info

Vill du söka artiklar i papperstidningen?

Använd sökfunktionen i e-tidningen. Öppna e-tidningen

Annons
Byggnadsarbetaren v32 Blimedlem

Livsfaran på Lovön – gör inte om haveriet

Det är dags att utse sämsta bygget. Igen. Förra årets Sämsta bygge gick från omhuldat till utkastat på tre månader. Nu är det dags att ansvariga ser till att det som hände på Lovön aldrig upprepas.

Foto: Anna Simonsson

Bara försynen räddade arbetarna

När vi utsåg Trafikverkets tunnelbygge på Lovön till Årets sämsta bygge 2018 blev det protester. Trots en diger lista med problem sedan byggstarten och flera stopp från Arbetsmiljöverket. ”Den arbetsplats vi har i dag tycker jag är jättefin”, sa Johan Brantmark, projektchef för det gigantiska Förbifart Stockholm där Lovön är en del. Facket och Arbetsmiljöverket tyckte också att det blivit bättre. Men var bygget verkligen så bra?

Tre månader senare rämnade fasaden och allt havererade totalt. Trafikverket sa upp kontraktet och slängde ut entreprenören som gick i konkurs. Rättsliga processer är i full gång. Och främsta orsaken var arbetsmiljön, enligt Trafikverket. Upprepade gånger utsattes arbetarna för livsfara. Bara försynen gjorde att ingen dog, är verkets egen slutsats. Dessutom drogs bygget med stora förseningar.

Bättre blev sämre på bygget

Jag är varken särskilt lättskrämd eller naiv. Ändå blir jag mörkrädd när jag läser om bristerna på Lovön. Nu, i Trafikverkets stämningsansökan mot entreprenören LSAB, målas en kolsvart bild av arbetsplatsen och entreprenören, värre än det vi visste då. Och det pågick under hela byggtiden.

Brist på kompetens att sköta bygget, nonchalans inför säkerheten, bergbultar som förankrats fel, skyddsskrotning av berg som var så dåligt att stenar rasade vid jobb i tunneln. På Sveriges största infrastrukturprojekt genom tiderna fanns inte ens en godkänd arbetsmiljöplan för det farliga arbetet i tunnlarna på Lovön. Den var inte klar förrän 2019.

Viktigt haveriet granskas

Ingen på ett svenskt skattebetalat infrastrukturprojekt ska löpa risk för sitt liv. Trafikverket och entreprenören träter om hur illa det egentligen var. Men faktum kvarstår. Det ska inte hänga på försynen eller tur om man överlever dagen på jobbet. Varningarna om ett alltför lågt bud för att bygga säkert, fanns. För arbetarnas skull är det viktigt att haveriet granskas och att alla parter, från politiker till Trafikverket och entreprenörer, drar lärdom av det som skett. Att de ser till att det här exemplet aldrig någonsin upprepas mer.

Det är de skyldiga arbetarna som bygger deras tunnlar.

Boken ”Vi, skuggorna” som skildrar byggnadsarbetare och andra arbetare som utnyttjas hänsynslöst.

Skuggsamhället, som vuxit fram,  där människor skadas, förbrukas och skräms till tystnad.

arrow_forward Senaste nytt