill vi nu verka för en lösning, säger han.

Ett sätt kan vara att gå före och göra en svensk överenskommelse mellan redskapstillverkare och maskintillverkare. En lösning så att tillverkarna skulle kunna tillåta andra leverantörer att komma in i systemen. Idag finns några sådana uppgörelser i enskilda fall.

Läs också Brodern efter Niklas död: "Ville ta med sonen till första träningen"

– Vårt mål är att få fram en generell lösning för branschen och det arbetet har vi påbörjat. Det kan vara möjligt att vara klara inom några år. Kanske skulle en sådan överenskommelse ligga till grund för en internationell standard på längre sikt, säger han.

Också Björn Bäckström tycker att den internationella standarden är för svag.

Men säger att man tidigare gjort vissa lokala överenskommelser i Sverige  då det gäller säkerhet och på så vis kommit runt problemet.

–  Ett exempel är ett problem vi hade med att olika förare vill placera sina spakar på olika sätt. Det ökar risken för olyckor och det har vi i Sverige överenskommit att man inte får göra.

arrow_forward Senaste nytt