info

Vill du söka artiklar i papperstidningen?

Använd sökfunktionen i e-tidningen. Öppna e-tidningen

Annons
Festool 980×240 v3

Usel säkerhet i hantverkarbilar – "Sämre än i personbilar"

Kör du en hantverkarbil? Då är säkerheten betydligt sämre än i
vanliga personbilar. Det visar en ny stor europeisk undersökning som har gjorts bland 19 olika bilmodeller.

Säkerheten var betydligt sämre i skåpbilarna jämfört med personbilarna. Det visar en undersökning bland 19 olika modeller. Foto: Trafikverket

Euro NCAP är ett europeiskt trafiksäkerhetsamarbete mellan åtta länder, bland annat Trafikverket i Sverige. Nu har man för första gången gjort ett stort säkerhetstest med 19 olika modeller av större skåpbilar på olika testbanor i Europa.

De skåpbilar som testades står för 98 procent av försäljningen av nya skåpbilar 2019. I begreppet skåpbilar ingår både hantverksbilar och leveransbilar.

Läs också Ny krocktest-film: Så beter sig osurrad last vid kollision

I testet testades förarstödsystem, det vill säga system som ska undvika och lindra krockar. De sex system som testades var bland annat auto-broms, kurshållning, farthållning och bältespåminnare.

– De som använder systemen är stressade yrkesgrupper och de kan behöva de här systemen extra mycket, säger Rikard Fredriksson, sakkunnig när det gäller fordonssäkerhet på Trafikverket.

Dags för ny firmabil? Läs Byggnadsarbetarens test

Testet har gjorts i två delar. Först har man tittat på hur utrustade bilarna är och om att det går att få systemen –  om de är standard eller tillval. I de andra delen testades de olika systemen.

Hantverkarbilarnas säkerhet är betydligt sämre än liknande tester som gjorts för personbilar. De testade bilarna fick betyg i fem nivåer: platina, guld, silver, brons och ej rekommenderad. Ingen av bilarna fick det högsta betyget platina.

Läs också Säkerhetstest av hantverkarbilar – 11 klassas som ”Bra val”

Bara tre bilar fick guldmedalj och vinsten gick till Volkswagen Transporter. Fem bilar hamnade längst ner på listan och Fiat Talento intar jumboplatsen.

– Fem av Fiat Talentos system var inte ens tillgängliga. Det var ingen av bilarna som hade alla system som standard. Det vanligaste var att de hade ett av systemen, bältespåminnelse, som är det enklaste systemet. Och de system som finns är oftast sämre än i moderna personbilar, säger Rikard Fredriksson på Trafikverket.

Under 20 år har Euro NCAP gjort krocksäkerhetstester med personbilar. Sedan 2014 har man gjort tester med förarstödsystem, vilket har lett till en stor förändring bland personbilar.

–I början var det nästan bara Volvo som hade dessa system. Nu har nästan alla biltillverkare dessa, säger Rikard Fredriksson.

Trafikverkets syfte att få tillverkarna att göra systemen till standard även för hantverksbilarna och att företagen efterfrågar systemen.

–Det är ju oftast företagen som köper bilen och de kanske bara tittar på kostnader och inte så mycket på säkerhet, förklarar Rikard Fredriksson på Trafikverket.

Ulf Svensson är teknisk samordnare på branschorganisationen Bilsweden, som representerar bilindustrin och bilimportsföretagen i Sverige. Han tycker att undersökningen är missvisande, eftersom stödsystemen snart blir obligatoriska inom EU, för nytillverkade skåpbilar och lätta lastbilar.

–Alla dessa olika stödsystem införs successivt från 2022 fram till 2026. Det är tydliga och klara regler för vad som behövs och att titta på bilarna innan systemen införs är missvisande. I dag vet alla tillverkare att de modeller som ska säljas från det året ska ha den utrustningen.

Men varför har personbilarna högre säkerhet än skåpbilarna?

–Personbilarna är tio gånger fler än skåpbilarna. När det gäller säkerhetsfrämjande utrustning och avgasregler så kommer alltid den lätta lastbilen 1-2 år senare än vad personbilen gör.

–Det hänger samman med tillverkningsvolymer och livscykel. En personbil har en kortare livscykel innan den ersätts med en ny modell. Den lätta lastbilen har en längre livscykel eftersom det inte finns volymer och pengar att utveckla i den takt som man gör med personbilarna, förklarar Ulf Svensson.

Gå med i Facebookgruppen Arbetsmiljö på bygget och få de senaste nyheterna i ditt flöde.


Du läser: Usel säkerhet i hantverkarbilar – "Sämre än i personbilar"