info

Vill du söka artiklar i papperstidningen?

Använd sökfunktionen i e-tidningen. Öppna e-tidningen

Annons
Annons

Skärpta regler för utländska företag

Regeringen föreslår att företag som har arbetare utstationerade i Sverige måste ha en kontaktperson på plats. Kontaktpersonen ska dock inte behöva vara behörig att ingå kollektivavtal.

Den nya lagstiftningen ska träda i kraft den första juli. Detta enligt ett förslag som regeringen igår lämnade över till riksdagen.
Det handlar om utländska företag som skickar anställda på uppdrag i Sverige i mer än fem dagar. De föreslås bli skyldiga att anmäla sin verksamhet till Arbetsmiljöverket, samt anmäla en kontaktperson som finns på plats i Sverige. Kontaktpersonen ska vara behörig att ta emot delgivningar och ska kunna presentera handlingar som visar att man följer utstationeringslagen.
– Det ska leda till att facken får en ökad möjlighet att se över att de utländska arbetstagarna får justa villkor, det vill säga rätt lön, att arbetstidsbestämmelserna följs och att det är en bra arbetsmiljö, säger arbetsmarknadsminister Hillevi Engström (m) till Ekot om lagförslaget.
Från fackligt håll, bland annat från Byggnads, har det tidigare framförts önskemål om att kontaktpersonen ska vara behörig att förhandla och teckna kollektivavtal för företagets räkning. Något sådant krav finns inte med i det nuvarande förslaget.

Jenny Berggren
Annons
Annons
Annons
Annons

Du läser: Skärpta regler för utländska företag

Senaste byggnyheterna!

Få vårt nyhetsbrev

Anmäl dig