Ölskandalen på Mälarbanan granskas – "Det får inte bli fler vilda fester"
Riksdagen har inlett en granskning av ölfesterna på bygget av Mälarbanan.
– Vi vill veta varför det gick att köpa starköl för tio kronor i en läskautomat och vad Skanska och Trafikverket gör för att det här aldrig ska upprepas, säger Jens Holm (V), ordförande i trafikutskottet.
För en vecka sedan beslutade riksdagens trafikutskott enhälligt att kalla till sig det ansvariga byggbolaget Skanska och den statliga beställaren och finansiären Trafikverket för att få besked om hur de agerat.
Anledningen är TV4 Nyheternas avslöjande om att det förekommit försäljning av insmugglad starköl på Mälarbanans ledningskontor i Järfälla och ett regelbundet festande på arbetsplatsen.
Enligt Jens Holm och trafikutskottet har det skett ”en systematisk försäljning av alkohol i stora mängder”.
– Det har pågått ett stort supande helt enkelt. Och sedan har de anställda kringgått bestämmelsen om alkolås i fordonen genom att låta den som druckit minst blåsa dagen efter. Det tycker vi är ett helt oacceptabelt förfarande, säger han.
Nu vill trafikutskottet veta vilka åtgärder Skanska och Trafikverket vidtagit för att det inte ska bli några fler ”vilda fester” på bygget av Mälarbanan eller någon annanstans.
– Det här är en av de tydligaste markeringar vi kan göra. Sedan får de stå där och berätta om sina rutiner inför alla medlemmar i utskottet. Det hoppas vi ska räcka. Om vi skulle se att det fortsatt finns stora brister kommer vi påtala det för regeringen, säger Jens Holm.
Trafikutskottet vill försöka säkerställa att det inte dyker upp fler liknande fall.
– Ytterst är det här en säkerhetsfråga för alla anställda och för de människor som finns runt omkring. De kör omkring med fordon som kanske väger 20-30 ton, säger Jens Holm.
Trafikverkets presschef, Bengt Olsson, bekräftar att myndigheten och Skanska är kallade till riksdagen på torsdag. Verket har också börjat granska alla sina entreprenader.
– Vi har tagit till oss att det här har hittats. Därför utreder vi hur det ser ut på samtliga platser i landet där vi är beställare av entreprenader, säger Bengt Olsson.
Trafikverkets chef för stora projekt har gått ut till alla projektchefer och bett om redogörelser för hur det ser ut hos dem. De ska ta reda på hur etik- och moralfrågor hanteras och om det förekommer några tveksamheter.
– Vi samlar in information för att ta reda på om något liknande skulle kunna uppstå någon annanstans i landet. Sedan kommer vi att bestämma om det behövs några insatser, säger Bengt Olsson.
Egentligen anser han inte att det är Trafikverkets ansvar att vidta några åtgärder, utan bygg- och anläggningsföretagens. Hur arbetet ska kunna bedrivas på ett säkert sätt ska finnas i etikdelen i arbetsmiljöplan, förklarar Olsson.
– Det har till exempel nämnts att vi borde alkotesta medarbetare på en arbetsplats. Det vore högst olämpligt. Hur jobbet utförs är upp till huvudentreprenören, som i det här fallet är Skanska.
Jacob Birkeland, som är presschef på Skanska, berättar att de inlett en intern utredning om vad som skett.
– Baserat på vad som framkommit vill vi gå till botten med ett antal frågeställningar. Det ligger i allra högsta grad i vårt intresse att vi skyndsamt reder ut det här, säger han.
Skanska har gått ut med uppmaningar till alla anställda, underentreprenörer och kunder om att rapportera överträdelser av bolagets policy.
– Vi samarbetar med vår kund, Trafikverket, och med våra underentreprenörer, men vi kommer inte att agera förrän vi har alla fakta på bordet. Då kan vi eventuellt se över vårt sätt att arbeta, säger Jacob Birkeland.
Gå gärna med i Byggnadsarbetarens nya Facebook-grupp ”Arbetsmiljö på bygget” och få nyheterna i ditt Facebookflöde.