info

Vill du söka artiklar i papperstidningen?

Använd sökfunktionen i e-tidningen. Öppna e-tidningen

Annons
Annons

Säkerhetstest av hantverkarbilar – 11 klassas som ”Bra val”

Det är Folksam som testat säkerheten för 41 hantverkarbilar. Endast 11 modeller får godkänt av försäkringsbolaget.

11 av 41 olika modeller av hantverkarbilar har fått märkningen "Bra val" av Folksam. Foto: Mostphoto

Folksam har under många år testat och kommit med listor som rör säkerheten för personbilar. Och idag släpper bolaget för första gången en granskning där de gjort samma sak med transportbilar under 3,5 ton. Med andra ord – hantverkarbilar.

De hantverkarbilar som når upp till vissa säkerhetsvillkor får märkningen ”Bra val” av Folksam. För att nå dit ska till exempel krocksäkerheten uppnå högsta nivå, autobroms ska finnas tillgängligt och antisladd vara standard.

Hur gick det då? Jo av de 41 transportbilsmodeller som testades klassades 11 som ”Bra val”.

– Tyvärr har vi konstaterat att det inte går att ha samma säkerhetskriterier för transportbilar som för personbilar, bland annat därför att transportbilarna inte har samma nivå på säkerhetsutrustning, säger Anders Ydenius, ansvarig forskare på Folksam, och fortsätter:

– Hantverkarbilar utsätts inte för konsumentkrocktester i lika stor utsträckning som personbilar och det medför att säkerhetsutvecklingen inte skyndas på. Vid upphandling av transportfordon är ofta ekonomi och lastförmåga prioriterade och val av säkerhetsutrustning kan komma i andra hand.

En viktig del i testet är naturligtvis hur bra hantverkarbilarna klarar av en krock. För att hamna på listan för ”Bra val” krävdes ett godkänt krocktest.

– De som inte nådde upp till ”Bra val” i krocktestet är en mix av två grupper. Dels de som genomfört ett test där det går att verifiera att de inte når upp till standarden i krocktestet för ”Bra val”, dels de hantverkarbilar som helt saknar testdata. När det gäller ”Bra val”-bilarna har vi kunnat verifiera att de når upp till standarden när de gäller krocksäkerhetsegenskaperna, säger Anders Ydenius.

Hantverkarbilarna har inte rangordnas från bäst till sämst utan enbart gruppvis där de över en viss nivå har fått stämpeln ”Bra val”.

Förutom krocksäkerheten har Folksam även tittat på annan säkerhetsutrustning. Till exempel system med autobroms och antisladdsystem.

– Med övrig säkerhetsutrustning är det enklare. Den kan vi se hur den ser ut, säger Anders Ydenius

Är den här listan en rekommendation från Folksam, att man bör välja bilarna som fått ”Bra val”?

– Ja det är det. Den här kunskapen om hantverkarbilar finns inte samlad någon annanstans för inköpare av hantverkarbilar.

Undersökningen av hantverkarbilarna visade även att de ligger långt efter personbilar när det gäller annan säkerhetsutrustning. Bland annat hade 15 procent av hantverkarbilarna autobroms som standard på alla sina versioner – motsvarande bland personbilarna är ungefär 72 procent.

– Dessutom är autobromssystemen oftare av enklare typ utan fotgängar- eller cykeldetektion, säger Anders Ydenius.

Är det då farligare att köra en hantverkarbil jämfört med en personbil?

– Det finns helt klart vissa skillnader när det gäller säkerheten, men det finns inga tydliga resultat på statistisk nivå från verkligheten som visar det. Det kan bero på olika saker. Till exempel att hantverkarbilar används på ett annat sätt och att de körs mer i stadstrafik i lägre hastigheter. Men det är ändå mycket som talar för att de är farligare. Bland annat från de få krocksäkerhetstest som är gjorda och att övriga säkerhetssystem, som vi vet har stor effekt, saknas många gånger, säger Anders Ydenius.

Följande villkor måste uppfyllas för att klassas som ”Bra val” av Folksam

  • Minst 40 procent bättre än medelbilen i Folksams undersökning “Hur säker är bilen?” (samtliga storleksklasser) eller minst fem stjärnor i Euro NCAP:s* krocktestet.
  • Krocktestresultat från Euro NCAP får vara max åtta år gamla
  • Bilen ska ha autobroms med fordonsdetektion som standard eller tillval. Autobromssystemet ska åtminstone kunna bromsa automatiskt för personbilar i samma riktning.
  • Bilen måste ha antisladdsystem ESC som standardutrustning
  • Bilen måste vara utrustad med bältespåminnarsystem på förarplats som når upp till Euro NCAP:s krav på bältespåminnare.

Gå med i Facebookgruppen Arbetsmiljö på bygget och få de senaste nyheterna i ditt flöde.

Hela listan med ”Bra val-bilar”

Folksam har delat in transportbilarna i fyra storlekar: liten, mellan, stor och pickup. På listan nedan finns de modeller som får märkningen Bra val och därmed uppfyller forskarnas säkerhetskrav.

 

Storlek Bilmärke Modell
Liten Ford Transit Connect
Liten Peugeot Partner
Mellan Citroen Jumpy
Mellan Ford Transit Custom
Mellan Opel Vivaro
Mellan Peugeot Expert
Mellan Toyota Proace
Stor Volkswagen Crafter
Pickup Ford Ranger
Pickup Mercedes X-Class
Pickup Toyota Hilux

 

Cenneth Niklasson, reporter
Annons
Annons
Annons
Annons

Du läser: Säkerhetstest av hantverkarbilar – 11 klassas som ”Bra val”

Senaste byggnyheterna!

Få vårt nyhetsbrev

Anmäl dig