info

Vill du söka artiklar i papperstidningen?

Använd sökfunktionen i e-tidningen. Öppna e-tidningen

Annons
Bluebeam 980×240 V49-50 PC

Ska varna arbetare under hängande last – nytt test

Byggnadsarbetare ska varnas från att gå under hängande last. Det är målet med ett nytt utvecklingsprojekt. Kameror på bommen ska upptäcka personer i riskzonen och göra lyften säkrare.

Så här identifieras folk på marken i det nya systemet. Foto: NCC

Många kranförare har klagat över bristen på säkerhet vid kranlyft när folk springer in under hängande last. Och farorna vid tunga lyft är ett högriskområde.  Därför har NCC tillsammans med företag inom it-teknik startat ett utvecklingsprojekt som pågår vid byggandet av Ångströmlaboratoriet i Uppsala.

Projektet inriktas nu framförallt på att varna folk på marken.

Läs också Kranförare larmar: Livsfara vid lyft – varje dag

– Det vi fått veta vid intervjuer med kranförare är att de har ganska bra koll på vad som händer på marken men att de  som är på marken inte har koll på lasten. Så därför vill vi i första hand varna dem, berättar Claes Henschel, som arbetar med digital utveckling och är ansvarig projektledare på NCC.

En av kamerorna på bommen.

Den nya utrustningen har installerats på en Edinkran, där två kameror placerats med olika avstånd på den 60 meter långa bommen. De samlar in bilder som bearbetas i en dator i kranhytten. Datorn identifierar personer, fordon och krankroken. För att få allt att fungera krävs en avancerad programvara, enligt Claes Henschel.

–  Vi har testat att tekniken funkar och klarar de tuffa förhållandena på en byggarbetsplats. Nu handlar det om att fortsätta utveckla tekniken och göra den mer tillförlitlig och säker. Vi ska i första hand komplettera med varningssystem för berörda personer som rör sig in i ett farligt område och men kan också lägga på en notifiering till kranföraren.

Systemet har tränats upp till att avläsa var människor är och var de befinner sig i förhållanden till den hängande lasten. Ett speciellt varningsområde har bestämts där man inte får vara.

– Vår målsättning är att varningen ska vara personlig och inte tjuta över hela bygget utan att den riktar sig till en person, säger Claes Henschel.

Läs också Farliga lyft: "Vi är kranförarnas ögon på marken"

Testet har pågått sedan midsommar och kranföraren som har utrustningen arbetar som vanligt med bygget.

Vilken nytta har kranföraren av det nya systemet idag?

– I dagsläget har inte kranföraren någon nytta av det men vi kommer att sätta upp varningssystem även för kranföraren om man så önskar. Om det ska vara en lampa som blinkar eller ett ljud, får man se, säger Claes Henschel.

Projektet är ett samarbete mellan NCC, Edins kranar, Microsoft, ARROW och Sigma.
Det är oklart när resultaten kan komma att användas i större skala.

Gå gärna med i Byggnadsarbetarens nya Facebook-grupp ”Arbetsmiljö på bygget” och få nyheterna i ditt Facebookflöde.

Läs också Nya säkerhetssystem tas fram av förare i Norge

arrow_forward Senaste nytt
Annons
Byggnadsarbetaren 250×600 V49-50